AutoExpert
Reklama
Reklama

Bezpieczne i ekologiczne zawieszenia

Preview
Limak
Reklama
Reklama

Patrząc od strony konstrukcyjnej, zawieszenie to zespół sztywnych i sprężystych elementów, które łączą nadwozie samochodu z kołami. Połączenie to spełnia kilka określonych funkcji. Chodzi głównie o utrzymywanie nadwozia na odpowiedniej wysokości nad jezdnią, przenoszenie sił powstających na skutek gwałtownych ruchów, skrętów oraz hamowania, jak również zapewnienie odpowiedniej wygody podczas jazdy.

Generalnie, zawieszenie możemy podzielić na dwa główne typy: zależne oraz niezależne. W tej pierwszej grupie koła po obu stronach pojazdu są połączone ze sobą osią lub mostem napędowym. Obudowa mostu lub oś jest wprawiana w ruch wraz z kołami, co wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiedniej ilości miejsca na pionowe przemieszczenia. Jeśli chodzi o koła przednie,  powoduje to podniesienie silnika do góry. Dlatego też taką instalację można znaleźć w większych pojazdach - samochodach ciężarowych bądź terenowych. Zawieszenie niezależne różni się zaś faktem, iż  każde z kół pojazdu przemieszcza się niezależnie jedno od drugiego. Mają one zatem więcej elementów prowadzących koła, takich jak drążki oraz wahacze i stosuje się je powszechnie w samochodach osobowych.

Elementy resorujące

Reklama

Dawniej elementy resorujące przyjmowały postać sprężyny jedno-, lub wielopłytkowej, na którą składają się płaskowniki stalowe, zwane piórami. Są one wygięte i odgrywają rolę elementu zarówno resorującego, jak i prowadzącego. W obecnych czasach system ten stosuje się w zwieszeniach zależnych. W samochodach osobowych z rozwiązania tego praktycznie w ogóle się nie korzysta, jednakże ze względu na dużą wytrzymałość na obciążenia, można znaleźć je jeszcze w pojazdach dostawczych, terenowych oraz ciężarówkach. Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, że jeszcze klika lat temu tylne zawieszenie w Chevrolecie Corvette C7 miało kompozytowy resor poprzeczny pełniący funkcję elementu sprężystego.

Resory piórowe zostały wyparte przez sprężyny śrubowe, które gwarantują większy komfort jazdy, mają mniejszą masę i zajmują w konstrukcji zawieszenia mniej miejsca. Sprężyny śrubowe są z kolei coraz częściej zastępowane miechami pneumatycznymi znanymi z samochodów ciężarowych.

Zawieszenie pneumatyczne

Zawieszenie to posiada elementy poduszkowe (miechy), które są napełniane powietrzem przez kompresor. Rozwiązanie to ma za zadanie poprawę parametrów trakcyjnych pojazdu, optymalnie redukując drgania i wstrząsy. Zaletami tego rozwiązania są: dostosowywanie wysokości pojazdu w zależności od obciążenia oraz zwiększony komfort jazdy. Zawieszenie pneumatyczne stosuje się w coraz większej liczbie samochodów. Znane jest jego zastosowanie w Mercedesach klasy S, czy terenowych Range Roverach. Powszechnie stosowane jest ono natomiast w samochodach ciężarowych.  
Jak wspomina Andrzej Buczek:

Pierwszym seryjnie wyposażonym w zawieszenie pneumatyczne BILSTEIN modelem samochodu był Mercedes Klasy S (W220). Dziś technologia ta stosowana jest również w Klasie E, M czy GLE. Jej rozwinięciem jest układ E-Active Body Control. Dzięki aktywnemu połączeniu pneumatyki z hydrauliką osiągnięto możliwość resorowania i tłumienia pracy każdego koła z osobna. Pozwala też na automatyczną zmianę pochylenia nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Technologia Airmatic BILSTEIN stosowana jest także przez Audi, Bentleya, BMW, Jaguara, Land Rover, Porsche i Volkswagena. 

Preview
BILSTEIN-B4-airmatic-Mercedes-W220

Powiązane firmy

Reklama

Tak samo marka MaXgear poszerza swój asortyment o części pneumatyczne układu zawieszenia.


Oferta MaXgear została poszerzona o ponad 50 miechów, m.in. do samochodów marki Mercedes, BMW, Land Rover, Audi, Citroen czy Peugeot. Oprócz nich dołączyły także kompresory, których głównym zadaniem jest dostarczenie powietrza do miechów. Zostały one przygotowane z najwyższą starannością, a ich uzupełnieniem jest czytelna instrukcja obsługi, gdyż wbrew przekonaniu jest ona bardzo ważnym elementem. Dzięki temu można precyzyjnie zamontować wybrane części - wyjaśnia Łukasz Skowronek z firmy Auto Partner.

Preview
Miechy pneumatyczne MaXgear

Zawieszenia niezależne - rozwój do zawieszeń wielowahaczowych

Zawieszenie wielowahaczowe występuje w układach niezależnych i składa się z dwóch lub trzech wahaczy przypadających na koło. Dzięki zastosowania takiego rozwiązania, lepiej rozkładają się obciążenia występujące w samochodzie. Podczas skręcania, nie ma znacznego wpływu na geometrię przedniej osi, gdyż nie przemieszcza się cała kolumna amortyzatora. Układ jest bardziej stabilny i sztywny, lepiej radzi sobie z nierównościami na drodze. Ze względu na dosyć duży stopień skomplikowania, w razie naprawy zaleca się nabywanie części od sprawdzonych producentów.

Coraz ważniejsza ekologia

Obecnie, firmy zajmujące się produkcją całych pojazdów, jak i ich części, dążą do zastosowania ekologicznych rozwiązań. W związku z tym, że coraz więcej materiałów nadaje się do ponownego przetworzenia, a liczba pojazdów stale rośnie, takie działania stają się nieodzownym elementem odpowiedzialnego gospodarowania zasobami. Co ciekawe, aż ok. 86% wagi komponentów samochodów można przetwarzać. Wyzwaniom współczesnego świata, wychodzi naprzeciw firma NTN-SNR, która rozpoczęła produkcję nowej generacji górnych mocowań amortyzatora, przyjaznych dla środowiska i łatwych w recyklingu. Dzieje się tak ze względu na zastosowanie aluminium, którego użyto do budowy podpory sprężyny.
Pan Andrzej Kowalski, specjalista ds. szkoleń produktowych i technicznych w NTN-SNR Polska Sp. z o.o., opowiada, dlaczego zdecydowano się na użycie tego typu materiału:

Preview
Aluminiowe mocowanie amortyzatora NTN-SNR


Zastosowanie aluminium w elemencie stanowiącym powierzchnię kontaktu łożyska ze sprężyną zawieszenia stało się faktem. Nawet jeśli w przypadku podzespołów podlegających niewielkim obciążeniom plastik zapewnia swobodę projektowania i posiada liczne zalety, to jeśli chodzi o mocowanie amortyzatora stosowane w samochodach ciężarowych napotyka ograniczenia mechaniczne. Dlatego też dystansujemy się od bezwarunkowego używania plastiku  i zwracamy się w stronę zdatnego do recyklingu aluminium, zapewniającego dużo lepszą efektywność zarówno na co dzień, jak i  w dłuższej perspektywie.


Pamiętajmy, że w kwestii zawieszenia najważniejsze są bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.  Długotrwałe utrzymywanie wysokich parametrów użytkowych samochodu oraz jego elementów, idzie w parze z jakością zastosowanych komponentów.

 

Reklama

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama