Air Liquide i IVECO otwierają pierwszą stację tankowania wodoru
Air Liquide i Iveco Group otwierają pierwszą w Europie wysokociśnieniową stację ładowania wodoru dla samochodów ciężarowych obsługujących transport długodystansowy. Firmy potwierdzają tym samym swoje zaangażowanie w rozwój technologii wodorowej podczas inauguracji stacji we Francji.
Otwarcie stacji jest kolejnym potwierdzeniem zaangażowania obu firm na rzecz rozwoju wodorowej mobilności w Europie. Taki rozwój jest możliwy dzięki wykorzystaniu doświadczenia Air Liquide w całym wodorowym łańcuchu wartości, od produkcji poprzez przechowywanie po dystrybucję, oraz know-how marki IVECO.
Goście obecni na uroczystej inauguracji zorganizowanej 26 czerwca 2023 r. mieli okazję obejrzeć wysokowydajną (1 tona dziennie) wysokociśnieniową stację, do której wodór jest dostarczany rurociągiem, a także mogli zobaczyć prototypowy egzemplarz ciężkiego samochodu ciężarowego IVECO zasilanego ogniwami paliwowymi. To rozwiązanie transportowe do transportu długodystansowego charakteryzuje się krótkim czasem tankowania przy ciśnieniu 700 barów.
Stacja w Fos-sur-Mer jest częścią projektu HyAMMED („Hydrogène à Aix-Marseille pour une Mobilité Ecologique et Durable") wspieranego przez władze francuskie. Nowa stacja jest również częścią europejskiego projektu H2Haul, współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership. Air Liquide i IVECO były jednymi z pierwszych partnerów projektu H2Haul uruchomionego w 2019 r. Druga wysokowydajna stacja (700 barów; 2 tony dziennie) przeznaczona do obsługi ciężkich pojazdów powstanie w Salon-de-Provence, aby zaopatrywać przyszłą flotę 50 wodorowych ciężarówek IVECO eksploatowanych od 2025 r. w ramach projektu R'Hyse.
– Jeżeli chcemy promować upowszechnienie stosowania wodoru jako paliwa, musimy wspólnie tworzyć warunki sprzyjające rozkwitowi tego sektora. Niezbędne jest zbudowanie dostatecznie gęstej sieci wysokowydajnych stacji, która zachęci producentów pojazdów i operatorów transportowych do udziału w tej transformacji. Projekt HyAMMED wpisuje się w to podejście: to decydujący pierwszy krok i początek ambitnego przedsięwzięcia, na które zdecydowaliśmy się razem z naszym partnerem IVECO – powiedział Erwin Penfornis, wiceprezes i szef działu Hydrogen Energy World Business Line w Air Liquide.
– Nasza strategia coraz bardziej zrównoważonej mobilności jest oparta na technologicznie neutralnym podejściu, a transport oparty na wodorze jest jej kluczowym elementem. Jest to wręcz najważniejsze rozwiązanie w tak energochłonnym segmencie, jak długodystansowy transport drogowy. Dzisiaj pokazaliśmy, że mamy już wszystko, czego potrzeba – pojazdy i stacje, na których mogą one tankować paliwo – aby wodorowy ekosystem mógł funkcjonować w drogowych realiach. Założenia strategii stają się faktem. Nasz nowy, kompleksowy model wynajmu GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem), w którym użytkownicy płacą za faktyczne wykorzystanie samochodów, umożliwi dostęp do pojazdów zasilanych wodorem. Dzisiejsze wydarzenie pozwala nam jeszcze bardziej wzmocnić strategiczne i fundamentalne partnerstwo z Air Liquide, liderem na międzynarodowej scenie transformacji energetycznej, który, podobnie jak Grupa IVECO, działa na rzecz rozwoju bardziej zrównoważonego społeczeństwa – zapewnił Gerrit Marx, prezes Iveco Group.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Projekt HyAMMED, jako część programu H2Haul (Samochody ciężarowe zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi w ciężkiej bezemisyjnej logistyce), otrzymał finansowanie z Clean Hydrogen Partnership w ramach umowy grantu nr 826236. To publiczno-prywatne partnerstwo jest wspierane przez program badań i innowacji Horizon 2020 Unii Europejskiej, Hydrogen Europe i Hydrogen Europe Research. Projekt HyAMMED otrzymuje również wsparcie finansowe od Hydrogen Mobility Ecosystems.
Projekt HyAMMED otrzymał wsparcie finansowe z Programu Hydrogen Mobility Ecosystem prowadzonego przez ADEME, od francuskiego Regionu Sud oraz od rządu francuskiego w ramach Programme d'investissements d'avenir (PIA).
Źródło: IVECO