Funkcje czytników OBDII/EOBD

Vogel
16.10.2008
Wszystkie samochody sprzedane w Europie (z silnikami ZI od 01.01.2001 i ZS od 01.01.2004) są wyposażone w system diagnostyki pokładowej standardu EOBD, OBDII EPA lub OBDII CARB. Samochody dostępne w handlu w USA od 01.01.1996 mają system standardu OBDII EPA lub OBDII CARB. Odczyt informacji z tych systemów umożliwia czytnik informacji diagnostycznych z systemu OBDII/EOBD, nazywany w skrócie czytnikiem lub skanerem OBDII/EOBD.  

W Europie, oprócz wprowadzenia obowiązku wyposażania samochodów w system OBDII/EOBD, uczyniono niewiele, by diagności wykorzystywali informacje odczytywane z tego systemu. Producenci samochodów nie chcą bowiem udostępniać danych niezbędnych do interpretacji informacji odczytywanych z systemów OBDII/EOBD. Definicje kodów usterek to tylko mała część potrzebnych diagnostom informacji! Ponadto producenci urządzeń diagnostycznych przekonują
klientów, że system OBDII/EOBD służy tylko do oceny emisji składników szkodliwych podczas okresowych badań technicznych pojazdów, nie znają bowiem filozofii tego systemu i zasad diagnostyki samochodów w niego wyposażonych.

Na rynku są oferowane dwa rodzaje testerów, przeznaczonych do diagnostyki samochodów z systemem OBDII/EOB

1. testery, które są tylko czytnikami OBDII/ EOBD;

2. testery przeznaczone do odczytywania informacji z systemów diagnostycznych różnych układów o rozmaitych standardach, które również posiadają program czytnika OBDII/EOBD. Jak mogłem się przekonać, w niektórych testerach diagnostycznych, szczególnie jeśli program czytnika OBDII/EOBD jest jednym z ich wielu, jego funkcje nie są uporządkowane (łączone), a odczytywane informacje wymieszane i mają trudne do zrozumienia nazwy. Nawet jeśli wiemy, takich informacji poszukujemy, trudno jest je znaleźć, a przypomnę, że funkcje czytników OBDII/EOBD są określone przez normę. Przedstawiam je w tym artykule. Kupując czytnik OBDII/EOBD lub tester diagnostyczny z funkcją czytnika OBDII/OBD, proszę więc sprawdzać, czy posiada on opisane poniżej funkcje. Wzorcowymi w tym artykule są czytniki OBDII/EOBD firmy Automex, o symbolach: AMX-530 i AMX-550 (fot. 1). Ich oprogramowanie odpowiada wymaganiom norm i jest aktualizowane wraz z ich zmianami.

Informacje o systemie OBDII/EOBD samochodu

Najważniejszą i pierwszą informacją odczytywaną z systemu OBDII/EOBD powinien być jego standard (1, fot. 2.). Zdarza się bowiem, że samochód jest sprzedawany w Europie, ale system diagnostyki pokładowej został przygotowany zgodnie np. z wymaganiami stanu Kalifornia (OBDII California ARB). Dlaczego jest to istotne? System diagnostyczny tego standardu uznaje za uszkodzenie np. nieszczelne zamknięcie zbiornika paliwa, którego system diagnostyki pokładowej standardu EOBD, zgodnie z wymaganiami dla tego standardu, nie ma obowiązku wykrywać (ale może). Różnic pomiędzy systemami diagnostycznymi różnych standardów jest więcej. O istotnych, z punktu widzenia swojej pracy, diagnosta
powinien wiedzieć. Szczegółowa informacja o standardzie układu diagnostycznego jest więc diagnoście potrzebna. To okno programu informuje również, że czytnik odczytuje informacje z dwóch sterowników (2, fot. 2.), a komunikacja ze sterownikami odbywa się z wykorzystaniem protokołu Keyword Protocol 2000 (3, 4).

Więcej w numerze 10/2008 autoEXPERTA.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę