Fakty czy mity? Co Polacy wiedzą o elektromobilności?

Fakty czy mity? Co Polacy wiedzą o elektromobilności? Pixabay – andreas160578

Po polskich drogach porusza się ponad 70 tysięcy pojazdów całkowicie elektrycznych. Mimo rosnącej świadomości ekologicznej oraz dynamicznie rozwijającego się rynku motoryzacyjnego, Polacy nadal wierzą w mity dotyczące elektromobilności, zwłaszcza związane z zasięgiem pojazdów BEV, ich ładowaniem oraz wpływem na środowisko.

Po polskich drogach porusza się ponad 70 tysięcy pojazdów całkowicie zasilanych prądem. Chociaż rozwiązania stosowane w pojazdach elektrycznych są coraz bardziej zaawansowane i stale udoskonalane, z badania przeprowadzonego na zlecenie BMW Group Polska wynika, że wielu Polaków wciąż opiera swoje opinie na powszechnie powielanych mitach i obawach związanych z pojazdami BEV.

Mit 1: Samochody elektryczne mają mały zasięg

Aż 74% respondentów uważa, że samochody elektryczne mają mały zasięg, a co drugi (49%) jest zdania, że mieści się on średnio w granicach 200-300 km (przy normalnej jeździe). Tymczasem wiele nowoczesnych modeli BEV jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 600 km, co w pełni zaspokaja BMW Group, które wskazują, że przeciętny kierowca samochodu miejskiego pokonuje dystans nie większy niż 60 km dziennie.

Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że współczesne samochody elektryczne pozwalają na komfortowe użytkowanie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Elektromobilność przestaje być domeną jedynie krótkich dojazdów do pracy, co potwierdzają chociażby wyniki rejestracji naszych pojazdów. Przykładowo, jeden z naszych najpopularniejszych modeli elektrycznych, BMW i4, ma zasięg nawet do 600 km – mówi Mateusz Grupa, E-mobility Manager w BMW Group Polska.

Mit 2: Ładowanie samochodów elektrycznych trwa zbyt długo

Dwie z trzech osób (66%) biorących udział w badaniu uważają, że ładowanie samochodów elektrycznych zajmuje za dużo czasu. Najczęściej (25%) wskazywali, że średni czas ładowania przy podłączeniu do szybkiej ładowarki to 60 min, natomiast blisko co piąta osoba (17%) zaznaczyła odpowiedź: 1,5 godziny. Tymczasem szybkie ładowarki pozwalają już w 30 minut zwiększyć stan baterii do poziomu umożliwiającego przejechanie kilkuset kilometrów. Przykładowo posiadacze BMW i5 mogą po 10 min zyskać 156 km zasięgu.

Wiele z oferowanych w sprzedaży nowoczesnych pojazdów elektrycznych pozwoli zatem na przejazd z Warszawy do Poznania bez przerw na ładowanie, a z Warszawy do Berlina – z jednym, 34-minutowym przystankiem. Ciągle rozwijająca się infrastruktura sprawia natomiast, że pojazd naładujemy dziś w trakcie wizyty w centrum handlowym, pod supermarketami czy w pracy.

Mit 3: Samochody elektryczne są równie szkodliwe dla środowiska jak spalinowe

Co drugi ankietowany (50%) uważa, że pojazdy elektryczne nie są bardziej ekologiczne od samochodów spalinowych. Wśród przyczyn wymienia się produkcję energii w Polsce opartą głównie na węglu oraz emisje związane z produkcją i eksploatacją pojazdów zasilanych prądem. W rzeczywistości bilans emisji w całym cyklu życia samochodów elektrycznych jest ponad dwukrotnie niższy niż w przypadku ich spalinowych odpowiedników.

Elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Jako BMW Group nie tylko pracujemy nad ograniczeniem emisji CO2 w fazie użytkowania, ale także w całym cyklu życia pojazdów. Naszym celem jest, by do 2030 roku – także dzięki dalszej zrównoważonej produkcji – obniżyć emisję dwutlenku węgla o 40% – dodaje Mateusz Grupa.

Ekologiczne wątpliwości wzbudzają także same akumulatory. Tymczasem technologia recyklingu BMW Group pozwala odzyskać 90% metali ziem rzadkich z baterii pojazdów elektrycznych i wykorzystać je ponownie. Podążając ścieżką zrównoważonej indywidualnej mobilności, w 2025 roku BMW otworzy całkowicie nowy rozdział w swojej historii, wprowadzając na rynek BMW Vision Neue Klasse. Ten w pełni elektryczny model zredefiniuje charakter marki i przyszłe generacje jej pojazdów, które wyznaczą nowe standardy cyfryzacji, elektryfikacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Zmniejszona zostanie m.in. emisja CO2 podczas produkcji ogniw do baterii nawet o 60%.

Mit 4: Baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, zwłaszcza zimą

Ponad połowa badanych (54%) uważa, że baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, a 43% respondentów twierdzi, że niskie temperatury uniemożliwiają jazdę pojazdem BEV w okresie zimowym. Tymczasem rzeczywistość pokazuje, że żywotność nowoczesnych baterii przekracza oczekiwania użytkowników.

Dziesięć lat doświadczenia BMW Group z elektryczną mobilnością i ponad milionem pojazdów bateryjnych BMW na drogach pokazuje, że nawet najstarsze akumulatory wysokiego napięcia w UE nadal zachowują ponad 80% swojej pojemności. Zużycie baterii można więc porównać do trwałości układów napędowych w pojazdach zasilanych konwencjonalnie.

Z kolei w warunkach zimowych spadek zasięgu wynosi jedynie 10%, co odpowiada większemu zużyciu paliwa w samochodach spalinowych. Współczesne elektryki są projektowane tak, aby radzić sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi bez utraty wydajności.

Przyszłość polskich dróg

Nowoczesne technologie oraz coraz bardziej zrównoważona produkcja przyczyniają się do zmiany postrzegania samochodów elektrycznych, a Polaków do decyzji o ich wyborze zachęcają liczne udogodnienia. Darmowe parkowanie w wyznaczonych miejscach, możliwość poruszania się buspasem, odpisy podatkowe czy zwolnienie z akcyzy przekonuje do zakupu samochodu elektrycznego 31% ankietowanych.

Transformacja motoryzacji to jeden z kluczowych elementów walki ze zmianami klimatycznymi. Badanie pokazało, że mimo silnej wiary w mity, elektromobilność w Polsce ma ogromny potencjał. Naszą misją jest, aby BMW Group produkowało najbardziej zielon e samochody elektryczne, a do 2030 r. mają one stanowić 50% naszej globalnej sprzedaży i będą dostępne we wszystkich segmentach BMW Group – podsumowuje Mateusz Grupa.

Źródło: BMW Group

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę