Barometr Mobilności 2025: Ponad 27% ankietowanych twierdzi, że samochód stał się ważniejszy w ich życiu

Barometr Mobilności 2025: Samochód ważniejszy niż kiedyś Freepik_senivpetro

Tegoroczny Barometr Mobilności firmy MEKO pokazuje, że samochód nadal odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu ludzi. Ponad jeden na czterech respondentów zgłasza, że samochód stał się dla nich ważniejszy w ciągu ostatnich pięciu lat. "To nie pozostawia wątpliwości. Dla wielu samochodów wciąż stanowi niezbędną część życia i środek przemieszczania się z miejsca na miejsce — nawet w trudniejszych czasach" — mówi Anders Oxelström, Dyrektor ds. Komunikacji w MEKO.

Barometr Mobilności to największe badanie mobilności mieszkańców w krajach nordyckich, które mapuje nawyki przemieszczania się ludzi przez cztery kolejne lata. Badanie stało się tym samym unikalnym źródłem wiedzy na temat tego, jak mobilność zmienia się w czasie. Tegoroczne wyniki pokazują, że nadal dużo ludzi korzysta z samochodów w taki sam sposób jak wcześniej, pomimo trudnych czasów, a wielu z nich czuje, że samochód zyskał na znaczeniu. Ponad 27% twierdzi, że samochód jest teraz ważniejszy w ich codziennym życiu niż w 2021 roku. Jednocześnie mniejsza grupa, 17% uważa, że funkcja samochodu się zmniejszyła, co pokazuje, że doświadczenia są różne, ale auto pozostaje centralnym elementem dla większości.

Dla wielu samochód pozostaje naturalną częścią życia i sposobem na zachowanie elastyczności, niezależności i komfortu. Na razie samochód nie jest wyborem, ale koniecznością, która kształtuje sposób, w jaki żyjemy, pracujemy i się poruszamy — mówi Anders Oxelström, Dyrektor ds. Komunikacji w MEKO.

Od momentu wprowadzenia Barometru Mobilności w 2022 roku jedna rzecz pozostała niezmienna: samochód jest najpopularniejszym środkiem transportu. Żadna inna alternatywa nie zbliża się do zakwestionowania jego dominacji. W tym roku jeszcze więcej osób – 30% – deklaruje, że korzysta z samochodu codziennie. To najwyższy poziom od czasu rozpoczęcia Barometru Mobilności.

Rowery i transport publiczny nadal zajmują odpowiednio drugie i trzecie miejsce, bez większych zmian od początku badania.

Prowadzimy Barometr Mobilności, ponieważ nikt inny nie dostarcza porównywalnych informacji, a także po to, by lepiej rozumieć trendy i zmiany. Misją MEKO jest uczynienie posiadania samochodu prostszym i bardziej zrównoważonym w czasie — wydłużenie okresu eksploatacji tego, co już istnieje, oraz ułatwienie mobilności. Tegoroczne wyniki pokazują, że ta misja jest ważniejsza niż kiedykolwiek — mówi Anders Oxelström.

Źródło: Meko

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę