Jak działają tryby parkingowe w kamerach samochodowych?

Jak działają tryby parkingowe w kamerach samochodowych? Mio

Tryb parkingowy to jedna z najistotniejszych dodatkowych funkcji, jakie może zaoferować kamera samochodowa. Obserwuje ona otoczenie auta podczas postoju i uruchamia nagrywanie, gdy wyczuje wstrząs lub ruch w zasięgu widzenia obiektywu. W zależności od ceny kamery samochodowej, tryb parkingowy można podzielić na pasywny i aktywny.

Tryb pasywny

Tryb parkingowy pasywny spotyka się zwykle w wideorejestratorach z niższej półki cenowej. Taka kamera posiada wbudowany czujnik G-sensor (czujnik przeciążeń). Po wyłączeniu silnika wideojerestrator przechodzi w tryb czuwania, jednak G-Sensor jest cały czas aktywny i reaguje na wstrząsy, np. spowodowane uderzeniem czy nawet mocniejszym trzaśnięciem drzwi samochodu stojącego obok.

Niektóre firmy, np. Mio, zaopatrują swoje kamery w oddzielną regulację czułości dla trybu parkingowego i oddzielną dla trybu jazdy, dzięki czemu podczas postoju czułość czujnika jest zwiększona. Gdy G-Sensor wykrywa wstrząs, po ok. 5 sekundach kamera wybudza się z trybu czuwania i rozpoczyna nagrywanie filmu. W pasywnym trybie parkingowym czuwanie G-Sensora, reakcja na wstrząs oraz nagrywanie odbywa się dzięki energii płynącej z baterii wbudowanej w kamerę. Oznacza to, że czas ten jest ograniczony pojemnością akumulatora i wystarczy na kilkanaście uruchomień.

Tryb aktywny

Kamera z aktywnym trybem parkingowym do działania potrzebuje adapteru zasilania parkingowego z akumulatora pojazdu, niezależnego od pracy silnika w samochodzie. Takim adapterem jest zasilacz trybu parkingowego, np. Mio MiVue SmartBox III. Urządzenie to posiada zabezpieczenie przed jego rozładowaniem, a po wyłączeniu zapłonu wysyła sygnał do kamery o przejściu w tryb parkingowy. Zapobiega też rozładowaniu się akumulatora w aucie. Dzięki temu czas czuwania kamery ograniczony jest jedynie pojemnością akumulatora samochodu. Kamera z takim trybem posiada detekcję ruchu i wstrząsów z oddzielną, wielostopniową regulacją – dzięki temu nagrywanie awaryjne rozpoczyna się nawet 5 sekund przed zdarzeniem.

Tryb poklatkowy

Kolejnym trybem parkingowym, jaki można spotkać w kamerach samochodowych, jest timelapse nazywany także trybem poklatkowym. Kamera w tym trybie wykonuje zdjęcie np. co 1 sekundę niezależnie od zdarzeń, a następnie składa zdjęcia w film poklatkowy. Ma to na celu oszczędzenie przestrzeni na karcie pamięci, ale wiąże się z utratą szczegółów zdarzenia w porównaniu do pozostałych trybów parkingowych.

Źródło: Mio

Tagi artykułu

autoExpert 06 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę