Decyzje podejmowane w ułamku sekundy

Delphi
19.11.2015

W jaki sposób Delphi wykorzystuje technologie zwielokrotnionych czujników do dalszej poprawy bezpieczeństwa jazdy?

Naukowcy stwierdzili, że grający w baseball w pierwszej lidze uderzający ma 0,2 sekundy zanim piłka doleci do bazy. Musi rozpocząć zamach, kiedy piłka znajduje się około 3 metrów od ręki rzucającego zawodnika. Moment spóźnienia powoduje, że w piłkę nie uda się trafić. Uderzający musi obliczyć prędkość lotu piłki, kierunek jej lotu, kąt i rotację – wszystko to w mgnieniu oka. Spróbuj wyobrazić sobie, że napastnik ma do dyspozycji system, który podejmuje te decyzje automatycznie i w możliwie najlepszym czasie.

Najlepsi uderzający na świecie trafiają w piłkę średnio 7 razy na 10 rzutów. Jest to bardzo trudne zadanie, ponieważ czas reakcji musi być bardzo krótki i wymagana jest precyzyjna koordynacja wzrokowo – ruchowa. Zatem, jeśli najlepsi sportowcy potrzebują dwóch dziesiątych sekundy na reakcję, to co z resztą śmiertelników? Jak możemy jeździć bezpiecznie, jednocześnie podejmując w ułamku sekundy tak wiele decyzji?

Nie jest to łatwe, ale Delphi pracuje nad tym, by pomóc kierowcom znacząco poprawić bezpieczeństwo jazdy. Delphi współpracuje z firmą Quanergy, producentem działających w trójwymiarze czujników lidarowych opartych na technologii półprzewodnikowej, wspierając w ten sposób swoje Zaawansowane Technologie Wspierania Kierowcy (ADAS) oraz systemy autonomicznej jazdy. W efekcie w przyszłości samochody będą w stanie myśleć i reagować 34 tys. razy szybciej niż większość ludzi.

Radary mogą zobaczyć niemal każdy obiekt, ale nie są w stanie stwierdzić, czy zauważony jest kamień czy papierowa torba. Systemy wizyjne są w stanie odczytać znaki drogowe, jednak napotykają problemy jeśli są skierowane bezpośrednie pod światło lub jeśli soczewka kamery ulegnie zabrudzeniu. LiDAR łączy te niedociągnięcia i dostarcza system znacznie bardziej kompleksowy.

Prawidłowe działanie LiDARu zależy od niezasłoniętego pola widzenia. Na przykład, jeśli jeleń wyskoczy z gęstego lasu, wówczas LiDAR zobaczy zarys lasu zanim zobaczy jelenia, ponieważ w tym obrazie znajduje się tak dużo obiektów. Jednak na otwartej przestrzeni LiDAR powinien wykryć obecność jelenia wcześniej, zanim jeszcze zrobi to radar.

Zdolność radaru do „widzenia” przez rozsiane obiekty takie jak drzewa powoduje, że jest on bardziej niezawodny w wypełnianiu „punktów martwych” LiDARu. Połączenie tych dwóch systemów daje większą dozę pewności, że odczyt dokonany przez samochód będzie prawidłowy.

Fale radiowe poruszają się z prędkością około 1,524 metrów na sekundę. Samochody osobowe, ciężarówki i zwierzęta poruszają się z prędkością około 33,5 metrów na sekundę lub wolniej.

Delphi współpracuje z firmą Quanergy nad rozwiązaniem zawierającym LiDAR, wysyłający 500 tys. promieni świetlnych na sekundę. Promienie odbite od przedmiotów wracają do samochodu w postaci zbioru punktów lub kropek stanowiących dane, tworzących obrys obiektu. Te promienie świetlne wysyłane przez LiDAR nie są widoczne dla oka ludzkiego ani dla zwierząt.
 
Odczyt z radaru może poinformować kierowcę o tym, że zwierzę zamierza wyskoczyć przed samochód, ponieważ radar jest w stanie wykryć prędkość innych obiektów. Odczyt z kamery pozwoli na odpowiednie sklasyfikowanie obiektu, np. na stwierdzenie, że jest to duże zwierzę. Odczyt z czujników LiDARu dostarczy systemowi dodatkowych informacji, np. o tym, jak duży procent drogi został przez niego zablokowany.

Jeśli systemy czujników współpracują ze sobą, wówczas co sekundę wasz samochód uzyskuje między 20 a 40 aktualizacji informacji o sytuacji na drodze (w zależności od tego, czy stosowany jest radar, LiDAR czy kamera o wysokiej rozdzielczości). W przyszłości, superkomputery będą w stanie opracować tor jazdy w sytuacji, kiedy obiekt nie porusza się. Wtedy oszacowany zostanie także drugi tor pozwalający na uniknięcie kolizji na wypadek, gdyby obiekt przesunął się w lewo i trzeci – na wypadek, gdyby obiekt przesunął się w prawo. Jeśli inny samochód znajduje się z tyłu za samochodem lub nadjeżdża z przeciwnej strony i uniemożliwia zatrzymanie pojazdu, wówczas komputer może być w stanie opracować także czwarty scenariusz zapewniający bezpieczeństwo. Wszystkie te obliczenia zostaną wykonane zanim jeszcze kierowca zorientuje się, że coś blokuje drogę.

Źródło: Delphi

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę