Bosch testuje ciężarówkę wodorową w logistyce zakładowej
BoschPierwsza ciężarówka z napędem wodorowym Bosch wspiera wewnętrzną logistykę firmy w jej zakładzie w niemieckiej Norymberdze. Pojazd jest wyposażony w moduł zasilania ogniw paliwowych Bosch. To ważny krok na drodze do zrównoważonej logistyki oraz rozwoju gospodarki wodorowej.
Nowa ciężarówka, bazująca na modelu Iveco, napędzana jest modułem FCPM (Fuel Cell Power Module) opracowanym przez firmę Bosch. To rozwiązanie zostało już docenione w branży – niedawno otrzymało nominację do nagrody Future Prize prezydenta Niemiec.
Bezproblemowa eksploatacja pojazdu potwierdza gotowość technologii ogniw paliwowych do produkcji seryjnej. Kluczowym wyzwaniem pozostaje rozwój infrastruktury wodorowej oraz zapewnienie dostępności przystępnego cenowo wodoru – podkreśla Alexander Weichsel, kierownik zakładu Bosch w Norymberdze.
Napęd wodorowy umożliwia przekształcanie wodoru i tlenu w wodę oraz energię elektryczną, co pozwala na obsługę 40-tonowego pojazdu w pełni elektrycznie. Jeśli wodór pochodzi ze źródeł odnawialnych, cały proces jest neutralny dla klimatu. Bosch chce w ten sposób nie tylko zmniejszyć emisję w transporcie wewnętrznym, lecz także aktywnie wspierać rozwój regionalnej gospodarki wodorowej, zgodnie ze strategią wodorową Bawarii.
źródło: BoschCiężarówka, eksploatowana przez firmę Schäflein i wynajęta od wypożyczalni Hylane, ma zasięg do 800 kilometrów. W ramach logistyki zakładowej w Norymberdze planowane jest jej roczne obciążenie na poziomie około 12 tysięcy kilometrów. Bosch liczy, że rzeczywista eksploatacja dostarczy cennych danych do dalszego rozwoju technologii.
– Bezproblemowa praca pojazdu pokazuje, że ogniwo paliwowe jest gotowe do produkcji seryjnej – dodaje Weichsel
Pojazd wyposażono w pięć zbiorników wodoru, które łącznie mieszczą do 70 kilogramów paliwa pod ciśnieniem 700 barów. System ogniw paliwowych o mocy ponad 200 kW współpracuje z elektryczną osią napędową oraz dwoma zestawami akumulatorów pełniącymi funkcję bufora energii. Moc całkowita wynosi 400 kW, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 44 tony. Jedną z przewag nad ciężarówkami akumulatorowymi jest niezależność zasięgu od temperatury otoczenia oraz krótkie czasy tankowania, porównywalne do pojazdów z silnikiem Diesla.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Produkcja modułów ogniw paliwowych rozpoczęła się w połowie 2023 roku w zakładzie Bosch w Stuttgarcie-Feuerbach. Poszczególne elementy dostarczają także inne fabryki koncernu – m.in. zakład w Bambergu produkuje zestawy ogniw, a fabryka w Homburgu odpowiada za elektryczne sprężarki powietrza i wentylatory recyrkulacyjne.
Bosch od lat angażuje się w rozwój technologii wodorowych. Wiosną firma ogłosiła wejście na rynek elektrolizerów i zaprezentowała własne stosy Hybrion PEM, przeznaczone do wytwarzania wodoru. Oprócz mobilnych ogniw paliwowych koncern rozwija także silniki wodorowe oraz infrastrukturę towarzyszącą. Wdrożenie ciężarówki z ogniwami paliwowymi w Norymberdze stanowi kolejny etap w budowie kompletnego łańcucha wartości dla gospodarki wodorowej.
Źródło: Bosch










