Jak powstają opony całoroczne godne nagród?
Zaawansowane mieszanki gumy, testy w zimowym laboratorium i na drogach na dystansie równym ośmiokrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej, i aż 3800 prób rozwojowych – tak Goodyear opracowuje swoje opony całoroczne. Niedawno Vector 4Seasons Gen-3, jako pierwsza opona całoroczna w historii, otrzymała ogólną ocenę „dobrą” w teście ADAC, potwierdzając skuteczność tego wieloetapowego procesu [1].
Sezon wymiany opon już trwa i wielu kierowców zastanawia się, czy w tym roku wybrać opony całoroczne. Spojrzenie za kulisy powstawania nagradzanego modelu Vector 4Seasons Gen-3 może dostarczyć ciekawych spostrzeżeń i argumentów. Jak zepewnia producent dzięki wszechstronnym technologiom opona ta sprawdza się zarówno w letnich, jak i zimowych warunkach.
39 lat temu Goodyear wprowadził na rynek pierwszą oponę całoroczną, torując drogę dla tego segmentu. Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek opon całorocznych będzie rósł w tempie około 8% rocznie [2].
Wizyta w Centrum Innowacji Goodyear
Opracowanie opony całorocznej wymaga precyzyjnej koordynacji wielu czynników i obejmuje kilka etapów: od stworzenia koncepcji konstrukcji opony, kształtu wgłębień, projektu wzoru bieżnika i składu mieszanki, po testowanie i dostrajanie kluczowych elementów, co pozwala uzyskać idealnie wyważoną oponę. Opona całoroczna łączy w sobie cechy wzoru bieżnika, struktury lameli, układu rowków i ścian bocznych, charakterystyczne zarówno dla opon letnich, jak i zimowych, aby zapewnić zrównoważone osiągi w zmiennych warunkach pogodowych.
Znacznie więcej niż guma i sadza
Mieszanka bieżnika opony Vector 4Seasons Gen-3 składa się z aż 17 składników, w tym kauczuków syntetycznych, które zapewniają doskonałą przyczepność
i odporność na zużycie. Krzemionka i żywice trakcyjne zapewniają optymalną przyczepność oraz skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. Inne składniki to sadza, siarka, wosk, przeciwutleniacze oraz olej słonecznikowy, który zwiększa elastyczność gumy.
Adaptacyjna mieszanka gumowa w Vector 4Seasons Gen-3 sprawia, że opona pozostaje elastyczna w różnych temperaturach i oferuje niezawodne osiągi oraz długie przebiegi w szerokim zakresie warunków. W rzeczywistości reprezentuje ona własną kategorię, łącząc to, co najlepsze z dwóch światów – wyjaśnił Chris Kaes, inżynier Goodyeara ds. mieszanek gumowych.
Opracowana w zimowym laboratorium
W zimowym laboratorium inżynierowie Goodyeara produkują różne rodzaje śniegu, aby testować na nich różne mieszanki gumy i struktury lameli, co pozwala na dalszą optymalizację właściwości opon. Przykładowo droga hamowania znacząco różni się w zależności od rodzaju śniegu i lodu. Test mieszanki Vector 4Seasons na metalowej płycie pokrytej śniegiem pokazuje, że już sama mieszanka gumowa zapewnia mocną przyczepność.
W połączeniu ze specjalnymi lamelami 3D w centralnej części bieżnika technologia Snow Grip zapewnia dobrą przyczepność na śniegu. Około 63 % powierzchni gumy ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, podczas gdy pozostałe rowki odprowadzają wodę, chroniąc przed aquaplaningiem lub pośrednio zwiększając przyczepność.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Osiem razy dookoła świata
Zanim opona Goodyear trafi do produkcji seryjnej, pokonuje dystans równy ośmiokrotnemu okrążeniu Ziemi — na drodze lub stanowisku testowym z rolkami — i przechodzi 3800 testów rozwojowych. Na wewnętrznym torze testowym opona Vector 4Seasons Gen-3 pokazała, jak skutecznie działa technologia prowadzenia na suchej nawierzchni, opracowana dla całorocznych opon klasy premium.
Obejmuje ona wzmocniony bieżnik oraz bloki barkowe, które minimalizują deformację opony pod dużym obciążeniem, np. podczas dynamicznej jazdy po suchej nawierzchni. Rezultat: krótsza droga hamowania i bardzo dobra przyczepność na suchej nawierzchni.
Z dumą oferujemy kierowcom wybierającym opony całoroczne produkt najwyższej jakości, który jako pierwszy w tej kategorii otrzymał ocenę ‘dobrą’ w rankingu ADAC [1], – powiedział Ben Glesener, starszy dyrektor ds. technologii Goodyear EMEA.
[1] Test opon całorocznych ADAC 2024, przebadano 16 modeli opon w rozmiarze 205/55R16.
[2] Wewnętrzne estymacje Goodyeara oparte na modelu ekonometrycznym w 24 krajach Europy: Austria, kraje bałtyckie, Beneluks, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania.
Źródło: Goodyear