Daimler i Volvo pracują nad ciężarówką napędzaną wodorem
Według analityków przyszłość transportu towarowego należeć będzie do ogniw paliwowych. Dlatego Volvo i Daimler założyły spółkę joint venture, która ma za zadanie wprowadzić na rynek pierwszą ciężarówkę zasilaną wodorem. Jej premiera planowana jest na połowę obecnej dekady.
Niemiecki Daimler i szwedzkie Volvo chcą wspólnie pracować nad stworzeniem napędu wodorowego do samochodów ciężarowych. W marcu 2021 r. powołały spółkę joint venture o nazwie Cellcentric, która zajmie się realizacją tego projektu. W ramach umowy Volvo za sumę 600 mln euro wykupiło 50% udziałów w firmie Daimler Truck Fuel Cell, która do tej pory zajmowała się projektowaniem ogniw paliwowych na zlecenie Daimlera.
Celem współpracy dwóch gigantów jest opracowanie i uruchomienie seryjnej produkcji ogniw paliwowych – i to już w połowie bieżącej dekady. Działania będą się koncentrować na napędach do samochodów ciężarowych, ale w planach jest także opracowanie systemów do innych aplikacji. Daimler i Volvo zakładają, że prototypowe ciężarówki zasilane wodorem mogą zostać przekazane klientom do testów już za ok. 3 lata.
O współpracy Volvo Group i Daimler Truck AG mówi się już od kwietnia 2020 r. Oba przedsiębiorstwa podpisały wtedy niewiążące porozumienie o utworzeniu spółki joint venture, wzmocnione następnie wiążącą umową z listopada 2020 r. Bieżąca kooperacja nie będzie miała wpływu na inne obszary działalności koncernów.
Na podstawie artykułu „Daimler und Volvo entwickeln gemeinsam Wasserstoff-Lkw” opublikowanego na portalu www.kfz-betrieb.de