Ford wprowadza system jazdy bez korzystania z rąk na autostradach w Wielkiej Brytanii

Ford wprowadził system wspomagania kierowcy Ford

Ford przekazał dziś kierowcom epokowe rozwiązanie – zaawansowany system wspomagania kierowcy 1, 2, pozwalający na jazdę bez korzystania z rąk. System został dopuszczony formalnie do użycia na odcinkach autostradowych Wielkiej Brytanii i jest pierwszym tego typu rozwiązaniem wprowadzonym w Europie.
 

  • Ford jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadza system zaawansowanego wspomagania kierowcy, działający w trybie «hands-off, eyes-on» (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku), na dopuszczonych brytyjskich autostradach 
  • Właściciele Forda Mustanga Mach-E z roku modelowego 2023 mogą aktywować subskrypcję wysoko ocenianego systemu, z pomocą którego kierowcy w Kanadzie i USA przejechali już bez korzystania z rąk 102 mln km 
  • Bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych użytkowników dróg stanowiło podstawę opracowania i dopuszczenia systemu BlueCruise, który monitoruje ruch i oznakowanie drogowe oraz koncentrację kierowcy, by zapewnić najwyższą pewność prowadzenia 

Kierowcy 193 tys. samochodów marek Ford i Lincoln wyposażonych w to rozwiązanie, przejechali już w Kanadzie i USA więcej niż 102 mln km, pozwalając by prowadzenie samochodu przejmował system BlueCruise, który został niedawno najwyżej ocenionym systemem aktywnego wspomagania kierowcy w rankingu Consumer Report.


Zielone światło dla technologii Ford BlueCruise 2, 3 od brytyjskiego Departamentu Transportu oznacza, że kierowcy skomunikowanych Mustangów Mach-E mogą już korzystać z możliwości prowadzenia w trybie «hands-off, eyes-on» (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku) na liczących 3 700 km odcinkach autostrad w Anglii, Szkocji i Walii 4, które zostały dopuszczone jako Blue Zones.

BlueCruise podnosi na wyższy poziom komfort jazdy i wygodę podróżowania, wynikające z korzystania z zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. System monitoruje oznaczenia dróg, znaki ograniczenia prędkości i zmieniające się warunki drogowe, dzięki czemu może przejęć kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i położeniem na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpieczną, stałą odległość od pojazdów poprzedzających – aż do całkowitego zatrzymania się w sytuacji, kiedy porusza się w korku.

Ponadto, zaawansowany system kamer na podczerwień nieustannie kontroluje stan koncentracji kierowcy, aby zachować bezpieczeństwo i pewną kontrolę nad prowadzeniem. 

Nie co dzień można powiedzieć, że jedną stopą stanęło się w przyszłości, jednak Ford BlueCruise, będący pierwszym systemem prowadzenia samochodu bez użycia rąk, homologowanym w kraju europejskim, jest znaczącym krokiem naprzód dla naszej branży – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny, Ford Model e w Europie. – Współczesne autostrady mogą być wymagające nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców, a w wielu osobach budzi niepewność. BlueCruise może wykonać część «ciężkiej pracy», dzięki czemu jazda po autostradzie stanie się mniej uciążliwa, a kierowcy zyskają poczucie pewności siebie i komfortu.

Jako pierwsi będą mogli aktywować subskrypcję BlueCruise 6 właściciele Fordów Mustangów Mach-E z rocznika modelowego 2023 5 w Wielkiej Brytanii. Pierwsze 90 dni otrzymuje się wraz z zakupionym pojazdem, a po nich w miesięcznej subskrypcji w cenie 17,99 funtów brytyjskich właściciel kupuje aktywację, która w elastycznym rozliczeniu pokrywa dłuższe podróże i urlopowe wypady, pozwala także włączać zaawansowany system wspomagania kierowcy na czas przewidywanego wykorzystania pojazdu. 

Dzisiejszy dzień wyznacza ważny moment dla naszej branży, ponieważ Ford BlueCruise staje się pierwszym tego typu systemem jazdy pozwalającym na prowadzenie samochodu bez korzystania z rąk, który otrzymał homologację w Wielkiej Brytanii – powiedziała Lisa Brankin, dyrektor zarządzająca Ford UK & Ireland. – Zawsze dążyliśmy do tego, aby tego rodzaju systemy były dostępna dla naszych klientów, a BlueCruise to kolejny krok na tej drodze, dzięki któremu jazda po autostradzie stanie się bardziej komfortowym doświadczeniem.

Zaawansowany system wspomagania kierowcy BlueCruise, opracowany podczas testów Forda, które obejmowały przejechanie ponad 1,1 mln km na całym świecie i zapewniły mu intuicyjną, budzącą zaufanie obsługę oraz funkcjonowanie, jest kamieniem milowym na drodze Forda do osiągnięcia przodownictwa we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań mobilności.

To wspaniała wiadomość, że Ford wybrał nas na europejską premierę swojego systemu BlueCruise i jestem szczęśliwy, że nasz kraj po raz kolejny staje na czele innowacji – powiedział Jesse Norman, minister stanu ds. transportu Wielkiej Brytanii. – Najnowsze zaawansowane systemy wspomagające kierowcę sprawiają, że jazda jest płynniejsza i łatwiejsza, ale mogą również sprawić, że drogi będą bezpieczniejsze dzięki zmniejszeniu marginesu błędów kierowców.

Ford spodziewa się, że BlueCruise zostanie aktywowany w innych krajach europejskich, gdy pozwolą na to warunki prawne, a w najbliższych latach będzie wprowadzał system w kolejnych modelach Forda.

Bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku

BlueCruise wykorzystuje możliwości opracowanego przez Forda tempomatu adaptacyjnego (IACC), 2 który pozwala na automatyczne podążanie za ruchem drogowym w granicach dozwolonej prędkości, aż do całkowitego zatrzymania. Tryb «bez korzystania z rąk» pozwala kierowcom na jazdę z rękami zdjętymi z kierownicy na dopuszczonych odcinkach autostrad w tzw Blue Zone, jeśli nadal zwracają uwagę na drogę przed sobą – co podnosi komfort podczas długich podróży. 

Przed przejściem do jazdy w trybie «bez korzystania rąk», pojazdy wyposażone w BlueCruise potwierdzają, że widoczne są oznaczenia pasa ruchu, że kierowca koncentruje wzrok na drodze i że zostały spełnione wszystkie inne warunki. System wykorzystuje animowane przejścia między ekranami, zawierające tekst i niebieskie podświetlenie, aby poinformować, że aktywna jest funkcja jazdy «bez korzystania rąk», co jest czytelne nawet dla osób z zaburzeniem rozpoznawania barw.

BlueCruise może funkcjonować do prędkości 130 km/h, wykorzystując zestaw pięciu radarów, które wykrywają i śledzą pozycję i prędkość innych pojazdów na drodze. Kamera skierowana do przodu wykrywa oznakowanie poziome pasów ruchu i znaki ograniczenia prędkości, a co najważniejsze, system wykorzystuje również kamerę na podczerwień skierowaną w stronę kierowcy, umieszczoną pod tablicą rozdzielczą, która monitoruje aktywność oczu kierowcy i pozycję jego głowy – nawet jeśli nosi on okulary przeciwsłoneczne, system upewnia się, czy prowadzący koncentruje się na drodze.

Jeśli system wykryje spadek uwagi kierowcy, najpierw na kokpicie wyświetlane są komunikaty ostrzegawcze, następnie pojawiają się ostrzeżenia dźwiękowe, a później aplikowane jest działanie systemu hamulcowego i samochód zwalnia, cały czas zachowując kontrolę nad układem kierowniczym. System reaguje podobnie, jeśli kierowca nie umieści rąk na kierownicy, gdy zostanie o to poproszony podczas opuszczania odcinka Blue Zone.

Ford współpracuje również z organami prawodawczymi i rozważa możliwości wprowadzenia BlueCruise poprzez przyszłą aktualizację oprogramowania Ford Power-Up do modeli Mustang Mach-E wyposażonych w opcjonalny pakiet Tech Pack lub Tech Pack + i wyprodukowanych przed rokiem 2023. 

Jak rodził się system

Aby zweryfikować działanie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy najnowszej generacji, w tym BlueCruise i towarzyszących mu rozwiązań, inżynierowie Forda przeprowadzili testy na odcinkach europejskich dróg o długości 160 000 km. Wcześniej pojazdy testowe pokonały ponad 965 tys. km w USA i Kanadzie, zanim system trafił na te rynki w zeszłym roku. Jazdy próbne w Wielkiej Brytanii pomogły sprawdzić zdolność radzenia sobie z okolicznościami, z którymi kierowcy spotykają się na co dzień, takimi jak niewyraźne oznaczenia pasów, złe warunki pogodowe, czy roboty drogowe.

Nie bez powodu BlueCruise Forda został pierwszym systemem prowadzenia bez korzystania z rąk, dopuszczonym do użytku w kraju europejskim: udowodniliśmy, że potrafi wspierać kierowcę, a jednocześnie egzekwować koncentrację jego uwagi na drodze, dla podniesienia bezpieczeństwa wszystkich pasażerów. Oznacza to, że BlueCruise może zwiększyć komfort podróży także innych użytkowników dróg – powiedział Torsten Wey, główny inżynier działu systemów wspomagania kierowcy w Ford of Europe. 

BlueCruise to najnowszy dodatek do pakietu systemów Mustanga Mach-E, który obejmuje również układ przedkolizyjnego aktywnego wspomagania hamowania, 2 asystenta parkowania 2.0 2 oraz system łączności Forda SYNC 4A 7, obsługiwany przez 15,5-calowy ekran dotykowy.

Ponadto zdalne aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up, korzystające z łączności zapewnianej przez modem FordPass Connect 8, gwarantują ciągłe udoskonalanie pojazdu i dodawanie nowych funkcji bez wizyt w stacjach obsługi.

Mustang Mach-E, potrafiący pokonać 600 km w trybie w pełni elektrycznym na jednym ładowaniu akumulatora9, może korzystać z największej w Europie sieci punktów ładowania Forda Blue Oval Charge Network, liczącej ponad 450 tys. ładowarek. Mach-E jest jednym z dziewięciu w pełni elektrycznych modeli Forda, które znajdą się w ofercie marki do końca 2024 roku. Do 2035 r. Ford planuje osiągnąć zerowy poziom emisji dla wszystkich modeli europejskiej gamy i dąży do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla dla wszystkich swoich zakładów i dostawców w Europie. 

Jak działa BlueCruise

Po włączeniu przez klienta poprzez menu ustawień systemów wspomagania kierowcy, funkcja prowadzenia w trybie bez korzystania z rąk BlueCruise uaktywnia się, gdy pojazd wykryje, że wjechał na odcinek drogi publicznej, dopuszczony jako Blue Zone, a tempomat adaptacyjny 2 jest aktywny. Po opuszczenia odcinka Blue Zone, system powróci do funkcji tempomatu adaptacyjnego.

Aby BlueCruise mógł się aktywować, kierowca musi trzymać ręce na kierownicy i mieć wzrok skierowany na drogę. Po otrzymaniu wskazówek na wyświetlaczu, kierowca ma możliwość zdjęcia rąk z kierownicy, bez odrywania wzroku od drogi, co pozwala pojazdowi na:

  • Utrzymywanie prędkości poprzedzających pojazdów, aż do wybranej prędkości maksymalnej, a także do całkowitego zatrzymania, dzięki czemu poruszanie się na odcinkach autostradowych Blue Zone jest mniej wymagające niż kiedykolwiek wcześniej, zarówno w płynnym ruchu, jak i w korkach 
  • Dostosowanie maksymalnej prędkości pojazdu do ograniczeń pionowej sygnalizacji na poboczu drogi, na konstrukcjach bramowych nad pasami i w systemie nawigacji, a także wykorzystanie systemu inteligentnego ogranicznika prędkości 2, który dostosowuje płynnie prędkość przed ostrymi zakrętami 
  • Wybieranie pozycji zgodnej z oznaczeniami pasów ruchu, między innymi wykorzystanie funkcji korygowania pozycji na pasie 2, której działanie pasażerowie odczuwają jako bardziej naturalne, ponieważ samochód delikatnie odsuwa się od pojazdów na sąsiednich pasach, co kierowcy zwykle robią intuicyjnie, gdy jadą obok większych ciężarówek 
  • Umożliwienie kierowcy tymczasowego przejęcia kontroli nad kierownicą, a następnie automatyczne ponowne uaktywnieniem systemu BlueCruise, jeśli kierowca ponownie zdejmie ręce z kierownicy, jadąc na odcinku Blue Zone 
1 Stowarzyszenie SAE International stworzyło klasyfikację poziomów autonomii pojazdów, w której Poziom 2 – częściowa automatyzacja jazdy – jest definiowany jako trwałe i specyficzne dla danej dziedziny wykonywanie przez system dynamicznego zadania prowadzenia pojazdu, w ramach którego jest on zdolny do automatycznych podzadań, polegających na sterowaniu zarówno ruchem w osi pojazdu jak i poprzecznych, przy czym oczekuje się, że do kierowcy należą nadal takie podzadania, jak: wykrywanie obiektów i zdarzeń oraz reagowanie na nie, a także nadzorowanie systemu automatyki jazdy.
Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę. 
3 Ford BlueCruise to funkcja jazdy autostradowej bez korzystania z rąk. Kierowca może zdjąć ręce z kierownicy tylko wtedy, gdy znajduje się na odcinku Blue Zone, dopuszczonym dla tego systemu. Zawsze obserwuj drogę i bądź przygotowany na ponowne przejęcie kontroli nad pojazdem. Mimo wsparcia systemów należy zachować zasady bezpieczeństwa na drodze. Szczegółowe informacje i ograniczenia zamieszczono w instrukcji obsługi. [Zestaw BlueCruise Prep Kit zawiera urządzenia wymagane do funkcjonowania systemu]. Niezbędne jest zakupienie subskrypcji BlueCruise, która obejmuje korzystanie z danych, regularne aktualizacje map i przyszłe udoskonalenia funkcji. Aby skorzystać z BlueCruise należy dokonać aktywacji w systemie swojego Mustanga Mach-E za pomocą aplikacji FordPass App.
4 Niedostępne w Irlandii Północnej.
5 Mustang Mach-E rocznik modelowy 2023, produkcja od listopada 2022. r. Sprawdź w dokumentacji pojazdu lub u dealera Forda indywidualną datę produkcji pojazdu.
6 Funkcje BlueCruise stanowią standardowe wyposażenie egzemplarzy Mustang Mach-E z rocznika modelowego 2023 Subskrybenci otrzymują pierwsze 90 dni bezpłatnej wersji próbnej systemu, z którego mogą zrezygnować w dowolnym momencie. Przed włączeniem BlueCruise musi zostać aktywowany FordPass Connect.
7 Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. w miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami.
8 FordPass Connect (opcjonalne wyposażenie w wybranych modelach), aplikacja FordPass dla smartfonów i bezpłatne usługi łączności z siecią są wymagane w przypadku korzystania z funkcji zdalnych (szczegóły można znaleźć w warunkach użytkowania FordPass). Usługi zdalne dla pojazdów skomunikowanych i ich funkcjonowanie zależą od dostępności wybranej sieci. Zmieniająca się technologia / sieci komórkowe / systemy pojazdu mogą ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać działanie usług korzystających z sieci. Usługi dla pojazdów skomunikowanych nie obejmują hotspotu Wi-Fi.
9 Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 600 km (przewidywana wartość docelowa wg WLTP), zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).

Źródło: Ford

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę