Jak powstają opony całoroczne godne nagród?

Goodyear opowiada jak powstają opony całoroczne Goodyear

Zaawansowane mieszanki gumy, testy w zimowym laboratorium i na drogach na dystansie równym ośmiokrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej, i aż 3800 prób rozwojowych – tak Goodyear opracowuje swoje opony całoroczne. Niedawno Vector 4Seasons Gen-3, jako pierwsza opona całoroczna w historii, otrzymała ogólną ocenę „dobrą” w teście ADAC, potwierdzając skuteczność tego wieloetapowego procesu [1]

Sezon wymiany opon już trwa i wielu kierowców zastanawia się, czy w tym roku wybrać opony całoroczne. Spojrzenie za kulisy powstawania nagradzanego modelu Vector 4Seasons Gen-3 może dostarczyć ciekawych spostrzeżeń i argumentów. Jak zepewnia producent dzięki wszechstronnym technologiom opona ta sprawdza się zarówno w letnich, jak i zimowych warunkach. 

39 lat temu Goodyear wprowadził na rynek pierwszą oponę całoroczną, torując drogę dla tego segmentu. Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek opon całorocznych będzie rósł w tempie około 8% rocznie [2]

Wizyta w Centrum Innowacji Goodyear 

Opracowanie opony całorocznej wymaga precyzyjnej koordynacji wielu czynników i obejmuje kilka etapów: od stworzenia koncepcji konstrukcji opony, kształtu wgłębień, projektu wzoru bieżnika i składu mieszanki, po testowanie i dostrajanie kluczowych elementów, co pozwala uzyskać idealnie wyważoną oponę. Opona całoroczna łączy w sobie cechy wzoru bieżnika, struktury lameli, układu rowków i ścian bocznych, charakterystyczne zarówno dla opon letnich, jak i zimowych, aby zapewnić zrównoważone osiągi w zmiennych warunkach pogodowych. 

Goodyear_laboratorium_1 Goodyear

Znacznie więcej niż guma i sadza 

Mieszanka bieżnika opony Vector 4Seasons Gen-3 składa się z aż 17 składników, w tym kauczuków syntetycznych, które zapewniają doskonałą przyczepność  
i odporność na zużycie. Krzemionka i żywice trakcyjne zapewniają optymalną przyczepność oraz skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. Inne składniki to sadza, siarka, wosk, przeciwutleniacze oraz olej słonecznikowy, który zwiększa elastyczność gumy

Goodyear_laboratorium_2 Goodyear

Adaptacyjna mieszanka gumowa w Vector 4Seasons Gen-3 sprawia, że opona pozostaje elastyczna w różnych temperaturach i oferuje niezawodne osiągi oraz długie przebiegi w szerokim zakresie warunków. W rzeczywistości reprezentuje ona własną kategorię, łącząc to, co najlepsze z dwóch światów – wyjaśnił Chris Kaes, inżynier Goodyeara ds. mieszanek gumowych.  

Opracowana w zimowym laboratorium  

W zimowym laboratorium inżynierowie Goodyeara produkują różne rodzaje śniegu, aby testować na nich różne mieszanki gumy i struktury lameli, co pozwala na dalszą optymalizację właściwości opon. Przykładowo droga hamowania znacząco różni się w zależności od rodzaju śniegu i lodu. Test mieszanki Vector 4Seasons na metalowej płycie pokrytej śniegiem pokazuje, że już sama mieszanka gumowa zapewnia mocną przyczepność.

Goodyear_laboratorium_3 Goodyear

W połączeniu ze specjalnymi lamelami 3D w centralnej części bieżnika technologia Snow Grip zapewnia dobrą przyczepność na śniegu. Około 63 % powierzchni gumy ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, podczas gdy pozostałe rowki odprowadzają wodę, chroniąc przed aquaplaningiem lub pośrednio zwiększając przyczepność. 

Osiem razy dookoła świata 

Zanim opona Goodyear trafi do produkcji seryjnej, pokonuje dystans równy ośmiokrotnemu okrążeniu Ziemi — na drodze lub stanowisku testowym z rolkami — i przechodzi 3800 testów rozwojowych. Na wewnętrznym torze testowym opona Vector 4Seasons Gen-3 pokazała, jak skutecznie działa technologia prowadzenia na suchej nawierzchni, opracowana dla całorocznych opon klasy premium.

Goodyear_laboratorium_4 Goodyear

Obejmuje ona wzmocniony bieżnik oraz bloki barkowe, które minimalizują deformację opony pod dużym obciążeniem, np. podczas dynamicznej jazdy po suchej nawierzchni. Rezultat: krótsza droga hamowania i bardzo dobra przyczepność na suchej nawierzchni. 

Goodyear_laboratorium_5 Goodyear

Z dumą oferujemy kierowcom wybierającym opony całoroczne produkt najwyższej jakości, który jako pierwszy w tej kategorii otrzymał ocenę ‘dobrą’ w rankingu ADAC [1],  – powiedział Ben Glesener, starszy dyrektor ds. technologii Goodyear EMEA

[1] Test opon całorocznych ADAC 2024, przebadano 16 modeli opon   w rozmiarze 205/55R16. 
[2] Wewnętrzne estymacje Goodyeara oparte na modelu ekonometrycznym w 24 krajach Europy: Austria, kraje bałtyckie, Beneluks, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania. 

Źródło: Goodyear 

Tagi artykułu

Zobacz również

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę