Goodyear gotowy na swój największy wyścig Le Mans

Goodyear gotowy na swój największy wyścig Le Mans Goodyear

Tegoroczny wyścig Le Mans będzie największym przedsięwzięciem dla Goodyear od czasu powrotu marki do motorsportu w 2020 roku. Producent jest wyłącznym dostawcą opon dla klasy LMGT3, gdzie wystartują 23 samochody, oraz dla kategorii LMP2 z udziałem 16 załóg. Goodyear dostarczy zawodnikom około 7250 opon wyprodukowanych w niemieckim zakładzie w Hanau, a nad wsparciem technicznym będzie czuwał ponad 100-osobowy zespół inżynierów i techników. Zużyte opon zostaną poddane recyklingowi – pozyskany w ten sposób materiał jest wykorzystywany m.in. do produkcji wykładzin podłogowych.

Przygotowania do wyścigu Le Mans oraz jego realizacja stanowią największe wyzwanie dla naszego zespołu w ciągu całego roku. Wiele procesów powtarza się przez cały rok, ale skala Le Mans jest nieporównywalna. To najważniejsze wydarzenie dla Goodyear w motorsporcie od czasu naszego ponownego dołączenia do WEC prawie pięć lat temu, dlatego czujemy dużą odpowiedzialność. Mam zaszczyt pracować z zespołem, który intensywnie pracuje za kulisami, aby zapewnić spektakularne zmagania na torze – powiedział Mike McGregor, kierownik programu wyścigów długodystansowych w Goodyear Racing.

Goodyear obsłuży w sumie 39 zespołów – rok temu było ich 24. W dostawę opon i budowę stref montażowych dla ponad 100 członków zespołu przygotowujących zawodników do Le Mans, będzie zaangażowanych ponad 20 ciężarówek. Goodyear zadba o maksymalną ładowność każdej z nich w celu optymalizacji wydajności. Dodatkowo każdy pojazd będzie wyposażony w paliwooszczędne opony producenta, a trasa przejazdu konwoju została zoptymalizowana pod kątem dbałości o środowisko. Co więcej, w przypadku wyścigów długodystansowych Goodyear wykorzystuje fracht morski do transportu opon na całym świecie, który, choć zwiększa złożoność logistyczną, emituje 47 razy mniej gazów cieplarnianych w przeliczeniu tony na milę w porównaniu z transportem lotniczym [1]

Le Mans 2023, fot. Clement Marin Clement Marin

Istotnym elementem wyścigu będzie strefa montażu ogumienia. Obsługa tysięcy opon podczas wyścigowego weekendu wymaga dokładnego monitorowania danych, zarządzania dostawami i dobrej koordynacji pracy zespołowej, szczególnie że opony powinny pokonać równowartość dwóch dystansów Grand Prix Formuły 1. W śledzeniu zużycia opon w trakcie wyścigu pomoże technologia RFID. Pozyskane informacje będą przekazywane m.in. osobom odpowiedzialnym za tor, aby zapewnić zgodność działań zespołów z obowiązującymi przepisami. 

Podczas zarządzania akcją na torze, zespół inżynierów Goodyear będzie analizował dane w czasie rzeczywistym, porównując osiągi z założeniami. Informacje o parametrach takich jak temperatura toru i prognozy pogody będą przekazywane inżynierom Goodyear oraz dedykowanym zespołom, aby dopasować strategię i ustawienia.

Poza torem

Goodyear przywiązuje dużą uwagę do zrównoważonej działalności, szukając zastosowań dla zużytych opon – są one wykorzystywany między innymi do produkcji wykładzin podłogowych. W 2023 r. Goodyear zaprezentował strefę montażową z podłogą wykonaną z setek opon pochodzących z recyklingu. 

[1] Ślad węglowy frachtu lotniczego i morskiego (dane rzeczywiste z 2023 r.) https://8billiontrees.com/carbon-offsets-credits/carbon-ecological-footprint-calculators/air-freight-vs-sea-freight-carbon-footprint/  

Źródło: Goodyear

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę