Co należy zrobić w aucie bez względu na porę roku?
Wiele materiałów poradnikowych dla kierowców opisuje przygotowania auta do zimy czy wiosny. Czynnościom tym warto poświęcić uwagę, ale są też działania, które nie podlegają sezonowym regułom i należy wykonać je bez względu na porę roku. Należą do nich między innymi wymiana oleju silnikowego czy płynu do chłodnic. Ich częstotliwość określa przede wszystkim producent pojazdu i są zależne od intensywności eksploatacji auta.
Wymiana opon
Jeszcze do niedawna żelaznym punktem przejścia pomiędzy sezonami była wymiana opon z zimowych na letnie lub odwrotnie. Obecnie na popularności zyskują modele całoroczne i reguła ta staje się nieaktualna. Niemniej zawsze należy kontrolować ciśnienie w kołach, także zapasowym (odpowiednie wartości znajdują się na tabliczce umieszczonej w samochodzie) i głębokość bieżnika (dopuszczone w Polsce minimum wynosi 1,6 mm, choć ze względów bezpieczeństwa lepiej nie jeździć na aż tak zużytych). Przy wymianie opon warto skorzystać z możliwości przyjrzenia się elementom, których na co dzień nie widzimy, czyli klockom i tarczom hamulcowym oraz amortyzatorom.
Wymiana płynu do spryskiwaczy
Inną z czynności powinna być wymiana płynu do spryskiwaczy. Wiosną nie ma potrzeby opróżnienia zbiorniczka z nadmiaru zimowego, wystarczy sukcesywnie dolewać do niego letni. Przy okazji tematu czystych szyb warto przypomnieć o kontroli stanu wycieraczek. Zużycie piór powinno być głównym wyznacznikiem podjęcia decyzji ich wymiany.
Kontrola oświetlenia i wyposażenia
Bez względu na porę roku należy systematycznie kontrolować stan techniczny oświetlenia, dbać o czystość wnętrza i karoserii, działanie układów wentylacji i klimatyzacji oraz sprawny akumulator. A także elementy wyposażenia obowiązkowego, do którego w Polsce należą trójkąt ostrzegawczy i (sprawna) gaśnica. Co prawda za brak apteczki samochodowej nie otrzymamy mandatu, ale nie ignorujmy jej posiadania i kompletnej zawartości. Podobnie jak zakupu co najmniej jednej kamizelki odblaskowej.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Działanie samochodu nie jest możliwe bez płynów eksploatacyjnych. Należy do nich wspomniany płyn do spryskiwaczy, ale najważniejsze to olej silnikowy i przekładniowy oraz płyny hamulcowy i do układu chłodzenia.
– Wyznacznikiem momentu wymiany oleju silnikowego są wskazania producenta samochodu, podające przebieg czy okres eksploatacji, który maksymalnie wynosi dwa lata. Można je znaleźć w książce serwisowej, podobnie jak wytyczne pomocne w doborze odpowiedniego produktu. Niezależnie od typu i lepkości środka smarnego, najlepiej stosować oleje pochodzące ze sprawdzonego źródła, wytwarzane przez renomowanych producentów, które posiadają odpowiednie aprobaty. W przypadku Shell, do samochodów osobowych przeznaczone są oleje Shell Helix. Powstały one w unikalnej technologii Shell PurePlus, w której kryształowo czysta baza olejowa uzyskiwana jest w procesie przetwarzania gazu ziemnego (GTL). Powstały produkt bazowy jest wolny od zanieczyszczeń typowych dla olejów opartych na ropie naftowej, co przekłada się na stabilną lepkość oraz lepsze współczynniki tarcia i podatności na utlenianie. W gamie Shell Helix znaleźć można oleje do wszystkich typów silników spalinowych oraz układów hybrydowych. Gwarancją ich wysokiej jakości są aprobaty producentów samochodów, jak też wykorzystanie w ekstremalnych warunkach panujących w sportach motorowych, takich jak Formuła 1 czy rajdowe mistrzostwa świata WRC – podkreśla Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Pamiętaj o wymianie płynu do chłodnic
Prawidłowa praca silnika zależy również od jakości i ilości płynu chłodniczego, który odpowiada za utrzymywanie właściwej temperatury pracy jednostki napędowej. To istotne, szczególnie w ciepłych miesiącach, bo przegrzanie silnika może doprowadzić do pogorszenia stanu podzespołów i oleju silnikowego, narażając auto na poważne awarie. Płyn chłodniczy jest odpowiedzialny również za ochronę układu chłodzenia przed uszkodzeniami powodowanymi przez korozję, odkładaniem się kamienia i osadów.
– Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego zależy od jego typu i jakości. Najtańszy płyn chłodniczy powinien być wymieniany co trzy lata lub po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów. Bardziej zaawansowany płyn w technologii OAT wymienia się co pięć lat lub po przejechaniu 250 tysięcy kilometrów. Wskazówki dotyczące typu płynu do układu chłodzenia znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Przed jego wyborem należy zastanowić się, czy będzie to produkt gotowy do użycia, czy koncentrat. Zdecydowanie polecamy ten pierwszy rodzaj, zyskujemy bowiem pewność, że zagwarantuje optymalne parametry. Shell oferuje wysokiej jakości płyny Shell Coolant, które zapewniają efektywniejszą wymianę ciepła, ochronę przed korozją i gromadzeniem się zanieczyszczeń oraz wydłużony czas eksploatacji, nawet do pięciu lat – mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.
Źródło: Shell Polska