Bosch: redukcja zatrudnienia jest nieunikniona
BoschJak informuje Bosch, środowisko gospodarcze, które od pewnego czasu jest silnie obciążone, oraz warunki rynkowe Bosch Mobility stały się w ostatnim czasie jeszcze bardziej wymagające. Koncern zapowiada redukcję około 13 000 miejsc pracy do końca 2030 roku, głównie w niemieckich oddziałach. Powodem jest luka kosztowa w wysokości 2,5 mld euro rocznie.
Według firmy, globalny rynek motoryzacyjny nadal rozwija się w powolnym tempie. Brak jasnych ram regulacyjnych utrudnia wdrażanie nowych technologii, takich jak napęd wodorowy. Penetracja rynku przez technologie przyszłości – elektromobilność czy jazda autonomiczna – również jest znacznie opóźniona, a popyt przenosi się w dużym stopniu do regionów poza Europą. Do tego dochodzą trwające zmiany strukturalne oraz bardzo wysoka presja cenowa i konkurencyjna w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Jednocześnie Bosch Mobility musi poczynić szeroko zakrojone inwestycje w swoją przyszłość w tym trudnym otoczeniu rynkowym i finansować je w dużej mierze z własnych środków. Jak już informował koncern, doprowadzi to do powstania rocznej luki kosztowej w wysokości około 2,5 mld euro na całym świecie w dziale mobilności.
Kompleksowy program redukcji kosztów
Bosch chce jak najszybciej obniżyć koszty za pomocą różnorodnych narzędzi na wszystkich poziomach, aby w odpowiednim czasie zlikwidować lukę kosztową. Firma widzi ogromny potencjał w możliwym wzroście produktywności poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji w produkcji i rozwoju, w redukcji kosztów materiałowych, w ograniczeniu inwestycji w zakłady i budynki oraz w usprawnieniu logistyki i globalnych łańcuchów dostaw. Do tego dochodzą nieuniknione działania strukturalne i dostosowania kadrowe – firma spodziewa się dalszej redukcji około 13 000 miejsc pracy, zwłaszcza w niemieckich oddziałach Mobility. Harmonogram niezbędnych dostosowań jest zróżnicowany i obejmuje okres do końca 2030 roku.
Od pewnego czasu z powodu gwałtownego spadku popytu utrzymuje się znaczna nadwyżka mocy produkcyjnych w zakresie administracji i sprzedaży, a także rozwoju i produkcji.
– Musimy pilnie pracować nad konkurencyjnością w sektorze mobilności i nadal obniżać nasze koszty w perspektywie długoterminowej. W tym celu uruchamiamy wiele mechanizmów optymalizacyjnych. Niestety, nie będziemy w stanie uniknąć dalszych redukcji zatrudnienia ponad zakres, o którym już informowaliśmy. Bardzo nas to boli, ale niestety nie da się tego uniknąć – mówi Stefan Grosch, członek zarządu i dyrektor ds. pracy w firmie Bosch.
Szczególnie dotknięte lokalizacje w Niemczech
W Europie, a w szczególności w Niemczech, Bosch nie jest w stanie utrzymać dotychczasowego wysokiego poziomu zatrudnienia ze względu na stosunkowo silną obecność w tym kraju. Dotyczy to przede wszystkim jednostek biznesowych Power Solutions i Electrified Motion z lokalizacjami w Feuerbach, Schwieberdingen i Waiblingen w aglomeracji stuttgarckiej, a także w Bühl i Homburg. Likwidowane mają być również miejsca pracy w centralnych funkcjach korporacyjnych, w administracji i sprzedaży, a także w spółkach zależnych w sektorze mobilności. Niemniej jednak, jak podkreśla Grosch, Bosch jest wyraźnie przywiązany do Niemiec jako lokalizacji biznesowej:
– Niemcy są i pozostaną kluczowe dla Bosch, również pod względem liczby pracowników. Musimy jednak skuteczniej się pozycjonować, aby móc utrzymać się w wysoce konkurencyjnym środowisku globalnym. Wzrost konkurencyjności jest warunkiem koniecznym do pozyskiwania zamówień w Niemczech, a tym samym zabezpieczenia zatrudnienia w tym kraju.
Firma Bosch przedstawiła przedstawicielom pracowników niezbędne środki i dostosowania personalne, a także poinformowała swoich współpracowników o planowanych zmianach.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Dialog społeczny priorytetem
Odnosząc się do planowanego wdrożenia, Grosch mówi: – Mimo że mamy pilną potrzebę działania, podtrzymujemy ustalenia, które osiągnęliśmy z przedstawicielami pracowników. Wspólnie z nimi chcemy szybko omówić niezbędne działania w poszczególnych lokalizacjach i uzgodnić rozwiązania, które są jak najbardziej akceptowalne społecznie. Presja czasu jest ogromna. Opóźnienia jeszcze bardziej pogarszają sytuację.
Firma planuje natychmiast rozpocząć rozmowy z odpowiedzialnymi przedstawicielami pracowników w poszczególnych lokalizacjach.
Przygotowanie na przyszłość w trudnym otoczeniu
– Rozwój sytuacji geopolitycznej i bariery handlowe, takie jak cła, prowadzą do znacznej niepewności – musimy sobie z tym poradzić, jak wszystkie firmy. Należy się spodziewać, że intensywność konkurencji będzie nadal gwałtownie rosła. Dlatego naszym celem jest wykorzystanie możliwości rozwoju wszędzie tam, gdzie to możliwe, i przygotowanie naszych lokalizacji mobilności na całym świecie na przyszłość – komentuje Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch GmbH i prezes sektora biznesowego Mobility. – Jestem przekonany, że Bosch Mobility może obronić swoją pozycję w wysoce konkurencyjnym środowisku globalnym. Ale musimy stworzyć ku temu warunki i zapewnić naszą konkurencyjność samodzielnie – czas nagli – podsumował Markus Heyn.
Źródło: Bosch




![Prezentacja strategii rozwoju konceptu warsztatowego ZF [pro]Service](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/index_big%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF%25202025.jpg)





