112 zgłoś się

Od 2015 r. wszystkie nowe samochody wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej będą musiały być obowiązkowo wyposażone w system eCall, który w razie wypadku za pomocą sieci komórkowej automatycznie wybierze numer 112 i prześle dane geolokalizacyjne auta.

HeERO (Harmonized eCall European Pilot Project) to paneuropejski projekt wczesnego powiadamiania w przypadku wypadków drogowych. Bierze w nim udział firma Ericsson, która wraz z partnerami przygotowuje, wprowadza i koordynuje pilotażowe programy powiadamiania numeru 112. Do tej pory odbyły się już one np. w Chorwacji, Niemczech, Hiszpanii i Szwecji. Wymóg, aby wszystkie nowe auta wyprodukowane od 2015 r. w krajach UE były wyposażone w system eCall, wynika z zaleceń znajdujących się w dyrektywie ITS (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu). Rozwiązanie to będzie wykorzystywać wspólny europejski standard.

W 2011 r. na drogach Unii Europejskiej zginęło ponad 30 tys. osób. Użycie eCall może doprowadzić do znacznego ograniczenia tej liczby. Automatyczne telefonowanie alarmowe jest już oferowane przez niektórych producentów samochodów. Paneuropejski system eCall to nie tylko alarmowe połączenie telefoniczne nawiązywane bez udziału kierowcy, to również przesyłanie informacji tj. pozycja GPS, numer identyfikacyjny pojazdu. Potencjalny wypadek zostanie wykryty przez czujniki samochodu w ciągu kilku sekund po jego wystąpieniu, a służby medyczne natychmiast otrzymają informację o dokładnym położeniu poszkodowanego. Pozwoli to na znacznie efektywniejsze wykorzystanie „złotej godziny” dla uratowania czyjegoś życia.

W branży motoryzacyjnej pojawiły się jednak również wątpliwości w zakresie wprowadzenia tego systemu. Jak wynika ze stanowiska Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych można się obawiać, że producenci samochodów będą chcieli wykorzystać infrastrukturę służącą bezpieczeństwu do świadczenia szerokiej gamy usług, na które będą oni mieli monopol. Rozwój technologii telekomunikacyjnych i informatycznych sprawił, że do motoryzacji szybkim krokiem wkracza telematyka, a samochody już za chwilę same będą przekazywały i odbierały mnóstwo rozmaitych informacji. Oprócz służącej bezpieczeństwu usługi eCall, czyli powiadamiania o nagłych wypadkach, oferowana będzie również usługa bCall – powiadamianie o awarii pojazdu, oraz sCall, która służyć będzie serwisowaniu samochodu. Jeżeli koncernom samochodowym uda się utrzymać na nie wyłączność, będzie to oznaczało ograniczenie wolnej konkurencji oraz pozbawienie konsumenta prawa wyboru. Przełoży się to automatycznie na gwałtowny wzrost cen. Zdaniem SDCM, aby tej sytuacji uniknąć, należy zagwarantować użytkownikom prawo wyboru pomiędzy wieloma różnymi usługami i aplikacjami dostarczanymi przez różnych producentów, w tym również tych niezależnych od koncernów samochodowych. Dostawcy tych aplikacji muszą zaś mieć możliwość nieskrępowanego działania na rynku. To zagwarantuje zdrową konkurencję i obniży koszty utrzymania samochodu. eCall jest ogólnoeuropejskim system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. System eCall jest związany z inicjatywą „eSafety”, która jest częścią kompleksowej strategii Komisji Europejskiej.

Jak w praktyce ma działać system eCall? Samochodowe urządzenie będzie automatycznie aktywowane po zderzeniu, a po uruchomieniu połączy się, przy użyciu sieci telefonii komórkowej, ze służbami ratunkowymi, umożliwiając przekazanie danych elektronicznych i nawiązanie połączenia głosowego. Zgłoszenia będą obierane przez centralę, którą będzie stanowił odpowiedni terytorialnie punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach, funkcjonujący w ramach sieci telefonów alarmowych 112. Urządzenie będzie również umożliwiało aktywację manualną przez odpowiedni przycisk w kabinie pojazdu. Metodykę oceny tego systemu opracował Instytut Transportu Samochodowego w ramach projektu badawczo-rozwojowego realizowanego w konsorcjum z Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym i firmą Automex sp. z o.o. W tym celu wykonane zostały badania zmierzające do ustanowienia norm dla funkcjonalności urządzeń - elementów systemu eCall, jak również symulacyjne stanowiska do badania poprawności współpracy z sieciami operatorów GSM w trakcie zestawiania połączeń z numerami alarmowymi 112 oraz w zakresie zgodności nadawanych komunikatów z wymaganiami europejskich norm i specyfikacji.

Źródło: Ericsson, SDCM, ITS

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę