Continental zwiększa udział materiałów z recyklingu w oponach

Continental: więcej recyklingu w produkcji opon Continental

Continental wdraża jeszcze więcej materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu do produkcji opon. Producent opon, kierując się zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, motywuje również swoich dostawców do coraz intensywniejszego opracowywania i dostarczania zrównoważonych materiałów do produkcji opon. Podczas gdy udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkcji opon Continental wynosił średnio 26% w 2024 r., celem firmy jest zwiększenie tej wartości do co najmniej 40% w ciągu najbliższych pięciu lat.

Najważniejszym celem jest identyfikacja i wprowadzenie zrównoważonych alternatyw dla surowców wykorzystywanych obecnie do wzmacniania opon, czyli materiałów zapewniających stabilność wymiarową i wydajność przez cały okres jej eksploatacji. Są to przede wszystkim stal i tekstylia, które stanowią około 18% materiałów wykorzystywanych w oponach do samochodów osobowych. W oponach do pojazdów użytkowych lub specjalistycznych udział ten może być jeszcze wyższy. Continental stale rozszerza zakres stosowania bardziej zrównoważonych materiałów, w tym stali pochodzącej z recyklingu i przędzy poliestrowej wytwarzanej z przetworzonych butelek PET. W produkcji opon wprowadzane są również bardziej zrównoważone metody produkcji, takie jak technologia adhezji COKOON. Ponadto firma stosuje innowacyjne alternatywy we wszystkich grupach surowców, takie jak kauczuk syntetyczny z zużytego oleju spożywczego, żywice z odpadów pochodzenia biologicznego i krzemionka z popiołu łusek ryżowych.

Nie odkrywamy koła na nowo, ale opracowujemy nową oponę, wykorzystując bardziej zrównoważone materiały i procesy produkcyjne bardziej przyjazne dla środowiska. Nie chodzi tylko o samą gumę. Skupiamy się również na materiałach, które nadają gumie kształt i sprawiają, że opony są stabilne i bezpieczne. Stal pochodząca z recyklingu i przędza poliestrowa wytworzona z przetworzonych butelek PET mają duże znaczenie dla bardziej zrównoważonej produkcji opon. Naszym celem jest wykorzystanie co najmniej 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w naszych oponach w ciągu pięciu lat. Każdy alternatywny materiał przybliża nas o krok do osiągnięcia tego celu – mówi dr Matthias Haufe, Head of Material Development and Industrialization w Continental.

Bardziej ekologiczna stal i przędza poliestrowa dla bezpiecznych opon

Stal i poliester mają zasadnicze znaczenie dla osiągów i bezpieczeństwa opon. Stal znajduje się w wielu elementach opon. Na przykład w oponach do pojazdów użytkowych lub specjalistycznych karkas jest wzmocniony linkami stalowymi o wysokiej wytrzymałości, które zapewniają wyjątkową trwałość, wysoką nośność i możliwość bieżnikowania. Stal jest również wykorzystywana w postaci drutów wzmacniających osadzonych w rdzeniu stopki opon do samochodów osobowych, pojazdów użytkowych i opon specjalistycznych. Druty te biegną wzdłuż obwodowych krawędzi gumowej stopki i mocno przytwierdzają oponę do felgi. Stalowe linki są również obecne w warstwach pasa opon do samochodów osobowych, pojazdów użytkowych i opon specjalistycznych. Linki te zwiększają odporność na przebicie, stabilność bieżnika i komfort, zmniejszają hałas oraz pomagają zwiększyć oszczędność paliwa i zasięg pojazdów spalinowych i elektrycznych. Continental zwiększa udział stali pochodzącej z recyklingu w swoim portfolio – bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i osiągów.

Continental kładzie również nacisk na zrównoważony rozwój w zakresie poliestru jako materiału tekstylnego. Przędza poliestrowa wytwarzana z przetworzonych butelek PET jest wykorzystywana do wzmacniania karkasów opon samochodów osobowych i poprawy stabilności stopki gumowej. W zależności od rozmiaru opony, materiał karkasu jednej opony może być wykonany z maksymalnie 15 przetworzonych butelek PET. Przędza poliestrowa jest przetwarzana na wytrzymały sznur tekstylny, który absorbuje siły wewnętrznego ciśnienia opony i zachowuje stabilność wymiarową nawet przy dużych obciążeniach i temperaturach.

Producent opon, we współpracy z producentem tekstyliów OTIZ, opracował technologię ContiRe.Tex, która pozwala przekształcić przetworzone butelki PET w wysokowydajną przędzę poliestrową do produkcji karkasów opon. Zweryfikowana przez SGS – wiodącą globalną firmę zajmującą się kontrolą i certyfikacją – aplikacja ta zmniejsza emisję CO2 o około 28% w przypadku tkaniny kordu oponowego PET w porównaniu z alternatywami opartymi na paliwach kopalnych. Ta innowacyjna przędza poliestrowa jest już stosowana w oponach seryjnych do samochodów osobowych, takich jak UltraContact NXT. Butelki PET pochodzące z recyklingu pochodzą wyłącznie z regionów, w których nie ma zamkniętego obiegu recyklingu butelek.

COKOON: inteligentna, bardziej zrównoważona technologia klejenia

Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, nie chodzi tylko o materiały, na które przechodzimy, ale także o te, z których świadomie rezygnujemy – mówi Haufe.

We współpracy z Kordsa, globalnym dostawcą tekstylnych materiałów wzmacniających, firma Continental opracowała przyjazny dla środowiska standard przyczepności dla kompozytów tekstylno-gumowych. Technologia ta umożliwia łączenie tekstylnych materiałów wzmacniających z mieszankami gumowymi bez użycia rezorcyny lub formaldehydu w kąpieli zanurzeniowej tekstylnej. Continental i Kordsa udostępniły COKOON wszystkim producentom opon i ich dostawcom jako bezpłatne rozwiązanie typu open source, aby promować zrównoważony rozwój w całej branży. Zainteresowane firmy mogą poprosić o próbki.

Źródło: Continental

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę