Grupa Auto Partner po 2017 roku: dobre wyniki finansowe, dalszy dynamiczny rozwój grupy
Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych,zwiększyła w 2017 roku sprzedaż o 30% do 915,4 mln zł. Sprzedaż rosła zarówno w Polsce (+21%) jak i za granicą (+61%). Wzrost przychodów ze sprzedaży to efekt zwiększania skali działalności Grupy m.in. poprzez rozwój sieci dystrybucji i rozszerzanie asortymentu.
Zyski EBITDA i EBIT wzrosły odpowiednio o 26% i 25% r/r. Z kolei zysk netto Grupy w 2017 roku utrzymał się na zbliżonym poziomie r/r: 34,9 mln zł. Wynik ten był związany z niższym zyskiem w IV kwartale, na który wpłynęły przede wszystkim czynniki takie jak: ekspansja w nowych sektorach rynku, sezonowe wyprzedaże, strata odnotowana przez nowo uruchomioną spółkę zależną w Czechach i koszt zabezpieczeń walutowych związany z umocnieniem się złotego.
Po 2017 r. Grupa odnotowała wzrost marży na sprzedaży o 0,8 pp. do 26,5%. Marże EBITDA i EBIT wyniosły odpowiednio 6,8% (spadek o 0,1 pp. r/r) i 6,0% (spadek o 0,3 pp. r/r). Marża netto spadła o 1,1 pp. i wyniosła 3,8%.
W 2017 roku Grupa otworzyła 9 nowych filii zwiększając ich liczbę do 80 (wobec 71 oddziałów na koniec 2016 r.) oraz powiększyła powierzchnię logistyczno-magazynową do 75,5 tys. mkw. (wobec 50 tys. mkw. na koniec 2016 r.). Wzmocnienie sieci dystrybucji i infrastruktury logistyczno-magazynowej umożliwia Grupie lepsze pokrycie geograficzne polskiego rynku, szybsze i częstsze dostawy i tym samym dalszy wzrost skali działalności.
WYBRANE SKONSOLIDOWANE DANE FINANSOWE PO 2017 ROKU
PLN’000 |
Powiązane firmy
2017
2016
Zmiana%
Przychody ze sprzedaży
915 438
705 385
+30%
Polska
663 282
548 751
+21%
Eksport
252 156
156 634
+61%
Zysk brutto ze sprzedaży
242 266
181 311
+34%
Marża brutto na sprzedaży
26,5%
25,7%
+0,8 pp.
EBITDA
61 975
49 005
+26%
Marża EBITDA
6,8%
6,9%
-0,1 pp.
EBIT
55 268
44 104
+25%
Marża EBIT
6,0%
6,3%
-0,3 pp.
Zysk brutto
44 116
43 065
+2%
Zysk netto
34 870
34 489
+1%
Marża netto
3,8%
4,9%
-1,1 pp.
Grupa kontynuuje realizację dwucyfrowych wzrostów sprzedaży zarówno w Polsce jak i za granicą. Na eksport Grupa dostarcza swoje produkty do krajów takich jak: Czechy, Słowacja, Austria, Łotwa, Litwa, Ukraina, Austria, Niemcy, Węgry i inne. W Czechach – jednym z kluczowych rynków eksportowych – Grupa uruchomiła magazyn spółki zależnej, który ma na celu usprawnienie obsługi klientów na tym rynku jak i w krajach sąsiadujących. Spółka czeska rozpoczęła działalność operacyjną w grudniu 2017 r., co oznacza, że nie wygenerowała jeszcze wystarczających przychodów, by pokryć koszty działalności i odnotowała stratę. Jest to naturalna sytuacja mająca miejsce w przypadku każdych nowych uruchomień, również filii na rynku krajowym.
Wzrost przychodów ze sprzedaży w 2017 roku to efekt zwiększania skali działalności Grupy w szczególności poprzez: rozwój sieci dystrybucji i tym samym lepsze pokrycie geograficzne polskiego rynku, rozszerzanie asortymentu, lepsze dopasowanie asortymentu do potrzeb klientów z różnych segmentów cenowych, systematyczną optymalizację i poprawę obsługi klientów. Grupie sprzyja także dobre otoczenie rynkowe (ogólny wzrost rynku w Polsce o ok. 7–8%).
Grupa w 2017 roku rozbudowała ofertę o kolejne produkty dla samochodów osobowych i dostawczych m.in.: marki TRW, Triscan, Beru, Ate, Stabilus, Turbo Motor Inyección, Quaro, Mahle oraz dla motocykli: JT Sprockets oraz K&N Filters. Głównym odbiorcą produktów Grupy są warsztaty samochodowe. Grupa rozwija asortyment i sprzedaż marek własnych.
RYNEK CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH W POLSCE
Wraz z rosnącą siłą nabywczą Polaków oraz większymi zakupami firm widoczny jest wzrost liczby rejestrowanych samochodów. Rozwojowi branży części samochodowych w Polsce sprzyja zmieniająca się struktura parku samochodowego. Z jednej strony rośnie stosunkowo stary park samochodowy (samochody w wieku ok. 13 lat), a z drugiej - zwiększa się liczba rejestracji nowych aut. Branży dystrybucji części samochodowych sprzyja także dodatkowo zmiana regulacji (od 13 listopada 2017 r.) dotyczących usuwania wad w samochodach przed wizytą w stacji diagnostycznej i tym samym obligatoryjne, szybkie usuwanie ewentualnych wad/ usterek.
SIEĆ MAXSERWIS
Grupa pod marką MaXserwis zrzesza sieć niezależnych warsztatów, które nabywają części samochodowe z oferty Grupy Auto Partner. Obecnie sieć liczy 130 warsztatów (stan na 31 marca 2018). Spółka będzie nadal powiększać sieć MaXserwis, a jej celem na 2018 rok jest zwiększenie liczby podmiotów do min. 150 serwisów.
– Wypracowaliśmy w 2017 roku solidne wyniki mimo przejściowych wahań na poziomie zysku netto w IV kwartale 2017 r. W ostatnich dwóch latach dużo zainwestowaliśmy w rozbudowę sieci dystrybucji w kraju i logistykę, dzięki czemu nasze przychody rosły w wysokim dwucyfrowym tempie w Polsce i za granicą. Dynamiczny rozwój niesie ze sobą wzrost kosztów, co ma przejściowo przełożenie na marże. W tym roku naszym priorytetem jest praca nad rentownością, dlatego chcemy się skoncentrować na maksymalnym wykorzystaniu zbudowanego przez nas potencjału spółki i podnoszeniu efektywności istniejących filii. Chcemy także mocniej wykorzystać potencjał rynków eksportowych, dlatego uruchomiliśmy pod koniec 2017 roku spółkę w Czechach oraz zarejestrowaliśmy spółkę w Rumunii – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.
– Pierwsze tegoroczne miesiące pozwalają z optymizmem patrzeć na cały 2018 rok. Mimo, że I kwartał roku jest zwykle słabszy, my notujemy dwucyfrowe dynamiki sprzedaży. Koniunktura naszej branży w dalszym ciągu stwarza korzystne warunki do wzrostu. Liczba rejestracji samochodów osobowychi dostawczych rośnie, co w dalszym ciągu będzie pozytywnie przekładać się na rynek napraw i popyt na części samochodowe – dodaje Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.
Źródło: Auto Partner