Problemy "elektryków" z holowaniem przyczep

Problemy elektryków z holowaniem przyczep Tesla
5.9.2022

Właścicieli samochodów elektrycznych lub hybrydowych, którzy chcą używać swojego samochodu do transportu rowerów lub holowania przyczep kempingowych może spotkać nieprzyjemna niespodzianka.

Kierowcy, którzy chcą wymienić posiadane samochody spalinowe na egzemplarze przyjazne dla środowiska, mogą mieć problem, gdy okaże się, że dopuszczalny ładunek podporowy w „elektrykach” jest niewystarczający na bagażnik w opcji z trzema rowerami. Dlatego należy zwracać uwagę na maksymalne obciążenie podporowe określone w dokumentacji pojazdu i ładowność oferowanych bagażników rowerowych. Nie wszyscy producenci samochodów określają ciężar osobno dla bagażnika i ładunku. 

W ofercie firm sprzedających haki i bagażniki samochodowe można znaleźć produkty przeznaczone dla samochodów hybrydowych, przez hybrydy plug-in, po samochody elektryczne, jednak może się okazać, że pewne pojazdy nie mogą być wyposażone w haki lub mogą przewozić, lub ciągnąć tylko bardzo małe ładunki.

Niektóre samochody elektryczne są dostępne z zaczepem, ale nie mogą holować przyczepy – mają zerowe obciążenie holownicze. Głowica kulowa służy wyłącznie jako uchwyt na bagażnik rowerowy, posiada odpowiedni mechanizm, który blokuje montaż przyczepy.

Na rynku „elektryków” dostępne są mocniejsze samochody elektryczne, takie jak Mercedes-Benz EQC lub Audi E-Tron mogą ciągnąć do 1,8 tony.  Liderem wśród samochodów elektrycznych jest Tesla: potężny Model X może zabrać na haku nawet 2,25 tony, jednak w tym przypadku zasięg jazdy z przyczepą spada do mniej niż połowy (źródło: Tesla Model X).

Konstrukcje nowoczesnych pojazdów są coraz bardziej niekorzystne dla instalacji zaczepu przyczepy. Nie tylko w samochodach elektrycznych ważne części funkcjonalne znajdują się z tyłu, nawet w zwykłych pojazdach można tam znaleźć na przykład zbiornik Adblue, czujniki do systemów wspomagania kierowcy i inne wrażliwe komponenty.

Problem polega również na tym, że nie ma regulacji prawnych dotyczących projektowania haków holowniczych w odniesieniu do bagażników rowerowych.

Ogólnie rzecz biorąc, samochody elektryczne stawiają nowe wyzwania przed producentami zaczepów przyczepowych. Nowością w pojazdach hybrydowych i elektrycznych są wymagania dotyczące przypadków zderzeniowych. W takiej sytuacji ważne jest, aby zaprojektować hak lub bagażnik z uwzględnieniem odkształceń powstałych podczas zderzenia w taki sposób, aby wrażliwe części czynne znajdujące się z tyłu pojazdu były chronione i zabezpieczone przed zwarciem.

Źródło: Tesla

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę