Czyste rozwiązanie: nowy wirnik z tworzywa sztucznego do wirówek olejowych

Czyste rozwiązanie: nowy wirnik z tworzywa sztucznego MANN+HUMMEL

MANN+HUMMEL ma długą tradycję rozwoju innowacyjnych technologii. Obejmuje to między innymi nowy wirnik wirówki z tworzywa sztucznego, który będzie dostępny jako MANN-FILTER ZR 9008 z w IAM od maja 2025 r. dla modeli Scania G i P. 

Wirówki olejowe są stosowane dodatkowo do filtra głównego przepływu oleju i oddzielają najdrobniejsze cząstki zanieczyszczeń z oleju silnikowego, aby zmniejszyć zużycie silnika.

Wraz z globalnym zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji spalin dla silników wysokoprężnych w samochodach ciężarowych rosną również wymagania dotyczące wydajności filtracji oleju. Nowy wirnik został zaprojektowany z myślą o spełnieniu tych wymagań. Umożliwia skuteczną separację cząstek stałych, upraszcza konserwację i wydłuża okresy międzyprzeglądowe. Wirnik wirówki z tworzywa sztucznego jest już produkowany przez firmę z Ludwigsburga zajmującą się filtracją jako element seryjny dla renomowanego producenta pojazdów ciężarowych.

Jak działa wirnik wirówki?

Wirnik wirówki jest napędzany przez ciśnienie oleju w silniku i osiąga prędkość obrotową do 11 000 obrotów na minutę. Powstają przy tym siły odśrodkowe ponad 2000-krotnie większe od siły ciężkości, które skutecznie usuwają z oleju zanieczyszczenia z zasysanego powietrza, metaliczne cząstki zanieczyszczeń pochodzące ze ścierania silnika oraz sadzę pochodzącą ze spalania.

Ponieważ cząsteczki te mają wyższą gęstość niż olej, są oddzielane od cieczy i separowane na krawędzi wirówki. Im wyższa prędkość obrotowa, tym więcej cząstek można oddzielić. Odseparowane cząsteczki magazynują się warstwowo jako stały placek brudu na wewnętrznej ścianie wirnika. Oczyszczony olej spływa następnie z powrotem do miski olejowej.

Uproszczony serwis

– Podczas przeglądu wymieniany jest cały wirnik MANN-FILTER ZR 9008 z. Ułatwia to znacznie serwisowanie i zapewnia znacznie większą czystość. Jest to zamknięty system, w którym zużyta jednostka jest po prostu wyjmowana i zakładana jest nowa. Dla porównania: Poprzedni model był wyposażony w otwierany system z papierową banderolą, którą podczas konserwacji trzeba było usunąć razem z przylegającymi zabrudzeniami. Można sobie wyobrazić, że nie miało to nic wspólnego z czystością – wyjaśnia Daniela Knodel, menedżer portfolio produktów w firmie MANN+HUMMEL.

Nowy wirnik z tworzywa sztucznego zapewnia znacznie dłuższe okresy wymiany oleju. Aby zachować pełną wydajność wirówki i zmniejszyć zużycie kluczowych podzespołów silnika, należy regularnie wymieniać wirnik. Dokładna częstotliwość wymiany zależy od zaleceń producenta pojazdu.

Dzięki konstrukcji niezawierającej metalu wirówka olejowa z wirnikiem z tworzywa sztucznego nadaje się do całkowitego spalenia, co ułatwia jej utylizację.

Źródło: MANN+HUMMEL

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę