Badanie: Opinie Polaków o chińskich autach i ich wynajem

Polacy o chińskich autach: opinie i chęć wynajmu Designed by Freepik

Rynek samochodów, jaki znamy od lat, zmienia się dynamicznie na naszych oczach. Szybkiemu wzrostowi oferty i popularności aut marek chińskich oraz elektryków towarzyszą zawirowania w handlu międzynarodowym spowodowane wprowadzanymi cłami, co może tylko przyspieszyć tę transformację. Czy Polacy polubią samochody marek chińskich? Jak zmienia się nasze postrzeganie pojazdów elektrycznych? Czy decydując się na skorzystanie z usług wypożyczalni samochodów, Polacy byliby skłonni wynająć tego typu samochody? Na te pytania odpowiedzieli ankietowani w badaniu, przeprowadzonym w kwietniu br. na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Szybki wzrost popularności samochodów marek chińskich potwierdzają m.in. dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W ubiegłym roku w naszym kraju zarejestrowano 10,7 tys. nowych samochodów chińskich marek, co oznacza, że w porównaniu do 2023 r. liczba ta wzrosła niemal 70-krotnie. W tym samym roku import aut z Chin do Unii Europejskiej przekroczył 700 tys. egzemplarzy, wobec niespełna 165 tys. samochodów, które trafiły na Stary Kontynent z USA.

Wzrost popularności aut marek chińskich w naszym kraju będzie dokonywał się stopniowo. Z uwagi na relatywnie małą ich liczbę w Polsce, klienci nie mają jednak wielu okazji do wyrobienia sobie o nich zdania. Dlatego Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów postanowił zbadać, jaki jest stosunek Polaków do krótkoterminowego wypożyczenia tego typu pojazdów, chociażby po to, żeby lepiej je poznać, przetestować – mówi Monika Tomala, Ekspert i Lider Grupy ds. Rent a Car w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Badanie instytutu badania opinii i rynku ARC wykonane na zlecenie PZWLP, przeprowadzone zostało na początku kwietnia br. na grupie ponad tysiąca Polaków.

Jakie obawy budzą auta marek chińskich

Okazuje się, że większość ankietowanych nie miałaby oporów przed wypożyczeniem takiego samochodu z wypożyczalni. Ponad połowa z nich (55%) wybrała odpowiedzi „raczej nie” lub „zdecydowanie nie”. Przeciwnego zdania, tzn. wskazującego na opory przed wypożyczeniem auta chińskiej marki, było łącznie 31% badanych: odpowiedzi „zdecydowanie tak” udzieliło 9%, zaś „raczej tak”, co piąty (22%).

W badaniu przeprowadzonym przez instytut badania opinii i rynku ARC na zlecenie PZWLP zapytano także o subiektywne obawy respondentów związane z wypożyczeniem samochodu chińskiej marki. Największą wzbudziła jakość wykonania i trwałość pojazdu (42%). Barierą okazał się także wspomniany brak znajomości marek chińskich oraz ich reputacji – również 42% wskazań. Trzecią najpopularniejszą „wadą” okazało się bezpieczeństwo (40%). Z kolei najmniej istotne były obawy dotyczące zgodności z europejskimi normami ekologicznymi oraz emisji spalin (24%) oraz brak przekonania do designu i stylistyki tych pojazdów (13%). Co ciekawe, auta firm chińskich zdają się bardziej podobać kobietom, z których jedynie 8% wyraziło się negatywnie o ich wyglądzie, zaś wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 17%.

Źródło: PZWLP

Tagi artykułu

autoExpert 04 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę