ISA, czyli inteligentny system prędkości

Porsche AG
Reklama
Reklama

Intelligent Speed Assistant (ISA), czyli inteligentny system prędkości ma za zadanie wspomagać kierowcę w zachowaniu odpowiedniej prędkości pojazdu dla danego środowiska drogowego. Zgodnie z nowymi wytycznymi UE, będzie on obowiązkowy dla wszystkich nowych samochodów, które sprzedawane będą na terytorium Unii Europejskiej. Rozwiązanie to ma obowiązywać od 6 lipca 2022 roku.

 

Od lat zapowiadano, że system typu ISA zostanie wprowadzony w życie. Na czym polega jego działanie? Jest on elektronicznym ogranicznikiem prędkości i ma informować kierowcę o obowiązujących ograniczeniach na danym odcinku drogi (SLIF) i skłaniać do zwolnienia w przypadku przekroczenia limitów (SLWF). Jednocześnie dostępna będzie funkcja automatycznej regulacji prędkości poprzez ograniczenie mocy i momentu obrotowego silnika (SCF). W przypadku aut osobowych możliwe też będzie użycie hamulca. Warto tu jednakże zaznaczyć, że system ten będzie można dezaktywować w całości lub częściowo, wybierając dla siebie najbardziej odpowiedni model pracy.

W jaki sposób ISA ma funkcjonować?

Reklama

Po włączeniu silnika system będzie uruchamiał się automatycznie (potem można go wyłączyć). Będzie on wykorzystywał dane z GPS, a za pomocą kamery odczytywał znaki występujące na drodze. Dzięki temu bazować będzie na sygnałach opierających się na infrastrukturze drogowej. W każdej chwili jednakże kierowca będzie w stanie przyspieszyć ponad dozwolone na danym odcinku ograniczenie, baz względu na działanie systemu ISA. Funkcja SLWF, czyli skłanianie kierowcy do zwolnienia w momencie przekroczenia limitów, ma informować prowadzącego w sposób wzrokowy i dźwiękowy, wzrokowy i haptyczny (wyczuwalny jako drżenie, np. kierownicy lub pedału przyspieszenia) lub też jedynie haptyczny. W zakresie sygnału dźwiękowego, emisja ma trwać nie dłużej niż 5 sekund, a w zakresie sygnału haptycznego – do 12 sekund. Ma pojawiać się tym szybciej, im większe będzie przekroczenie prędkości. Dla przykładu, jeżeli pojazd będzie poruszał się w granicach między 100% a 109 % względem ograniczeń, sygnał pojawi się po 6 sekundach. Przy wartościach wyższych niż 130 % limitu, pojawi się on już po 3 sekundach.

Funkcja SCF, czyli wspomaganie redukcji prędkości

W przypadku włączonej pracy w systemie SCF system sprawi, że w samochodzie zostanie zredukowana prędkość. Jak już zostało to wspomniane wcześniej, odbędzie się to za pomocą ograniczenia mocy silnika oraz użycia hamulca. W ten sposób ISA dostosuje prędkość pojazdu do górnego lub najbliższego mu limitu w danym miejscu.

Reklama

Działanie systemu można zawiesić, uaktywni się on jednak ponownie  w przypadku następujących sytuacji:

  • prędkość samochodu stanie się równa ograniczeniu lub od niego niższa,
  • pedał przyspieszenia zostanie puszczony przynajmniej na 6 sekund,
  • na danym odcinku nastąpi zmiana ograniczenia prędkości na niższe.

Funkcje ISA wystąpią nie później niż na 1,5 sekundy od momentu wykrycia przekroczenia prędkości. System zacznie funkcjonować podczas jazdy z prędkością co najmniej 20 km/h.

Nowe przepisy wchodzą już w lipcu 2022 roku. ISA pozwoli na szybkie reagowanie w momencie zbyt szybkiej jazdy. W chwili zapomnienia będziemy mogli polegać na elektronicznych rozwiązaniach, które uchronią nas od płacenia wysokich mandatów za przekroczenie prędkości. Prawo bowiem w tym względzie na terenie UE jest coraz bardziej restrykcyjne.

Reklama

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama