e.Locking od ZF LIFETEC: Rewolucja w systemach pasów bezpieczeństwa
Półautonomiczna jazda zmienia potrzeby w zakresie bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście komfortowych pozycji siedzenia. ZF LIFETEC odpowiada na te wyzwania, wprowadzając elektromechaniczną blokadę pasów bezpieczeństwa e.Locking. Technologia ta, dzięki elektryfikacji czujnika i systemu zwalniania, pozwala na integrację pasów bezpieczeństwa bezpośrednio z fotelem. Rezultatem są korzyści projektowe, produkcyjne i zwiększony komfort pasażerów.
- Półautonomiczna jazda zwiększa zapotrzebowanie na nowoczesne systemy bezpieczeństwa.
- e.Locking elektryfikuje kluczowe elementy pasów, upraszczając ich integrację z siedzeniami.
- Rozwiązanie wspiera nowe koncepcje siedzeń w pojazdach przyszłości.
W sytuacjach takich jak nagłe hamowanie, system mechanicznie blokuje zwijacz pasa, zapewniając skuteczną ochronę. Integracja pasa z siedzeniem pozwala lepiej chronić pasażerów w innowacyjnych konfiguracjach foteli.
Tradycyjna mechanika kontra nowoczesna elektromechanika
Standardowe systemy blokady pasów bezpieczeństwa opierały się na sensorach mechanicznych, które wykorzystywały zasadę inercji. W tradycyjnych rozwiązaniach stalowa kulka, reagując na nagłe przyspieszenie lub hamowanie, aktywowała mechanizm blokujący poprzez wyzwolenie zapadki w zwijaczu pasa. Konstrukcja ta wymagała montażu zwijacza w słupku B pojazdu — pionowym elemencie konstrukcyjnym między przednimi a tylnymi drzwiami. Takie rozmieszczenie było konieczne ze względu na stabilność i efektywność działania mechanizmu.
Jednak lokalizacja zwijacza w słupku B ograniczała możliwości projektowe, szczególnie w kontekście nowoczesnych koncepcji sidzeń. W pojazdach wyposażonych w funkcje autonomiczne, coraz większą popularność zyskują fotele umożliwiające przyjęcie pozycji relaksacyjnej, znacznie oddalonej od deski rozdzielczej i tradycyjnego punktu montażu pasów bezpieczeństwa.
ZF LIFETEC zrewolucjonizował ten obszar, wprowadzając system e.Locking, który zastępuje mechaniczne elementy kulkowe elektromagnetyczną cewką. Innowacyjne rozwiązanie integruje zwijacz bezpośrednio z fotelem, a jego działanie jest sterowane sygnałem z centralnej jednostki sterującej (ECU). Dzięki temu pas może być blokowany precyzyjnie w momencie wykrycia zagrożenia, zapewniając skuteczną ochronę niezależnie od pozycji siedzącej pasażera.
Innowacyjne rozwiązanie dla nowych koncepcji foteli
W przyszłości fotele kierowcy i pasażerów będą oferowały tzw. pozycje relaksacyjne, zlokalizowane dalej od deski rozdzielczej. Aby sprostać tym wymaganiom, ZF LIFETEC proponuje system e.Locking w nowej generacji zwijaczy ACR8.S. Elektromagnetyczna cewka zastępuje tradycyjny mechanizm kulkowy, pozwalając na bardziej elastyczne rozmieszczenie pasów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Aby zapewnić, że pasażerowie w tych pozycjach są optymalnie chronieni przez system pasów bezpieczeństwa, wymagany jest zintegrowany system pasów. Ułatwiliśmy to dzięki systemowi e.Locking – wyjaśnia Harald Lutz, wiceprezes ds. inżynierii w ZF LIFETEC.
Zalety elektromechanicznej blokady pasów bezpieczeństwa
Rozwiązanie e.Locking oferuje liczne korzyści:
- Większa swoboda projektowania:
– zwijacz może być zamontowany w fotelu, a nie w słupku B. - Zintegrowane systemy bezpieczeństwa:
– po połączeniu z innymi systemami pojazdu, np. asystentem hamowania, reakcja systemu jest natychmiastowa. - Zwiększony komfort pasażerów:
– umożliwia płynniejsze działanie pasa na wyboistej drodze.
System e.Locking pozwala na dodatkowe funkcje, takie jak blokowanie pasa podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, co wspiera stabilność pasażerów.
Przyszłość systemów bezpieczeństwa z ZF LIFETEC
Nowy system e.Locking firmy ZF LIFETEC redefiniuje standardy bezpieczeństwa i komfortu w pojazdach. Integracja elektromagnetycznych rozwiązań z centralnym sterowaniem otwiera drogę do bardziej zaawansowanych i spersonalizowanych systemów ochrony pasażerów.
Źródło: ZF