ADAC: Michelin liderem w produkcji opon o niskiej ścieralności

Producenci opon w różnym stopniu podchodzą do kwestii ścieralności swoich produktów. Najnowsze badanie ADAC, obejmujące analizę 160 testów opon przeprowadzonych od 2023 r., ujawniło znaczące różnice między dostawcami w tym zakresie.
Zgodnie z wynikami badania, Michelin pozostaje producentem opon charakteryzujących się najniższym poziomem ścieralności. Tuż za francuskim koncernem plasują się Hankook, Continental i Goodyear. Wyniki potwierdzają, że z technicznego punktu widzenia możliwe jest wyprodukowanie bezpiecznej opony o niskiej ścieralności.
Zaskakujące jest jednak to, że kilku producentów z segmentu premium, w tym Pirelli i Bridgestone, znacznie odstaje od czołówki, wykazując wyraźnie wyższe wartości ścieralności. Badanie ADAC zostało sfinansowane przez Fundację FIA w ramach Wielkiego Programu Bezpiecznej i Zrównoważonej Mobilności.
Metodologia badania
Ścieralność opon w testach ADAC jest mierzona podczas jazdy w konwoju w rzeczywistych warunkach drogowych na dystansie 15 000 km, czasami również na specjalnym stanowisku testowym. Opony są ważone przed rozpoczęciem i po zakończeniu testów, co pozwala określić masę usuniętego materiału. Dodatkowo analizowany jest wzór zużycia bieżnika w celu oszacowania trwałości eksploatacyjnej opony.

Znaczenie dla przyszłych regulacji
Wyniki badania ADAC mają kluczowe znaczenie dla nadchodzącej normy Euro 7, która po raz pierwszy wprowadzi wartości graniczne dotyczące ścieralności opon. Europejska Komisja Gospodarcza ONZ (EKG ONZ) opracowuje obecnie metodologię badawczą służącą do określania ścieralności opon.
W przypadku poszczególnych produktów nie będzie się uwzględniać bezwzględnej masy usuniętego materiału, lecz stosunek do opony referencyjnej. Jeśli poziom ścieralności odpowiada wartości referencyjnej, produkt otrzymuje indeks 1,0.
Wyzwania przy ustalaniu limitów
Nadal trwa dyskusja na temat wysokości przyszłego limitu indeksu ścieralności. ADAC opowiada się za zrównoważonym rozwiązaniem. Jak wykazują wyniki badania, zbyt rygorystyczne wartości graniczne mogłyby sprawić, że aprobatę rynkową uzyskałyby niemal wyłącznie drogie opony z segmentu premium. Tymczasem tańszy segment pozostaje istotny dla konsumentów zwracających uwagę na cenę.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Ponadto, z perspektywy automobilklubu, istnieje ryzyko, że nadmiernie wysokie wymagania dotyczące ścieralności mogą negatywnie wpływać na inne właściwości opon. Potwierdzają to wyniki badań – opony z drugą najlepszą wartością ścieralności nie przeszły testów ze względu na poważne zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa.
Rekomendacje ADAC
ADAC zaleca ustalenie wartości granicznej, która umożliwi wprowadzenie na rynek opon z różnych kategorii cenowych, jednocześnie przynosząc zauważalny efekt ekologiczny.
Źródło: ADAC