Bezproblemowy kontakt

Steinhof
9.12.2021
Reklama
Reklama

Jeśli po zapięciu przyczepy ujawniają się problemy z jej oświetleniem, zazwyczaj oznacza to problemy z gniazdem elektrycznym haka lub wtyczką. Skutecznym sposobem ich unikania jest odpowiednia konserwacja połączeń lub ich profilaktyczna wymiana. W internecie bez problemu można kupić wszelkie niezbędne akcesoria.

W ofercie Steinhof – europejskiego lidera w produkcji haków holowniczych – dostępne są nie tylko kompletne zestawy montażowe haków holowniczych, ale także poszczególne części zamienne, w tym złącza elektryczne. Oczywiście, zanim zapadnie decyzja o wymianie złącza na nowe, warto dokładnie sprawdzić stare. Poniżej przypominamy podstawowe wiadomości związane z tym tematem.

7 czy 13 pinów?

Reklama

Na rynku występują dwa główne typy złącz – 7-pinowe i 13-pinowe. Najpopularniejsza jest „siódemka”. Właśnie ten typ znajdziemy w większości samochodów osobowych z hakiem. W ten typ wyposażona jest także większość przyczepek towarowych w wypożyczalniach. Konektory 7-stykowe umożliwiają zasilenie podstawowego układu oświetlenia, czyli kierunkowskazów, świateł pozycyjnych, oświetlenia tablicy rejestracyjnej, świateł przeciwmgielnych i stopu. Złącza 13-pinowe są wykorzystywane w cięższych zestawach i zapewniają dodatkowe funkcje, takie jak światła cofania, stałe zasilanie przyczepy czy doprowadzenie prądu do przyczepy po przekręceniu kluczyka.

A co, jeśli złącze nie pasuje?

Zdarza się, że występuje niedopasowanie liczby pinów/styków pomiędzy autem holującym a przyczepą. W takim przypadku konieczne jest użycie odpowiedniej przejściówki. Do wyboru są dwie wersje. Pierwsza umożliwia przejście z 7 styków na 13, druga z 13 na 7. Należy pamiętać, że adaptery pozwalają tylko na wykorzystanie podstawowych funkcji gniazd. Złączem 7-pinowym wyposażonym w przejściówkę nie aktywujemy wszystkich funkcji przyczepy z 13-pinową wtyczką.

Tanie czy drogie?

W sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych jest wiele złączy i wtyczek, różniących się cenami. To, że ktoś korzysta z gniazda okazjonalnie, niestety nie oznacza, że może sobie pozwolić na najtańsze produkty. Jeśli będą wykonane nieprecyzyjnie, z kiepskich materiałów, pojawią się problemy z połączeniami i pęknięcia. Najpoważniejszym problemem, jest jednak zbyt słaba ochrona przed dostawaniem się do wnętrza złącza wilgoci, co sprawia, że złącze „nie kontaktuje”.

Powiązane firmy

Reklama

A zatem niezależnie od tego jak często jest wykorzystywane gniazdo, należy polegać wyłącznie na elementach dobrej jakości, które są wykonane solidnie i będą służyć latami. Warto w tym miejscu podkreślić, że markowe złącza takie jak np. Steinhof kosztują zazwyczaj mniej niż 30 zł, a zatem nie jest to relatywnie duży wydatek.

Jak zdiagnozować zepsute gniazdo?

Obowiązuje jeden standard w układzie pinów/styków. Dzięki temu można łatwo powiązać awarię wybranego punktu oświetlenia z konkretnym pinem i sprawdzić, czy kontaktuje. Poniżej grafika złącza 7-pinowego z ponumerowanymi pinami. Należy pamiętać, że piny we wtyczce są w lustrzanym odbiciu w stosunku do pinów gniazda (zaznaczono to na grafice).

schematy pinów

1. Kierunkowskaz lewy
2. Światło przeciwmgielne
3. Masa
4. Kierunkowskaz prawy
5. Światła pozycyjne po prawej stronie
6. Światła hamowania
7. Światła pozycyjne po lewej stronie

Źródło: Steinhof

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama