Bosch stawia na innowacje, partnerstwa i przejęcia

Bosch stawia na innowacje, partnerstwa i przejęcia Bosch

 Producent technologii i usług planuje w perspektywie długoterminowej osiągnąć średnią roczną stopę wzrostu na poziomie 6-8% przy marży o wysokości co najmniej 7%. Oprócz tego, firma chce być jednym z trzech wiodących dostawców rozwiązań na kluczowych dla siebie rynkach, we wszystkich regionach świata.

Cele w zakresie rozwoju wymagają wysokiej rentowności i silnej pozycji finansowej:

  • Cele na 2023 rok osiągnięte: wzrost obrotów ze sprzedaży do 91,6 mld euro / wzrost marży EBIT do 5,3% r/r.
  • Ostrożna prognoza na rok 2024: oczekiwany wzrost sprzedaży 5-7% / maksymalna marża EBIT – na poziomie 2023 roku.
  • Bosch w Polsce: solidny wzrost w 2023 roku w porównaniu z rokiem poprzednim.
  • Technologie medyczne - przykład ekspansji w perspektywicznych branżach: we współpracy z dwoma nowymi partnerami, Bosch inwestuje 300 mln euro w tym obszarze

Powiązane firmy

Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.

W 2023 roku osiągnęliśmy założone cele finansowe i wzmocniliśmy pozycję rynkową w wielu obszarach – od półprzewodników po zintegrowane systemy zarządzania budynkiem – powiedział Stefan Hartung, prezes globalnego zarządu Robert Bosch.

Bosch wzmacnia też swój udział w innowacyjnych obszarach o znacznym potencjale rozwoju. Na przykład, w zakresie technologii medycznych firma ogłosiła rozpoczęcie prac nad nowatorską technologią BioMEMS, która łączy badania molekularne z technologią mikroczujników. Rozwiązanie umożliwia realizację szybkich testów u pacjenta i zbadanie aż 250 markerów genetycznych, takich jak patogeny czy mutacje, za pomocą jednego czujnika – i to w gabinecie lekarskim. Test może odbyć się bezpośrednio w placówce medycznej, np. w gabinecie lekarskim. 

BioMEMS wykorzystuje rozwiązania znane z badań molekularnych i technologii mikrosystemów, które Bosch stosuje w smartfonach i układach ESP – powiedział Hartung.

Bosch

Jeden z pierwszych opracowywanych testów BioMEMS posłuży do wykrywania różnych patogenów wywołujących sepsę, czyli zakażenie krwi. W tym celu Bosch nawiązał niedawno współpracę rozwojowo-sprzedażową z firmą Randox. Z kolei strategiczne porozumienie z R-Biopharm ma przyspieszyć prace nad pełną automatyzacją badania w kierunku obecności bakterii wielolekoopornych w organizmie. Wspólnie z tymi dwoma partnerami Bosch planuje zainwestować w technologie medyczne ok. 300 mln euro do 2030 roku.

Wzrost sprzedaży i wyników w 2023 roku – 2024 rokiem wyzwań

Mimo niesprzyjającej sytuacji ekonomicznej i rynkowej, w minionym roku firma Bosch na świecie wygenerowała obrót na poziomie 91,6 mld euro, co stanowi wzrost o 3,8% (8% po uwzględnieniu różnic kursowych). EBIT Grupy wyniósł

4,8 mld euro (względem 3,8 mld euro z roku 2022). Z kolei marża EBIT wzrosła do 5,3%, i była o 1 p.p. wyższa niż rok wcześniej. Przekroczyła tym samym oczekiwany poziom, choć wciąż nie osiągnęła celu długoterminowego firmy określonego na poziomie co najmniej 7%. Ten cel koncern Bosch planuje zrealizować do 2026 roku.

– Aby móc samodzielnie finansować nasz rozwój, potrzebujemy wysokiej rentowności i silnej pozycji finansowej – skomentował Markus Forschner, członek zarządu i dyrektor finansowy Robert Bosch.Zrealizowaliśmy zeszłoroczne oczekiwania finansowe między innymi dzięki dobrej końcówce 2023 roku. Spodziewamy się jednak, że rok obrotowy 2024 będzie co najmniej tak samo trudny, jak ubiegły.

Firma Bosch z dużą ostrożnością patrzy na bieżący rok, również ze względu na obecną sytuację gospodarczą.

W tym roku nie przewidujemy poprawy koniunktury – powiedział Forschner.

W związku z tym, CFO spodziewa się, że w 2024 roku gospodarka światowa urośnie o zaledwie 2,3%, przy jednoczesnym spowolnieniu produkcji pojazdów i utrzymującemu się osłabieniu rynku inżynierii mechanicznej. Możliwa jest jednak pewna poprawa sytuacji na rynkach dóbr konsumpcyjnych po dwóch latach ograniczonego popytu. W odniesieniu do własnego biznesu, firma oczekuje stabilizacji, którą wspierać będą innowacje i wzmocnienie międzynarodowej obecności. Bosch buduje obecnie m.in. fabrykę piekarników w Egipcie oraz zakład produkcji lodówek w Meksyku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku globalna sprzedaż koncernu spadła o 0,8% w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2023. Po uwzględnieniu różnic kursowych, obroty wzrosły o 2,7%.

To pokazuje wyraźnie, że roczny wzrost sprzedaży na poziomie 5-7%, który zaplanowaliśmy, jest założeniem niezwykle ambitnym – powiedział Forschner.

Dyrektor finansowy dał jasno do zrozumienia, że zwiększenie marży EBIT względem zeszłego roku będzie trudne

Czeka nas nie tylko osłabienie koniunktury i przewidywany dalszy wzrost inwestycji w obszary o strategicznym znaczeniu. Odczujemy też negatywne skutki związane z restrukturyzacją i optymalizacją procesów – ich pozytywne efekty będą odroczone w czasie – podkreślił Forschner.

Firma Bosch zamierza dalej obniżać koszty i zmieniać swoje struktury, aby utrzymać konkurencyjność w dobie dynamicznych zmian w branżach, w których jest obecna.

– Będziemy realizować wymagane działania konsekwentnie, ale zawsze w sposób dostosowany do potrzeb – dodał Forschner. Konieczne zmiany kadrowe mają odbywać się możliwie bez przymusowych redukcji i w społecznie jak najbardziej akceptowalny sposób.

Rozwój biznesu w Polsce: solidny wzrost w 2023 r.

Grupa Bosch w Polsce zakończyła rok obrotowy 2023 ze skonsolidowaną sprzedażą na rynku krajowym na poziomie blisko 1,8 mld euro (8 mld zł), odnotowując tym samym wzrost r/r o prawie 15% (w PLN: 11%). W 2023 r. łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 2,9 mld euro (13,2 mld zł) i była o 0,8 % wyższa (w PLN: 2,3% niższa) niż w roku poprzednim.

– Bosch osiągnął dobre wyniki na polskim rynku w 2023 roku, szczególnie dzięki dynamicznemu, dwucyfrowemu wzrostowi sprzedaży w sektorze Mobility. Rozwinęliśmy działalność na rynku części zamiennych i inwestowaliśmy w rozbudowę naszej podwrocławskiej fabryki komponentów do układów hamulcowych, gdzie właśnie otworzyliśmy nowy, w pełni zautomatyzowany magazyn, wdrażając kolejny element Przemysłu 4.0. w tej lokalizacji  – powiedział Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.

Pozostałe sektory biznesowe Bosch: Industrial Technology, Consumer Goods oraz Building and Technology, mierzyły się w 2023 roku z wyzwaniami rynkowymi, a ich sprzedaż spadła poniżej poziomu z roku poprzedniego. Na dzień 31 grudnia 2023 r. liczba pracowników zatrudnionych w Grupie Bosch w Polsce wynosiła blisko 9 600.

Prognozy na bieżący rok są umiarkowane, przede wszystkim ze względu na utrzymujące się wyzwania gospodarcze i polityczne w Europie i na świecie.

Bosch będzie nadal umacniał swoją pozycję w Polsce. W tym roku planujemy rozpocząć prace budowlane dla nowej fabryki w Dobromierzu pod Wałbrzychem, w ramach rozbudowy sieci europejskich zakładów pomp ciepła grupy Bosch Home Comfort. Grupa BSH kontynuuje natomiast inwestycje w zaplecze badawczo-rozwojowe dla małego AGD w Rzeszowie – dodał Rudziński

Obszar rozwojowy: zrównoważona mobilność

W swoim głównym obszarze biznesu, Bosch nadal realizuje strategiczne plany rozwoju. Tylko w tym roku firma zainicjuje ok. 30 projektów seryjnych dla pojazdów elektrycznych.

Nadchodzi era elektromobilności: pytanie tylko, jak szybko dotrze do poszczególnych regionów świata – powiedział Hartung. – Szacujemy, że do 2030 roku 70% wszystkich nowych samochodów w Europie będzie posiadać napęd wyłącznie elektryczny. W Chinach i Ameryce Północnej – około 40-50%.

Zdaniem prezesa Bosch, w regionach, w których pojazdy ciężarowe muszą pokonywać długie dystanse, rozwiązania takie jak hybrydy typu plug-in czy tzw. range extendery będą cieszyć się dużym zainteresowaniem jeszcze przez jakiś czas. W sektorze Mobility dalszy impuls do rozwoju mają dać rozwiązania w zakresie dynamiki jazdy. W Bosch obszar nowych układów hamulcowym zaprojektowanych specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i zautomatyzowanej jeździe rośnie w tempie 10% rocznie – znacznie szybciej niż sam rynek. Jeśli chodzi o system zarządzania ruchem pojazdu (vehicle motion management, VMM), Bosch intensywnie pracuje nad innowacyjnym rozwiązaniem, które umożliwiałoby koordynację ruchu pojazdu w każdym aspekcie poprzez sterowanie hamulcami, kierownicą, układem napędowym i amortyzatorami. Tylko w ostatnich testach zimowych Bosch wyposażył w jeden z wariantów VMM ponad 20 pojazdów testowych największych marek.

Nasze rozwiązanie to nowość na rynku, a pierwsze zamówienia trafią do produkcji seryjnej jeszcze w tym roku – powiedział Hartung.

Łącznie do 2030 roku firma spodziewa się osiągnąć sprzedaż na poziomie kilkuset milionów.

Obszar rozwojowy: wodór

Bosch potwierdził swoje założenia w obszarze technologii wodorowych: do 2030 roku ich sprzedaż może osiągnąć poziom 5 mld euro.

W 2023 roku rozpoczęliśmy produkcję systemów ogniw paliwowych w Stuttgarcie w Niemczech i chińskim Chongqing – powiedział Hartung.

Chiny przez pewien czas prawdopodobnie pozostaną głównym rynkiem dla tej technologii. Bosch nie spodziewa się znaczącego wzrostu w Europie czy Ameryce Północnej przed początkiem kolejnej dekady. Z technicznego punktu widzenia silniki wodorowe to najkrótsza droga do neutralności klimatycznej w transporcie użytkowym. Bosch ocenia, że wartość tego rynku w 2030 roku wyniesie niemal 1 mld euro.

– Już w tym roku silnik wodorowy wyposażony w nasz system wtrysku pojawi się na drogach w Indiach. Zajmujemy się też realizacją pięciu zamówień od znanych producentów aut ciężarowych ze wszystkich trzech dużych regionów gospodarczych świata. Ponadto chcemy mieć udział w szybko rosnącym rynku produkcji wodoru: do 2030 roku na całym świecie powstaną instalacje do elektrolizy wody o łącznej mocy 170 gW – około 25-krotnie więcej niż obecnie – podkreślił prezes zarządu spółki Robert Bosch.

Bosch

Wszystko wskazuje na to, że stos elektrolizy Bosch trafi na rynek w przyszłym roku. W przyszłości Bosch będzie kojarzony nie tylko z napędami wodorowymi, ale również z produkcją wodoru – jako dostawca tych rozwiązań będziemy aktywnie kształtować przyszły rynek – powiedział Hartung.

Obszar rozwojowy: pompy ciepła

Koncern Bosch konsekwentnie wykorzystuje możliwości rozwoju w segmencie technologii grzewczych. Pomimo stagnacji, która w 2023 roku wystąpiła na europejskim rynku pomp ciepła, firma zdołała zwiększyć swoje obroty o prawie 50% w tym obszarze. W nadchodzących latach Bosch będzie nadal wzrastać w tym segmencie – i to w tempie znacznie szybszym od średniej rynkowej.

Nie tylko zwiększyliśmy nasze zdolności produkcyjne, rozszerzyliśmy też ofertę produktów – w tym pomp ciepła, które są ciche, wydajne oraz efektywne kosztowo – skomentował Hartung.

Prezes Bosch dostrzega dodatkowy potencjał sprzedażowy w hybrydowych instalacjach grzewczych: połączeniu pompy ciepła do pracy podstawowej i kotła gazowego do obsługi systemu w momentach szczytowych obciążeń sieci. Umożliwi to wydajną dekarbonizację milionów dotychczasowych obiektów. Bosch zaczyna oferować swój system ogrzewania oparty na tej technologii w budynkach o wielkości do 100 lokali mieszkalnych. Hartung przypomniał także kontrowersyjną debatę w sprawie niemieckiej ustawy grzewczej, która to debata utrudniła podejmowanie długofalowych decyzji zakupowych i doprowadziła do poważnego załamania rynku grzewczego: 

Polityka klimatyczna: neutralność klimatyczna wymaga długofalowych inwestycji

Działania na rzecz klimatu nadal odgrywają w Bosch kluczową rolę. Hartung uważa, że możliwości wzrostu w tym obszarze są ogromne, nawet jeśli branże takie jak elektromobilność nie rozwijają się tak szybko, jak przewidywano.

Widzimy, że geopolityka i rosnące napięcia społeczne sprawiają, że przeciwdziałanie zmianom klimatu nie jest już jedynym tematem, który zajmuje polityków – powiedział prezes Bosch.

Mimo to firma Bosch w dalszym ciągu inwestuje w technologie, które pozwolą pokierować transformacją w kierunku neutralności klimatycznej.

Presja oszczędzania zagraża programom wsparcia technologii niskoemisyjnych. Działania na rzecz klimatu wymagają jednak długofalowych inwestycji – ze strony państwa, firm i nas wszystkich – dodał Hartung.

Rok obrotowy 2023: większa stabilność wolnych przepływów pieniężnych, duże inwestycje początkowe

W minionym roku na stan zapasów firmy Bosch wciąż rzutowała niepewna sytuacja po wybuchu pandemii COVID-19 i przerwy w dostawach półprzewodników. Obecnie sytuacja jest już stabilna. W konsekwencji wolne przepływy środków pieniężnych wzrosły do 2,2 mld euro, wynosząc 2,4% – powyżej minimalnego celu 1,0%. Wskaźnik kapitału własnego wyniósł 44,2% (46,6% w 2022 roku). Wydatki na badania i rozwój utrzymały się na wysokim poziomie 7,3 mld euro (7,2 mld euro w 2022 roku), osiągając poziom 8% (8,2% w 2022 roku). Wydatki kapitałowe wzrosły do rekordowego poziomu 5,5 mld euro (4,9 mld euro w roku 2022).

Przykładamy dużą wagę do opłacalności naszych inwestycji początkowych, które w 2023 roku przekroczyły 12 mld euro. W razie konieczności, wprowadzamy stosowne zmiany w projektach – podkreślił Forschner.

Wyniki według sektora

Sprzedaż w sektorze Mobility wzrosła o 6,9% do 56,2 mld euro, a po uwzględnieniu różnic kursowych – o 10,9%. Marża EBIT wyniosła 4,4% (3,4% w 2022 roku). W sektorze Industrial Technology sprzedaż wzrosła o 6,8% do 7,4 mld euro (10,2% po uwzględnieniu różnic kursowych), co było efektem pierwszej konsolidacji przejęć HydraForce i Elmo Motion Control. Marża EBIT utrzymywała się na poziomie 9,1% (9,8% w 2022 roku). W sektorze Consumer Goods sprzedaż w porównaniu z rokiem poprzednim spadła o 6,6% do 19,9 mld euro – po uwzględnieniu różnic kursowych jest to niewielki spadek o 1,2%. Marża EBIT z działalności operacyjnej utrzymała się na poziomie 4,5%. W sektorze Energy and Building Technology sprzedaż wzrosła o 10,5% do 7,7 mld euro, a po uwzględnieniu różnic kursowych – o 13,2%. Marża EBIT z działalności operacyjnej wyniosła 9% (6% w 2022 roku).

Wyniki według regionu

W Europie sprzedaż wyniosła łącznie 46,8 mld euro. W porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła więc o 5,5% , a po uwzględnieniu różnic kursowych – o 7,9%. Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła o 6,2% do 15,2 mld euro, a po uwzględnieniu różnic kursowych – o 8%. W Ameryce Południowej sprzedaż zmalała o 6,2% do 1,7 mld euro w porównaniu z 1,8 mld euro w roku poprzednim, jednak po uwzględnieniu różnic kursowych spadek ten zamienia się we wzrost o 1,8%. W regionie Azji i Pacyfiku sprzedaż wzrosła do 27,9 mld euro, czyli o 0,6%, jednak po uwzględnieniu różnic kursowych – aż o 8,6%.

Wzrost zatrudnienia o ok. 2%

Na koniec 2023 roku spółka zatrudniała na całym świecie 429 416 osób, czyli o 8 078 więcej niż w roku poprzednim. W ciągu minionych 12 miesięcy liczba pracowników wzrosła we wszystkich regionach – także w Niemczech. Najwyższy wzrost zatrudnienia odnotowano w Ameryce Północnej i Południowej.

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę