Grupa ZF przyspiesza rozwój mobilności nowej generacji

Przyspieszenie mobilności nowej generacji ZF

Firma technologiczna ZF kontynuuje prace nad rozpowszechnieniem przełomowych technologii dla mobilności nowej generacji, koncentrując się na produktach dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i mobilności elektrycznej. 

  • Centra inżynieryjne i zakłady produkcyjne ZF w Polsce opracowują i produkują technologie dla Mobilności Nowej Generacji ZF.
  • ZF inwestuje w rozwój elektroniki i systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w Polsce. 
  • ZF łączy wiedzę w zakresie oprogramowania i sprzętu, aby przyspieszyć rozwój funkcji sterowania samochodu dla pojazdów definiowanych programowo (software defined vehicles). 
  • Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie produkuje zaawansowane komponenty dla mobilności nowej generacji.
  • Inwestycje ZF w budowę i rozwój Zakładu przekroczyły 100 mln euro na przestrzeni 5 ostatnich lat. 
  • ZF jest jednym z największych i najbardziej cenionych pracodawców w regionie śląskim.

Grupa ZF prowadzi w Polsce działalność w 7 lokalizacjach: Bielsku-Białej, Czechowicach – Dziedzicach, Częstochowie, Gliwicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu i zatrudnia prawie 11 000 osób (dane na 31.12.2022). Obszar działalności ZF w naszym kraju jest bardzo szeroki i obejmuje zakłady produkcyjne, centra inżynieryjne R&D, centra usług takich jak IT, finanse, zakupy czy HR oraz dział ZF Aftermarket.

Redakcja autoEXPERTA miała okazję uczestniczyć w dniach otwartych dla mediów, które zostały zorganizowane przez Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF oraz Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie. Podczas spotkania przedstawiciele firmy technologicznej ZF zaprezentowali przełomowe technologie, które są dedykowane dla mobilności nowej generacji.

ZF_Imaging_Radar ZF

ZF oferuje kompleksowe produkty i oprogramowanie dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i mobilności elektrycznej. Niektóre z tych systemów są opracowane, testowane i produkowane w zakładach i centrach inżynieryjnych ZF w Polsce.

Nasz zespół inżynierów w Polsce ma znaczący wkład w rozwój technologii ZF w zakresie zaawansowanych funkcji ADAS i systemów dla pojazdów definiowanych programowo – powiedział Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce – Nasza współpraca z globalną siecią R&D ZF i lokalnym zakładem produkcyjnym daje nam wyjątkową szansę bycia częścią całego procesu rozwoju, testowania i produkcji – dodał. 

Grupa ZF od lat inwestuje i rozwija swój obszar badawczo-rozwojowy w Polsce. Obecnie cztery centra inżynieryjne, które działają w Polsce zatrudniają już ponad 1 800 osób i nadal intensywnie rekrutują, wdrażają nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby klientów.

ZF_Kamera_S_CA_M_4.8 ZF

Działalność badawczo-rozwojowa Centrum Inżynierii Elektroniki ZF w Częstochowie stanowiła podstawę dla utworzenia Zakładu Elektroniki, w którym ZF produkuje nowoczesne komponenty elektroniczne dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak kamery S-Cam 4.8, radary czy superkomputery ZF ProAI dla funkcji zautomatyzowanej jazdy.

ZF_ProAI_Active_cooling ZF

Technologie ZF dla pojazdów definiowanych programowo

Pojazdy przyszłości będą cechować się wysokim stopniem integracji z siecią i automatyzacji zdefiniowanej przez oprogramowanie. „Samochód definiowany programowo" ma być jednak czymś więcej niż "smartfon na kółkach", nawet jeśli działanie pojazdu coraz bardziej będzie przypominać działanie smartfona.

ZF_smartfon_na_kołkach Raven Media

Różnica będzie polegać na jakości i ilości komponentów sprzętowych, które muszą być inteligentnie połączone przez platformę oprogramowania, aby umożliwić wygodne i bezpieczne podróżowanie. 

W miarę jak branża zmierza w kierunku pojazdów definiowanych programowo, które obejmują scentralizowaną domenę i kontrolery strefowe, ZF wykorzystuje swoją wieloletnią wiedzę w zakresie sprzętu i oprogramowania do sterowania ruchem pojazdów, aby pomóc w tworzeniu nowych funkcjonalności i zwiększenia poziomów autonomiczności – powiedział Rafał Zatorski.  

ZF uważa, że bardzo pomocnym narzędziem w opracowywaniu nowych funkcji ruchu pojazdów może być ciągły przepływ danych w chmurze. Wykorzystanie geolokalizacji opartej na chmurze stanowi podstawę do dynamicznego dostosowywania wysokości jazdy pojazdu w przypadku napotkania przeszkód, takich jak progi zwalniające, strome podjazdy czy nawet trudności terenowe. 

ZF_rozwiazania_w_chmurze Raven Media

Rozwój systemów oprogramowania sterującego pojazdami oraz ich rola w nowych architekturach E/E będą kontynuowane poprzez ciągłą wymianę danych, która ma potencjał do tworzenia oprogramowania jako produktu i niestandardowych aplikacji. 

Głównym celem ZF jest wykorzystanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych oraz przetwarzania w chmurze w celu rozwijania mobilności. Kluczową rolę odgrywa rozwój niezawodnego oprogramowania sterującego, które poprawia wydajność nowych pojazdów elektrycznych o większym zasięgu. Ponadto, integracja informacji z czujników ADAS i danych z chmury umożliwia przewidywanie trudnych warunków drogowych lub korków. 

Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Polsce

Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie i Łodzi zatrudniają obecnie ponad 880 pracowników. Jako pierwsza, już w 2005 roku, została otwarta lokalizacja w Częstochowie. Kolejna, Łódzka działa od roku 2017. Obie placówki ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi jednostkami R&D na świecie w ramach Grupy ZF (m.in. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach i Indiach).

ZF_Częstochowa _14 ZF

Inżynierowie zatrudnieni w Centrach Inżynieryjnych zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego. W ramach tych działań obejmują pasywne systemy bezpieczeństwa, takie jak elektroniczne moduły aktywacji poduszek powietrznych oraz czujniki przyśpieszenia i ciśnienia. Ponadto, zajmują się również systemami z obszaru ADAS, takimi jak detekcja radarowo-wizyjna, moduły i komputery sterujące. Dodatkowo, inżynierowie pracują nad układami kierowniczymi i hamulcowymi, w tym elektrycznym wspomaganiem kierownicy, systemem ABS, kontrolą trakcji i stabilizacją toru jazdy

Od kilku lat Centra Inżynieryjne ZF w Polsce dynamicznie się rozwijają, intensywnie rekrutując nowych pracowników, inwestując w nowe technologie i realizując projekty dla coraz większej liczby produktów i klientów, takich jak renomowani producenci samochodów w Europie, Azji i Pacyfiku oraz Stanach Zjednoczonych.

5-lecie Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie

Choć pięć lat wydaje się być stosunkowo krótkim okresem, w przypadku Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie był to czas intensywnych inwestycji, dynamicznego rozwoju oraz rozbudowy i rozszerzania działalności produkcyjnej.

ZF_Zaklad_Elektoniki ZF

Obecnie Zakład specjalizuje się w produkcji zaawansowanych komponentów dla mobilności nowej generacji, takich jak kamery 4.8 S CAM, superkomputery ZF Pro AI, radary MRR oraz elementy wspierające układy hamulcowe

 

Symboliczną łopatę na placu budowy Zakładu Elektroniki ZF wbiliśmy  wiosną 2018 roku, a już w sierpniu 2020 roku rozpoczęliśmy seryjną produkcję pierwszych urządzeń – kamer 4.8 S CAM. Po pięciu latach z dumą mogę stwierdzić, że staliśmy się ważnym ośrodkiem produkcyjnym elektroniki i zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, zarówno w regionie, jak i skali Europy. Powstają u nas najnowocześniejsze rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego, dla wiodących producentów samochodów, takich jak Stellantis, Hyundai, KIA, Renault Nissan czy Grupa Volkswagena – powiedział Krzysztof Gablankowski, Dyrektor Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie.

Wyjątkowy projekt w ramach ZF Next Generation Mobility

Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie jest pierwszym projektem ZF typu "Greenfield" (czyli budowy od zera) w Europie Wschodniej. Całość trwającej od 2018 roku inwestycji ZF w budowę, a następnie rozbudowę nowego Zakładu Elektroniki w Częstochowie wyniesie ponad 100 mln euro do roku 2025. 

Zakład Elektroniki ZF znajduje się na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jest zlokalizowany przy ul. Ekonomicznej  w Częstochowie. Fabryka zatrudnia już 430 osób i ciągle intensywnie poszukuje pracowników. Na jej terenie, o łącznej powierzchni zabudowy 20 000 m2, znajdują się hale, pomieszczenia biurowe i socjalne oraz stanowiska inżynieryjne. Ponadto, część kompleksu stanowi nowoczesny budynek biurowy przeznaczony dla Centrum Usług Wspólnych ZF o powierzchni ok. 3 700 m2. Ważnym atutem działki, na której znajduje się zakład, jest możliwość dalszej rozbudowy kompleksu. Zapewnia to elastyczność i potencjał rozwojowy dla zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie.

ZF_Częstochowa_6 ZF

Budowa zakładu postępowała błyskawicznie, dlatego już po dwóch latach od rozpoczęcia prac ZF rozpoczął produkcję komponentów dla mobilności nowej generacji w tym kamer S-Cam 4.8 oferującyuch 100-stopniowe pole widzenia czy superkomputerów ZF ProAI do zautomatyzowanych funkcji jazdy

Rozwój i rozbudowa

ZF kontynuuje rozwój Zakładu Elektroniki i planuje dalszą jego rozbudowę. W październiku 2021 roku rozpoczęto budowę nowej hali o powierzchni ponad 9 000 m2. Ta inwestycja umożliwiła uruchomienie produkcji dodatkowych elementów wspierających bezpieczeństwo kierowców i pasażerów w październiku 2022 roku. Dzięki temu, całkowita powierzchnia zakładu wzrosła do 20 000 m2. ZF nieustannie inwestuje w rozwój Zakładu Elektroniki, umacniając swoją obecność na rynku i zdolność produkcyjną. 

W 2022 roku Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie otrzymał rządowy grant w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. W ramach umowy koncern zobowiązał się do realizacji projektów wspierających zdobywanie wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpracy ze szkołami branżowymi i wyższymi, polegającej między innymi na organizowaniu praktyk, staży, zajęć edukacyjnych czy kształcenia dualnego. Zakład Elektroniki regularnie przyjmuje praktykantów z lokalnych szkół ponadpodstawowych czy stażystów studentów ostatnich lat i absolwentów studiów. W kwietniu b.r. Zakład Elektroniki stał się partnerem projektu Talent HUB, zainicjowanego przez Szkołę Biznesu Politechniki Śląskiej oraz Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Jego celem jest zacieśnianie współpracy uczelni z partnerami biznesowymi, by kreować korzyści dla młodzieży Politechniki Śląskiej. 

Kluczowy ośrodek inżynieryjny w regionie śląskim

Inwestycje Grupy ZF w Częstochowie pozwalają nie tylko na stworzenie atrakcyjnych miejsc pracy w obszarze nowych technologii dla motoryzacji przyszłości. Firma jest również ważnym ośrodkiem inżynieryjnym regionu, dającym szerokie możliwości realizacji innowacyjnych projektów dla inżynierów i specjalistów. Ostatnie 5 lat pokazało, że rozwój musi być nieprzerwany zwłaszcza w dziedzinie technologii, a Centrum i Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie są tego przykładem.

Żródło: ZF

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę