BorgWarner rozwija produkcję baterii do pojazdów użytkowych

BorgWarner, globalny lider technologii dla zrównoważonej mobilności, otworzył drzwi swojej najnowocześniejszej gigafabryki w Darmstadt dla przedstawicieli mediów branżowych. Dzień Prasowy, który odbył się 19 marca 2025 r., stanowił doskonałą okazję do przyjrzenia się najnowszym osiągnięciom firmy w produkcji baterii do zastosowań w pojazdach użytkowych, maszynach roboczych i w jednostkach pływających.
Gigafabryka z polskim akcentem
Szczególnie interesującym aspektem funkcjonowania zakładu w Darmstadt jest fakt, że tą strategiczną jednostką zarządza Polak – Paweł Tetela, który posiada blisko 14-letnie doświadczenie w strukturach BorgWarner. Od ponad dwóch lat pełni on funkcję Plant Managera zakładów w Darmstadt i Langen oraz Dyrektora Generalnego BorgWarner Akasol GmbH. Jego wcześniejsza kariera zawodowa związana była z polskimi oddziałami koncernu: zarządzał fabrykami BorgWarner PowerDrive Systems w Błoniach oraz Transmission Systems w Jasionce.
Zakład w Darmstadt robi ogromne wrażenie swoją skalą: 15 000 m² powierzchni produkcyjnej czyni go obecnie największym w Europie zakładem produkcyjnym systemów bateryjnych do pojazdów użytkowych, nienależącym do producentów OEM. Fabryka rozpoczęła produkcję seryjną w 2022 r. i już teraz osiągnęła moce produkcyjne równoważne 2,4 GWh energii rocznie, a docelowa zdolność produkcyjna ma wynieść 3,5 GWh rocznie. Kompleks BorgWarner w Niemczech obejmuje również drugi zakład w Langen (posiadający 4 000 m² powierzchni produkcyjnej). Centrum techniczne oraz zakład produkcyjny są zlokalizowane w jednym kampusie, zatrudniającym łącznie ok. 850 pracowników.
BorgWarner – globalny gracz
BorgWarner to potężny globalny koncern z siedzibą główną w Auburn Hills (Michigan, USA). Firma dysponuje 61 zakładami produkcyjnymi i 19 centrami technicznymi na całym świecie, zatrudniając łącznie ok. 38 300 pracowników, w tym 7 500 wysoko wykwalifikowanych inżynierów. Firma prowadzi działalność w trzech głównych regionach geograficznych: w Amerykach (ok. 11 900 pracowników), Europie (ok. 14 300 pracowników) oraz w Azji (ok. 12 100 pracowników). Ta globalna obecność pozwala firmie efektywnie obsługiwać producentów pojazdów na wszystkich głównych rynkach. W 2024 r. firma osiągnęła 14,1 mld dolarów sprzedaży.
Technologie bateryjne przyszłości
Podczas Dnia Prasowego przedstawiciele BorgWarner zaprezentowali dwie kluczowe technologie bateryjne: NMC (Nikiel-Mangan-Kobalt) oraz LFP (Litowo-Żelazowo-Fosforanową). Technologia NMC, rozwijana w ramach strategii „GrowNOW!”, charakteryzuje się wysoką gęstością energii i jest przeznaczona do zastosowań wymagających dużego zasięgu. Flagowy produkt – UHE Gen 3.0 (Ultra High Energy) oferuje imponujące parametry: 98 kWh energii, napięcie nominalne 665 V oraz żywotność 4000 cykli w typowych warunkach użytkowania.
BorgWarner planuje zwiększenie produkcji ogniw NMC z obecnych 3,0 GWh do 5,4 GWh do końca 2025 r. Równolegle firma rozwija technologię LFP pod nazwą „GoBROAD!”. Baterie LFP charakteryzują się wysokim poziomem bezpieczeństwa, doskonałym stosunkiem ceny do wydajności i wyjątkową żywotnością cykliczną, co czyni je idealnym wyborem dla pojazdów użytkowych. W celu przyspieszenia wdrożenia technologii LFP, BorgWarner nawiązał strategiczne partnerstwo z FinDreams Battery, spółką zależną BYD, która dostarcza ogniwa LFP typu „blade” oraz wyposażenie do produkcji pakietów bateryjnych.

Zastosowania w sektorze motoryzacyjnym i nie tylko
Firma może poszczycić się łącznie blisko 65 tys. baterii działających w różnych zastosowaniach. W sektorze motoryzacyjnym, który jest głównym obszarem zainteresowania czytelników autoEXPERTa, systemy bateryjne BorgWarner znalazły szerokie zastosowanie w pojazdach użytkowych, zwłaszcza w transporcie publicznym. Co piąty elektryczny autobus w Europie i Ameryce Północnej stosuje baterie BorgWarner. Przykładem takiego zastosowania jest węgierski przegubowy autobus elektryczny Electronell 18 firmy Credobus, będący jednocześnie najlżejszym na świecie przegubowym e-autobusem ze stalową ramą (poniżej 16 ton). Pojazd osiąga zasięg 300 km przy użyciu o 25% mniejszej liczby baterii – wszystko dzięki użyciu chłodzonych cieczą baterii NMC trzeciej generacji.
Dla warsztatów samochodowych szczególnie istotna jest znajomość systemów bateryjnych stosowanych w pojazdach dostawczych i ciężarowych, które coraz częściej przechodzą proces elektryfikacji. BorgWarner oferuje dla tego segmentu specjalistyczne rozwiązania bateryjne, zoptymalizowane pod kątem niskiego TCO (całkowitego kosztu posiadania). Poza sektorem typowo motoryzacyjnym, baterie BorgWarner znajdują również zastosowanie w maszynach budowlanych (koparki Hitachi ZE85 i ZE135, kafar Junttan PMx2e), pojazdach specjalistycznych (ratraki śnieżne Kässbohrer, ciągnik Tadus E Tractor) oraz w jednostkach pływających (statek MS „Fjordstrøm”, który został zbudowany przez norweską firmę integratorską SEAM).
Zrównoważony rozwój i gospodarka obiegu zamkniętego
Istotnym elementem strategii BorgWarner jest Circular Battery Ecosystem (CBES) – ekosystem obiegu zamkniętego baterii. Firma wdrożyła kompleksowe podejście „R3”, obejmujące regenerację (Remanufacture), ponowne wykorzystanie (Repurpose) oraz recykling zużytych baterii. BorgWarner osiąga wskaźniki odzysku, które przekraczają przyszłe wymagania regulacyjne, m.in. odzysk niklu na poziomie 98%, manganu - 92%, kobaltu - 94%, litu - 75% i grafitu - 80%. Dzięki temu podejściu firma przyczynia się do redukcji śladu węglowego produktu oraz do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Bezpieczeństwo przede wszystkim – wizyta w fabryce
Po części prezentacyjnej uczestnicy Dnia Prasowego mieli okazję zwiedzić fabrykę oraz laboratorium testowe. Organizatorzy przywiązywali ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa: każdy zwiedzający musiał być wyposażony w buty ochronne z zabezpieczeniem ESD (przed wyładowaniami elektrostatycznymi) oraz w specjalny płaszcz ESD.
Podczas zwiedzania zakładu mogliśmy obserwować zaawansowane linie produkcyjne i procesy związane z wytwarzaniem komponentów do elektrycznej mobilności. Fabryka wyróżnia się wysokim poziomem automatyzacji oraz precyzji wykonania. Duże wrażenie zrobiło laboratorium testowe, gdzie komponenty poddawane są rygorystycznym testom symulującym różnorodne warunki pracy i ekstremalne sytuacje.
Elastyczność jako klucz do sukcesu
Zwieńczeniem Dnia Prasowego była sesja pytań i odpowiedzi z udziałem kadry zarządzającej BorgWarner. Szczególnie interesujące były przemyślenia Pawła Teteli na temat wyzwań stojących przed fabryką i całym sektorem bateryjnym:
– Elastyczność to największe wyzwanie stojące przed nami. Klienci nieustannie oczekują ulepszeń, zmian i nowych generacji produktów. Kluczowe jest posiadanie nie tylko wystarczających zdolności produkcyjnych, ale przede wszystkim elastycznej struktury procesów, która umożliwia szybkie dostosowanie się do nowych wymagań rynkowych – powiedział Tetela.
– Jeszcze 2 lata temu myśleliśmy, że przyszła platforma technologiczna zostanie jasno zdefiniowana. Dziś widzimy, że sytuacja jest znacznie bardziej dynamiczna. Największym wyzwaniem jest utrzymanie rozwoju technologicznego, eksperymentowanie i zapewnienie możliwie elastycznych zdolności produkcyjnych, które pozwolą nam przygotować się na to, co nadejdzie w ciągu najbliższych 2-3 lat. To wymaga wypracowania modelu biznesowego, który pozwoli utrzymać wysoką efektywność kosztową produkcji przy zachowaniu maksymalnej elastyczności technologicznej – podsumował Paweł Tetela.
Pozytywny wpływ na środowisko
Systemy bateryjne BorgWarner przyniosły już znaczące korzyści środowiskowe. Łączna pojemność dostarczonych baterii wynosi 5 GWh, co przekłada się na 9,7 mld kilometrów zasięgu elektrycznego. Dzięki tym bateriom udało się zredukować emisję CO₂ netto o 1,7 mln ton i zaoszczędzić 2,77 mld litrów paliwa.
Dzień Prasowy w Darmstadt potwierdził, że BorgWarner jest doskonale przygotowany do roli kluczowego partnera dla producentów pojazdów w okresie transformacji branży motoryzacyjnej. Dla polskiego rynku motoryzacyjnego, w tym warsztatów samochodowych, rozwiązania BorgWarner – w miarę postępującej elektryfikacji transportu – będą odgrywać coraz większą rolę. Znajomość tych technologii i umiejętność ich serwisowania stanie się ważnym elementem konkurencyjności warsztatów w nadchodzących latach. BorgWarner, z silnym polskim akcentem w postaci Pawła Teteli na stanowisku zarządczym jednego z kluczowych zakładów, udowadnia, że jest nie tylko liderem technologicznym, ale również organizacją doceniającą polskie talenty menedżerskie.
Źródło: Materiały redakcyjne