Grupa ZF przyspiesza rozwój mobilności nowej generacji
![Przyspieszenie mobilności nowej generacji](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/opening_big%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_Key_Visual_One_Chassis.jpg)
Firma technologiczna ZF kontynuuje prace nad rozpowszechnieniem przełomowych technologii dla mobilności nowej generacji, koncentrując się na produktach dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i mobilności elektrycznej.
- Centra inżynieryjne i zakłady produkcyjne ZF w Polsce opracowują i produkują technologie dla Mobilności Nowej Generacji ZF.
- ZF inwestuje w rozwój elektroniki i systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w Polsce.
- ZF łączy wiedzę w zakresie oprogramowania i sprzętu, aby przyspieszyć rozwój funkcji sterowania samochodu dla pojazdów definiowanych programowo (software defined vehicles).
- Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie produkuje zaawansowane komponenty dla mobilności nowej generacji.
- Inwestycje ZF w budowę i rozwój Zakładu przekroczyły 100 mln euro na przestrzeni 5 ostatnich lat.
- ZF jest jednym z największych i najbardziej cenionych pracodawców w regionie śląskim.
Grupa ZF prowadzi w Polsce działalność w 7 lokalizacjach: Bielsku-Białej, Czechowicach – Dziedzicach, Częstochowie, Gliwicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu i zatrudnia prawie 11 000 osób (dane na 31.12.2022). Obszar działalności ZF w naszym kraju jest bardzo szeroki i obejmuje zakłady produkcyjne, centra inżynieryjne R&D, centra usług takich jak IT, finanse, zakupy czy HR oraz dział ZF Aftermarket.
Redakcja autoEXPERTA miała okazję uczestniczyć w dniach otwartych dla mediów, które zostały zorganizowane przez Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF oraz Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie. Podczas spotkania przedstawiciele firmy technologicznej ZF zaprezentowali przełomowe technologie, które są dedykowane dla mobilności nowej generacji.
![ZF_Imaging_Radar](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_Imaging_Radar.jpg)
ZF oferuje kompleksowe produkty i oprogramowanie dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i mobilności elektrycznej. Niektóre z tych systemów są opracowane, testowane i produkowane w zakładach i centrach inżynieryjnych ZF w Polsce.
– Nasz zespół inżynierów w Polsce ma znaczący wkład w rozwój technologii ZF w zakresie zaawansowanych funkcji ADAS i systemów dla pojazdów definiowanych programowo – powiedział Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce – Nasza współpraca z globalną siecią R&D ZF i lokalnym zakładem produkcyjnym daje nam wyjątkową szansę bycia częścią całego procesu rozwoju, testowania i produkcji – dodał.
Grupa ZF od lat inwestuje i rozwija swój obszar badawczo-rozwojowy w Polsce. Obecnie cztery centra inżynieryjne, które działają w Polsce zatrudniają już ponad 1 800 osób i nadal intensywnie rekrutują, wdrażają nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby klientów.
![ZF_Kamera_S_CA_M_4.8](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_Kamera_S_CA_M_4.8.jpg)
Działalność badawczo-rozwojowa Centrum Inżynierii Elektroniki ZF w Częstochowie stanowiła podstawę dla utworzenia Zakładu Elektroniki, w którym ZF produkuje nowoczesne komponenty elektroniczne dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak kamery S-Cam 4.8, radary czy superkomputery ZF ProAI dla funkcji zautomatyzowanej jazdy.
![ZF_ProAI_Active_cooling](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_ProAI_Active_cooling.jpg)
Technologie ZF dla pojazdów definiowanych programowo
Pojazdy przyszłości będą cechować się wysokim stopniem integracji z siecią i automatyzacji zdefiniowanej przez oprogramowanie. „Samochód definiowany programowo" ma być jednak czymś więcej niż "smartfon na kółkach", nawet jeśli działanie pojazdu coraz bardziej będzie przypominać działanie smartfona.
![ZF_smartfon_na_kołkach](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_smartfon_na_k%25C3%25B3lkach.jpg)
Różnica będzie polegać na jakości i ilości komponentów sprzętowych, które muszą być inteligentnie połączone przez platformę oprogramowania, aby umożliwić wygodne i bezpieczne podróżowanie.
– W miarę jak branża zmierza w kierunku pojazdów definiowanych programowo, które obejmują scentralizowaną domenę i kontrolery strefowe, ZF wykorzystuje swoją wieloletnią wiedzę w zakresie sprzętu i oprogramowania do sterowania ruchem pojazdów, aby pomóc w tworzeniu nowych funkcjonalności i zwiększenia poziomów autonomiczności – powiedział Rafał Zatorski.
ZF uważa, że bardzo pomocnym narzędziem w opracowywaniu nowych funkcji ruchu pojazdów może być ciągły przepływ danych w chmurze. Wykorzystanie geolokalizacji opartej na chmurze stanowi podstawę do dynamicznego dostosowywania wysokości jazdy pojazdu w przypadku napotkania przeszkód, takich jak progi zwalniające, strome podjazdy czy nawet trudności terenowe.
![ZF_rozwiazania_w_chmurze](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_rozwi%25C4%2585zania_w_chmurze.jpg)
Rozwój systemów oprogramowania sterującego pojazdami oraz ich rola w nowych architekturach E/E będą kontynuowane poprzez ciągłą wymianę danych, która ma potencjał do tworzenia oprogramowania jako produktu i niestandardowych aplikacji.
Głównym celem ZF jest wykorzystanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych oraz przetwarzania w chmurze w celu rozwijania mobilności. Kluczową rolę odgrywa rozwój niezawodnego oprogramowania sterującego, które poprawia wydajność nowych pojazdów elektrycznych o większym zasięgu. Ponadto, integracja informacji z czujników ADAS i danych z chmury umożliwia przewidywanie trudnych warunków drogowych lub korków.
Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Polsce
Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie i Łodzi zatrudniają obecnie ponad 880 pracowników. Jako pierwsza, już w 2005 roku, została otwarta lokalizacja w Częstochowie. Kolejna, Łódzka działa od roku 2017. Obie placówki ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi jednostkami R&D na świecie w ramach Grupy ZF (m.in. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach i Indiach).
![ZF_Częstochowa _14](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_Cz%25C4%2599stochowa%2520_14.jpg)
Inżynierowie zatrudnieni w Centrach Inżynieryjnych zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego. W ramach tych działań obejmują pasywne systemy bezpieczeństwa, takie jak elektroniczne moduły aktywacji poduszek powietrznych oraz czujniki przyśpieszenia i ciśnienia. Ponadto, zajmują się również systemami z obszaru ADAS, takimi jak detekcja radarowo-wizyjna, moduły i komputery sterujące. Dodatkowo, inżynierowie pracują nad układami kierowniczymi i hamulcowymi, w tym elektrycznym wspomaganiem kierownicy, systemem ABS, kontrolą trakcji i stabilizacją toru jazdy.
Od kilku lat Centra Inżynieryjne ZF w Polsce dynamicznie się rozwijają, intensywnie rekrutując nowych pracowników, inwestując w nowe technologie i realizując projekty dla coraz większej liczby produktów i klientów, takich jak renomowani producenci samochodów w Europie, Azji i Pacyfiku oraz Stanach Zjednoczonych.
5-lecie Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie
Choć pięć lat wydaje się być stosunkowo krótkim okresem, w przypadku Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie był to czas intensywnych inwestycji, dynamicznego rozwoju oraz rozbudowy i rozszerzania działalności produkcyjnej.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Obecnie Zakład specjalizuje się w produkcji zaawansowanych komponentów dla mobilności nowej generacji, takich jak kamery 4.8 S CAM, superkomputery ZF Pro AI, radary MRR oraz elementy wspierające układy hamulcowe.
– Symboliczną łopatę na placu budowy Zakładu Elektroniki ZF wbiliśmy wiosną 2018 roku, a już w sierpniu 2020 roku rozpoczęliśmy seryjną produkcję pierwszych urządzeń – kamer 4.8 S CAM. Po pięciu latach z dumą mogę stwierdzić, że staliśmy się ważnym ośrodkiem produkcyjnym elektroniki i zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, zarówno w regionie, jak i skali Europy. Powstają u nas najnowocześniejsze rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego, dla wiodących producentów samochodów, takich jak Stellantis, Hyundai, KIA, Renault Nissan czy Grupa Volkswagena – powiedział Krzysztof Gablankowski, Dyrektor Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie.
Wyjątkowy projekt w ramach ZF Next Generation Mobility
Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie jest pierwszym projektem ZF typu "Greenfield" (czyli budowy od zera) w Europie Wschodniej. Całość trwającej od 2018 roku inwestycji ZF w budowę, a następnie rozbudowę nowego Zakładu Elektroniki w Częstochowie wyniesie ponad 100 mln euro do roku 2025.
Zakład Elektroniki ZF znajduje się na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jest zlokalizowany przy ul. Ekonomicznej w Częstochowie. Fabryka zatrudnia już 430 osób i ciągle intensywnie poszukuje pracowników. Na jej terenie, o łącznej powierzchni zabudowy 20 000 m2, znajdują się hale, pomieszczenia biurowe i socjalne oraz stanowiska inżynieryjne. Ponadto, część kompleksu stanowi nowoczesny budynek biurowy przeznaczony dla Centrum Usług Wspólnych ZF o powierzchni ok. 3 700 m2. Ważnym atutem działki, na której znajduje się zakład, jest możliwość dalszej rozbudowy kompleksu. Zapewnia to elastyczność i potencjał rozwojowy dla zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie.
![ZF_Częstochowa_6](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_Cz%25C4%2599stochowa_6.jpg)
Budowa zakładu postępowała błyskawicznie, dlatego już po dwóch latach od rozpoczęcia prac ZF rozpoczął produkcję komponentów dla mobilności nowej generacji w tym kamer S-Cam 4.8 oferującyuch 100-stopniowe pole widzenia czy superkomputerów ZF ProAI do zautomatyzowanych funkcji jazdy.
Rozwój i rozbudowa
ZF kontynuuje rozwój Zakładu Elektroniki i planuje dalszą jego rozbudowę. W październiku 2021 roku rozpoczęto budowę nowej hali o powierzchni ponad 9 000 m2. Ta inwestycja umożliwiła uruchomienie produkcji dodatkowych elementów wspierających bezpieczeństwo kierowców i pasażerów w październiku 2022 roku. Dzięki temu, całkowita powierzchnia zakładu wzrosła do 20 000 m2. ZF nieustannie inwestuje w rozwój Zakładu Elektroniki, umacniając swoją obecność na rynku i zdolność produkcyjną.
W 2022 roku Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie otrzymał rządowy grant w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. W ramach umowy koncern zobowiązał się do realizacji projektów wspierających zdobywanie wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpracy ze szkołami branżowymi i wyższymi, polegającej między innymi na organizowaniu praktyk, staży, zajęć edukacyjnych czy kształcenia dualnego. Zakład Elektroniki regularnie przyjmuje praktykantów z lokalnych szkół ponadpodstawowych czy stażystów – studentów ostatnich lat i absolwentów studiów. W kwietniu b.r. Zakład Elektroniki stał się partnerem projektu Talent HUB, zainicjowanego przez Szkołę Biznesu Politechniki Śląskiej oraz Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Jego celem jest zacieśnianie współpracy uczelni z partnerami biznesowymi, by kreować korzyści dla młodzieży Politechniki Śląskiej.
Kluczowy ośrodek inżynieryjny w regionie śląskim
Inwestycje Grupy ZF w Częstochowie pozwalają nie tylko na stworzenie atrakcyjnych miejsc pracy w obszarze nowych technologii dla motoryzacji przyszłości. Firma jest również ważnym ośrodkiem inżynieryjnym regionu, dającym szerokie możliwości realizacji innowacyjnych projektów dla inżynierów i specjalistów. Ostatnie 5 lat pokazało, że rozwój musi być nieprzerwany zwłaszcza w dziedzinie technologii, a Centrum i Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie są tego przykładem.
Żródło: ZF