30 lat BASF w Polsce: „Sztuka Innowacji”

30 lat BASF w Polsce: „Sztuka Innowacji” BASF

2022 rok jest dla BASF Polska rokiem wyjątkowym. Firma świętuje 30 lat obecności na polskim rynku! 24 listopada 2022 roku w Elektrowni Powiśle w Warszawie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana z okazji tej celebracji.

  •  BASF Polska od 30 lat tworzy chemię dla zrównoważonej przyszłości
  •  Współpraca, innowacje, rozwój oraz społeczna odpowiedzialność biznesu
  •  Wyjątkowa wystawa obrazów inspirowana innowacjami BASF przygotowana na charytatywną aukcję

Spółka powstała w 1992 r. chociaż, kiedy poszperać w dokumentach, okazuje się, że już w latach 50. odnotowano współpracę handlową między centralą BASF a łódzkimi zakładami bawełnianymi. Ale tak oficjalnie zaczęło się właśnie w latach 90. Podobnie jak dynamicznie zmieniała się Polska gospodarka, tak i firma rosła, poszerzała zakres działalności, nabierała znaczenia na rynku. W 1992 r. zaczynało kilkanaście osób, pracował wówczas jedynie zespół handlowy i administracja. W maju 1997 r. BASF Polska nabyła od Polfy Kutno swój pierwszy zakład produkcyjny, fabrykę premiksów. Wtedy w firmie pracowało już 100 pracowników. Wkrótce został powołany zespół, który zajmował się farbami, lakierami samochodowymi, a w 2005 r. została utworzona spółka BASF Coatings Services w Janikowie. Dwa lata później uruchomiony został zakład produkcyjny domieszek do betonu w Myślenicach, w 2010 r. otwarto dwa zakłady w Śremie, gdzie na początku komponowano i mieszano systemy poliuretanowe, a później ruszyła produkcja chemii budowlanej.

Jednak najbardziej spektakularnym krokiem rozwojowym w historii BASF w Polsce było otwarcie Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych w Środzie Śląskiej w 2014 r. To był pierwszy tak duży projekt stworzony zupełnie od podstaw. W 2019 r. firma zatrudniała już 700 osób. Obecnie jest to niemal 750 pracowników.

Współpraca, innowacje, rozwój

Podczas spotkania Dyrektorka Zarządzająca BASF Polska Katarzyna Byczkowska zwróciła uwagę na wyzwania, z którymi zmagają się branże bliskie BASF, takie jak branża rolnicza, zdrowie i higiena człowieka, motoryzacja i transport czy budownictwo. Wspomniała także o takich segmentach jak energia, gospodarka tworzywami sztucznymi czy digitalizacja, w których także pojawia się przestrzeń do wprowadzania innowacji. W większości obszarów głównym wyzwaniem współczesności jest ograniczanie emisji CO2, na które BASF ma w swoim portfolio wiele innowacyjnych odpowiedzi, o których opowiedzieli eksperci z działów BASF Polska w kolejnej części spotkania.

– Naszą globalną strategią już od wielu lat jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju. Globalnie i lokalnie skupiamy się na tworzeniu i implementacji innowacyjnych produktów zgodnych z tą właśnie strategią niezależnie od wyzwań, które stawia przed nami sytuacja gospodarcza. W naszych planach koncentrujemy się m.in. na rozwiązaniach dla gospodarki obiegu zamkniętego czy dążeniu do zeroemisyjności. BASF wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu i ambicje Europy w dążeniu do neutralności klimatycznej, poprzez dostarczanie innowacji, takich jak materiały izolacyjne do energooszczędnych domów, materiały do elektromobilności, czy rozwiązania cyfrowe dla zrównoważonego rolnictwa – powiedziała Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska. 

Cezary Urban, dyrektor działu Agricultural Solutions opowiedział o wybranych produktach, które wspierają rolników w uprawach. Revysol® pomaga uzyskać wyższe i zdrowsze plony, niezależnie od pogody. Systiva® z kolei pomaga w zwalczaniu chorób i pozwala zaoszczędzić czas, a feromon RAK 3+4 pozwala na biologiczną redukcję szkodników w sadownictwie. 

Dyrektorka działu Personal Care Tatiana Wróblewska, opowiedziała o innowacyjnych rozwiązaniach w obszarze higieny i zdrowia, m.in. o filtrach UV, chroniących skórę człowieka przed szkodliwymi promieniami słonecznymi.

Rozwiązania dla branży samochodowej przedstawił Marcin Walczak, Sales Manager w BASF Polska, m.in. lakiery samochodowe o obniżonym śladzie węglowym z linii eco balance. 

Istotne w branży automotive są także katalizatory samochodowe, produkowane w zakładzie BASF znajdującym się w Środzie Śląskiej, które pomagają zredukować 99% zanieczyszczeń powietrza, o czym opowiedział dyrektor zakładu Jan Eberhardt

W wielu branżach wykorzystywany jest asortyment działu Performance Materials, którego dyrektorem jest Sławomir Górski. Opowiedział on o produkcie Elastan 6568/107, który jest wykorzystywany np. do tworzenia podłoża na placach zabaw. Produkt ten charakteryzuje się dużą paletą zastosowań, bezpieczeństwem w procesie produkcyjnym, a także możliwością wielokrotnego użycia ścieru gumowego (zgodnie z hasłem: Give a rubber a second chance).

Katarzyna Jedynak, szefowa działu Customer Development oraz Sprzedaży, opowiedziała gościom o rozwiązaniach BASF dla gospodarki obiegu zamkniętego. Zaprezentowała m.in. szczegóły projektu ChemCycling™, czyli chemicznego recyclingu, który pozwala na produkcję spodni trekkingowych ze zużytych opon, a także biodegradowalny polimer ecovio – z którego produkowane są m.in. worki na bioodpady czy folia do ściółkowania, wykorzystywana w rolnictwie.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

BASF Polska to nie tylko działalność produkcyjna i handlowa. Od wielu lat firma prowadzi różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.
W 2011 r. BASF Polska została partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, gdzie do dziś dzieci i młodzież mogą odkrywać tajniki chemii. Na uczelniach działamy na zasadzie zajęć specjalistycznych i programów dla studentów. Współpracujemy z Politechniką Warszawską, gdzie stworzono specjalny przedmiot Zarządzanie Biznesem Technologicznym. Firma współpracuje także z Politechniką Wrocławską i Politechniką Śląską, a także z uczelniami rolniczymi. 

Za tegoroczny duży sukces można uznać także konkurs „Drive Innovation – Przyszłość Transportu”, zorganizowany z myślą o studentach kierunków i uczelni technicznych. Projekty, które zostały zgłoszone do konkursu spotkały się z ogromnym zainteresowaniem ze strony jury. 

BASF Polska wspiera także społeczności lokalne w miejscach działania swojego biznesu. Począwszy od pomocy finansowej czy produktowej, np. w pandemii COVID - 19, kończąc na działalności charytatywnej np. przy wsparciu osób z Ukrainy po wybuchu wojny w tym kraju.

W październiku 2022 ukazała się również trzecia odsłona kampanii „Chemia jest Kobietą”, która ma być zachętą dla wszystkich kobiet, zarówno tych młodszych, które dopiero wchodzą na ścieżkę swojej zawodowej karier, jak i tych starszych, z dużym doświadczeniem, by podejmować odważne decyzje zawodowe. W tej edycji organizatorki zdecydowały się zaprezentować wizerunki klientek BASF Polska, które na co dzień pracują w męskich zespołach. 

Z okazji 30 lat BASF Polska, na zlecenie firmy zostały przygotowane także wyjątkowe obrazy. Marta Zawadzka, artystka, inspirowana innowacjami BASF przygotowała 8 wyjątkowych dzieł w neonowych, energetyzujących barwach. 6 z nich nawiązuje do produktów firmy, jeden obraz został przygotowany w tematyce 30-lecia, a ostatni z nich nawiązuje do kampanii społecznej BASF Polska: „Chemia jest kobietą”. Część obrazów zostanie wylicytowana na charytatywnej aukcji 24 listopada, z której środki zostaną przekazane na fundacje charytatywne.

Żródło: BASF

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę