Jak dobrać kabinę lakierniczą
Ciężko dziś wyobrazić sobie profesjonalny warsztat lakierniczy, który miałby z powodzeniem funkcjonować bez kabiny lakierniczej. Dlatego niezwykle istotne jest właściwe dobranie takiej komory, która zapewni odpowiednie parametry w procesie lakierowania, wysoki komfort pracy lakiernika, a także właściwy poziom ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracujących w niej osób.
Kabina czy też komora lakiernicza jest pomieszczeniem, w którym odbywa się proces lakierowania i suszenia całych samochodów bądź poszczególnych elementów karoserii, a często również cała procedura przygotowania pojazdu do lakierowania. Z tego względu musi ona spełniać określone wymagania wynikające z obowiązujących przepisów, ale również mające zapewnić określone warunki pracy. Mowa tu m.in. o odpowiedniej izolacji, szczelności, instalacji wentylacyjnej oraz grzewczej, a także oświetleniu. Oczywiście, sama kabina musi być wystarczająco przestronna, by zapewnić wygodę podczas pracy lakiernika. Stąd już na etapie planowania inwestycji należy przewidzieć, jakiego rodzaju (a więc i wielkości) pojazdy będą obsługiwane w warsztacie lakierniczym.
Ponieważ zakup profesjonalnej kabiny lakierniczej to już poważna inwestycja, należy dokładnie przeanalizować wszelkie przyszłe potrzeby. Naturalnie można postawić na komorę używaną, jednak trzeba mieć świadomość, że poza możliwymi usterkami nie będzie ona zapewniała wszystkich funkcjonalności, jakie oferują nowoczesne rozwiązania. Również produkty pochodzące z Dalekiego Wschodu mogą okazać się tylko pozorną oszczędnością. Ich poziom zaawansowania technologicznego może być sporo niższy od produktów renomowanych producentów, co może się przekładać np. na mniejszą wydajność procesu lakierowania.
Ciągła ewolucja
Kabiny lakiernicze stają się coraz bardziej ekologicznymi i wydajnymi urządzeniami, zgodnymi z ogólnoświatowymi trendami w zakresie ochrony środowiska. Jak tłumaczy Bartek Górecki, kierownik projektów w firmie FBD, na porządku dziennym stało się obecnie stosowanie w kabinach energooszczędnego oświetlenia LED, co kiedyś było traktowane jako opcja. Coraz częściej inwestorzy decydują się również na bardziej rozbudowane wyposażenie kabin lakierniczych, co wprawdzie w ostatecznym rozrachunku przekłada się na większą początkową kwotę inwestycji, ale w perspektywie lat może zapewnić niższe koszty eksploatacji. Przykładem są np. systemy rekuperacji ciepła czy też inwertorowe sterowanie agregatami.
– Jednym z szybciej ewoluujących elementów kabiny jest jej panel sterowania, np. panel LCD 10,5 cala w kabinach lakierniczych Saima Meccanica, który umożliwia nam oprócz programowania fazy lakierowania i suszenia również zaprogramowanie fazy podsuszania i wstępnego suszenia. Dalszy rozwój paneli będzie umożliwiał uzyskanie coraz większej ilości informacji i raportów odnośnie procesów zachodzących w kabinie lakierniczej – wyjaśnia Bartek Górecki.
Na kabinę lakierniczą należy zawsze patrzeć całościowo. Urządzenie powinno być zaprojektowane w taki sposób, aby zapewniać jak najbardziej wydajną pracę przy jak najmniejszej awaryjności. |
Bartek Górecki Kierownik projektów w firmie FBD |
Nie taki łatwy wybór
Nowoczesna kabina lakiernicza to szereg różnych elementów, o których należy pamiętać na etapie planowania zakupu. – Na kabinę lakierniczą należy zawsze patrzeć całościowo. Urządzenie powinno być zaprojektowane w taki sposób, aby zapewniać nam jak najbardziej wydajną pracę przy jak najmniejszej awaryjności. Można powiedzieć, że jeżeli decydujemy się na najtańsze rozwiązania na rynku, to równocześnie decydujemy się na wyższe koszty eksploatacji urządzenia – większą awaryjność, wyższe zużycie medium grzewczego czy brak odpowiednich warunków do lakierowania i w efekcie powstawanie wtrąceń – wylicza Bartek Górecki.
Jest kilka najistotniejszych elementów konstrukcyjnych kabiny lakierniczej – z punktu widzenia wydajności, a zarazem komfortu pracy – na które według Bartka Góreckiego szczególnie powinniśmy zwracać uwagę. To przede wszystkim grubość ścian kabiny, obudowy agregatów i ich termoizolacji, która ma wpływ na miesięczne koszty zużycia medium grzewczego, zwłaszcza w okresie zimowym.
Niezwykle ważny jest system grzewczo-nawiewowy i instalacja wentylacyjna. Wydajność agregatów powinna gwarantować nam odpowiednie warunki pracy z opadem powietrza w pustej kabinie na poziomie minimum 0,25 m/s. W tym kontekście istotne jest także zaopatrzenie się w palnik o odpowiedniej mocy.
– W zależności od wymiarów kabiny i wydajności agregatów, musimy zapewnić odpowiednią jednostkę grzewczą – niezależnie, czy będzie to otwarta komora spalania, czy wymiennik spaliny-powietrze, nasze urządzenie powinno być zaprojektowane z odpowiednim naddatkiem mocy grzewczej, aby móc szybko i wydajnie osiągnąć odpowiednią temperaturę – dobranie palnika o niewystarczającej mocy grzewczej będzie skutkować problemami z osiągnięciem zadanej temperatury, zwłaszcza w okresie zimowym – tłumaczy Górecki.
Czasami dostawcy urządzeń podają wartość opadu powietrza z samochodem wewnątrz kabiny. – Pojawiają się wtedy pytania: jaki samochód mają oni na myśli, co gdy lakierujemy tylko elementy, a nie cały samochód i przede wszystkim – dlaczego nie są podawane wymierne wartości, które można łatwo porównać z urządzeniami innych dostawców. Warto zweryfikować, czy podanie tylko takiej informacji nie ma na celu ukrycia słabych parametrów proponowanej kabiny lakierniczej – zwraca uwagę Bartek Górecki.
Kolejnym ważnym elementem jest oświetlenie kabiny lakierniczej. Według Bartka Góreckiego najlepiej, żeby było LED-owe i zapewniało dobre doświetlenie elementów lakierowanych. Typ oświetlenia jest uzależniony od rodzaju prac lakierniczych, które przeprowadzamy. To on determinuje, jakie oświetlenie sufitowe i boczne (pionowe lub poziome) wybierzemy. – Oświetlenie w rogach kabiny jest tańszą alternatywą wobec pełnego oświetlenia bocznego, ale niestety nie zapewnia tak dobrego doświetlenia elementów – chyba że ustawiamy je w rogach kabiny – dodaje przedstawiciel firmy FBD.
Na koniec warto podkreślić rolę dostępności serwisu. Jest to szczególnie istotne np. w przypadku chińskich kabin, zwłaszcza gdy zamawiamy je na własną rękę. Może się wówczas okazać, że będzie brakować firmy, która sprawnie zareaguje na zgłoszenia serwisowe.
Koszty eksploatacyjne
Choć to oczywiście wydajność oraz szeroko pojęte bezpieczeństwo powinny odgrywać pierwsze skrzypce przy wyborze kabiny, warto także postawić na rozwiązania, które pozwolą w dłuższej perspektywie obniżyć koszty funkcjonowania lakierni. Według Jarosława Frączka, dyrektora handlowego w firmie Blowtherm, jest sporo takich elementów. Jednym z nich jest odpowiedni dobór systemu grzewczego: – najlepszym wyborem są systemy hybrydowe lub palniki gazowe z bezpośrednią komorą spalania typu Direct Fire Advanced. Mogą one zapewnić oszczędność kosztów eksploatacji do 30% w skali roku. Z kolei zastosowanie krzyżowego wymiennika ciepła to odzysk energetyczny na poziomie 50–60%, zaś falowniki mogą zapewnić odzysk prądu do 34%.
– Warto także w tym kontekście postawić np. na panele ocieplone wełną mineralną (min. 60–80 mm), ocieplone centrale termowentylacyjne, wysokiej jakości bramy i/lub rolety wjazdowe i wyjazdowe, wielostopniową filtrację, oświetlenie LED, zautomatyzowane sterowane urządzeniem czy możliwość pracy w trybie ekonomicznym przez indywidualne projektowanie specjalnych programów – wylicza Jarosław Frączek.
Strategią naszej grupy jest ciągłe wdrażanie zaawansowanych technologii dostosowanych do zmieniającego się otoczenia, aby zapewnić naszym partnerom najwyższą jakość oferowanych usług i produktów. |
Jarosław Frączek Dyrektor handlowy w firmie Blowtherm |
Wybór odpowiedniej kabiny lakierniczej ma olbrzymi wpływ na funkcjonowanie warsztatu lakierniczego oraz pracę lakierników. Może on zapewnić nie tylko większą wydajność pracy, ale również dłuższą żywotność urządzeń czy niższe koszty eksploatacyjne. Dlatego warto rozważyć większy wydatek na początku inwestycji, który może bardzo szybko się zwrócić, także dzięki wzrostowi zadowolenia klientów.