Funkcje czytników OBDII/EOBD
VogelW Europie, oprócz wprowadzenia obowiązku wyposażania samochodów w system OBDII/EOBD, uczyniono niewiele, by diagności wykorzystywali informacje odczytywane z tego systemu. Producenci samochodów nie chcą bowiem udostępniać danych niezbędnych do interpretacji informacji odczytywanych z systemów OBDII/EOBD. Definicje kodów usterek to tylko mała część potrzebnych diagnostom informacji! Ponadto producenci urządzeń diagnostycznych przekonują
klientów, że system OBDII/EOBD służy tylko do oceny emisji składników szkodliwych podczas okresowych badań technicznych pojazdów, nie znają bowiem filozofii tego systemu i zasad diagnostyki samochodów w niego wyposażonych.
Na rynku są oferowane dwa rodzaje testerów, przeznaczonych do diagnostyki samochodów z systemem OBDII/EOB
1. testery, które są tylko czytnikami OBDII/ EOBD;
2. testery przeznaczone do odczytywania informacji z systemów diagnostycznych różnych układów o rozmaitych standardach, które również posiadają program czytnika OBDII/EOBD. Jak mogłem się przekonać, w niektórych testerach diagnostycznych, szczególnie jeśli program czytnika OBDII/EOBD jest jednym z ich wielu, jego funkcje nie są uporządkowane (łączone), a odczytywane informacje wymieszane i mają trudne do zrozumienia nazwy. Nawet jeśli wiemy, takich informacji poszukujemy, trudno jest je znaleźć, a przypomnę, że funkcje czytników OBDII/EOBD są określone przez normę. Przedstawiam je w tym artykule. Kupując czytnik OBDII/EOBD lub tester diagnostyczny z funkcją czytnika OBDII/OBD, proszę więc sprawdzać, czy posiada on opisane poniżej funkcje. Wzorcowymi w tym artykule są czytniki OBDII/EOBD firmy Automex, o symbolach: AMX-530 i AMX-550 (fot. 1). Ich oprogramowanie odpowiada wymaganiom norm i jest aktualizowane wraz z ich zmianami.
Informacje o systemie OBDII/EOBD samochodu
Najważniejszą i pierwszą informacją odczytywaną z systemu OBDII/EOBD powinien być jego standard (1, fot. 2.). Zdarza się bowiem, że samochód jest sprzedawany w Europie, ale system diagnostyki pokładowej został przygotowany zgodnie np. z wymaganiami stanu Kalifornia (OBDII California ARB). Dlaczego jest to istotne? System diagnostyczny tego standardu uznaje za uszkodzenie np. nieszczelne zamknięcie zbiornika paliwa, którego system diagnostyki pokładowej standardu EOBD, zgodnie z wymaganiami dla tego standardu, nie ma obowiązku wykrywać (ale może). Różnic pomiędzy systemami diagnostycznymi różnych standardów jest więcej. O istotnych, z punktu widzenia swojej pracy, diagnosta
powinien wiedzieć. Szczegółowa informacja o standardzie układu diagnostycznego jest więc diagnoście potrzebna. To okno programu informuje również, że czytnik odczytuje informacje z dwóch sterowników (2, fot. 2.), a komunikacja ze sterownikami odbywa się z wykorzystaniem protokołu Keyword Protocol 2000 (3, 4).
Więcej w numerze 10/2008 autoEXPERTA.


