Czy hak holowniczy trzeba wymieniać?

Czy hak holowniczy trzeba wymieniać? Steinhof

Wiele części w samochodzie ma swój ustalony przez producenta harmonogram serwisowy. Jednak czy hak holowniczy również trzeba wymieniać w określonym czasie? Ekspert Steinhof wyjaśnia tę kwestię. 

Hak holowniczy jest akcesorium montowanym seryjnie lub przy okazji dodatkowego wyposażenia. Na drogach znajdziemy pojazdy o różnym poziomie zużycia kuli haka holowniczego. Najstarsze wersje są montowane na stałe i potrafią mieć mocno skorodowaną strukturę. Czy w związku z tym hak holowniczy trzeba wymieniać? 

Powiązane firmy

Steinhof Sp. z o.o.

Celem jest długowieczność

W Steinhof każdy produkt powstaje z myślą o długoletniej eksploatacji. Dlatego w dziale projektowym już na etapie tworzenia nowej  kuli haka holowniczego uwzględnia się jego maksymalne możliwe obciążenie i okres eksploatacji. Dzięki temu stworzony model przechodzi szereg testów w formie symulacji. 

Na kolejnym etapie wprowadzenia produktu na rynek, powstają prototypy, które przechodzą szereg testów zmęczeniowych materiału. W laboratorium hak holowniczy ma za sobą 2 000 000 cykli, a całość trwa od 50 do 80 godzin. 

Gdy hak holowniczy otrzyma zielone światło i trafia do masowej produkcji, zwieńczeniem jest odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne wraz z farbą. 

Hak holowniczy W13 - wyższy poziom zabezpieczenia

Kula haka holowniczego bywa wystawiona na trudne warunki atmosferyczne. Deszcz, błoto, wysokie temperatury, śnieg i sól drogowa po wielu dekadach mogą naruszyć strukturę haka. Dlatego Steinhof wprowadził do swojej oferty nowość - hak W13, który poza walorami praktycznymi ma wyższy poziom zabezpieczenia przed uszkodzeniami. 

Z perspektywy funkcjonalnej największą zaletą W13 jest automatyczny mechanizm. Żeby używać haka holowniczego, wystarczy jedynie nacisnąć przycisk zlokalizowany w bagażniku. Już po kilku sekundach spod zderzaka wysuwa się gotowa do użytku kula haka holowniczego. Wystarczy jednie sprawdzić, czy jest ona właściwie zabezpieczona i możemy wykorzystać ją zgodnie z jej z przeznaczeniem. 

Jak wspomniano, to właśnie możliwość schowania haka holowniczego za zderzakiem zwiększa jego długowieczność. Jest on jeszcze lepiej chroniony przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi w postaci wspomnianych opadów deszczu i śniegu, czy pozostałości błota lub soli. 

Czy hak holowniczy trzeba wymieniać?

W związku z tym, że firma Steinhof oferuje haki holownicze od długiego czasu, najstarsze egzemplarze mają już dobrych kilkanaście lat i dalej służą. W związku z tym, czy hak holowniczy trzeba wymieniać? Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Przede wszystkim od jego stanu technicznego. Bardzo ważne jest sprawdzenie części kulistej haka – jest to część współpracująca z głowicą zaczepową i musi mieć odpowiednią średnicę. Przy częstej i intensywnej eksploatacji może się zużyć. Dlatego należy ją kontrolować co jakiś czas i sprawdzić, czy jej średnica jest zgodna z obowiązującą normą. Jeśli jest zużyta, należy ją wymienić.

Poza tym ważne jest dokonanie oględzin całej konstrukcji haka holowniczego (co powinno odbywać się przynajmniej podczas kontroli technicznej pojazdu). W przypadku znacznej korozji może zachodzić potrzeba wymiany całego haka. Poza tym podczas eksploatacji może zdarzyć się uszkodzenie mechaniczne konstrukcji haka – w tym przypadku zachodzi konieczność wymiany haka na nowy.

Haki holownicze Steinhof projektujemy w taki sposób, aby były one przygotowane do użytku przez bardzo długi czas. Haki z możliwością wypinania, możemy przechowywać w specjalnym futerale. Dzięki temu, gdy kula nie jest nam potrzebna, może przebywać w suchym miejscu. Bez narażenia na sól drogową, błoto, czy inne poważne zanieczyszczenia – mówi Mariusz Fornal, ekspert Steinhof.

Dodatkowo, jako eksperci zalecamy, żeby kierowca sprawdzał połączenie śrubowe w haku holowniczym co 1000 km. Poza tym dobrą praktyką jest stosowanie smarów do haków holowniczych. Poprawiają one połączenie z przyczepą i pełnią warstwę ochronną.  W Steinhof do dyspozycji klientów mamy również bardzo rozbudowaną ofertę części zamiennych. Jeśli gniazdo elektryczne, wiązka lub popularny “kapturek”, są uszkodzone, bez żadnych problemów, możemy przywrócić nasz hak holowniczy do pełni sprawności. Jest to nasza troska o środowisko naturalne i zadowolenie klientów. W ten sposób tworzymy produkty najwyższej jakości, które służą przez lata – podsumowuje Mariusz Fornal.

Źródło: Steinhof

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę