100 lat elektryczności w samochodach
- Bosch zmienił alternator w maszynę napędową. Umożliwiło to niedrogą hybrydyzację pojazdów. Boost Recuperation System firmy Bosch to hybryda dostępna dla każdego - mówi dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH. - Nowy układ hybrydowy bazuje na odpowiednich komponentach oraz sieci elektrycznej o napięciu 48 V.
Dotychczas standardem w samochodach osobowych było napięcie 12 V, a alternator pełnił rolę drugoplanową - był to zespół zamontowany głęboko w komorze silnika, napędzany pasem klinowym z koła pasowego wału kor-bowego. Jednak bez alternatora trudno sobie wyobrazić samochód przystosowany do codziennego użytkowania. W nocy taki samochód nie mógłby korzystać z oświetlenia, w czasie deszczu niemożliwe byłoby oczyszczanie szyb, a silnik trzeba by uruchamiać korbą zamiast przy użyciu rozrusznika elektrycznego.
Światło włączane przyciskiem, bez ryzyka wzniecenia pożaru
Na początku prądnice były prostymi urządzeniami: napędzane przez silnik podczas jazdy, miały wytwarzać energię potrzebną do zasilania oświetlenia. Przed epoką oświetlenia elektrycznego w użyciu były lampy karbidowe. Jednak dalsze podróże z wykorzystaniem lamp gazowych były niezwykle uciążliwe, a w wielu miastach nie wolno było używać oświetlenia. Lampy karbidowe trzeba było gasić i ponownie zapalać. Ze względu na to, że były to lampy gazowe, ich użytkowanie groziło pożarem. Elektryczne światła Bosch były dużo wygodniejsze w użyciu. Można je było włączyć i wyłączyć, naciskając przycisk. W marcu 1913 roku na rynek wprowadzono pierwsze prądnice wraz z reflektorami, regulatorami i akumulatorami. Prądnica zaczęła pełnić funkcję elektrowni dla wszystkich odbiorników elektrycznych w pojeździe, które dziś sprawiają, że jazda samochodem jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.
Alternatory a elektromobilność
100 lat po wprowadzeniu na rynek elektrycznego układu oświetlenia firma Bosch ponownie rozwinęła koncepcję alternatora: z urządzenia dostarczającego prąd rozwinęła go w niedrogi bazowy układ hybrydowy.
- Boost Recuperation System firmy Bosch umożliwił stosowanie technologii hybrydowej także w samochodach klasy kompaktowej - mówi dr Rolf Bulander.
Oprócz mocniejszego alternatora system składa się z odpowiedniego akumulatora litowo-jonowego gromadzącego energię 0,25 kWh oraz sieci pokładowej o napięciu 48 V. Innowacyjny napęd firmy Bosch łączy 4 funkcje w ramach jednego systemu: rekuperację, wspomaganie momentu obrotowego oraz komfortową funkcję start-stop i funkcję jazdy siłą rozpędu przy wyłączonym silniku (tzw. tryb żeglowania). Oszczędność paliwa uzyskiwana dzięki hybrydyzacji napędu wynosi do 15%. W warunkach codziennej eksploatacji, z wykorzystaniem trybu żeglowania możliwa jest dodatkowa redukcja zużycia o 10%. Energia odzyskiwana w procesie hamowania jest szybko i efektywnie przekazywana do akumulatora litowo-jonowego za pośrednictwem sieci 48 V. W razie potrzeby energia ta jest wykorzystywana przez alternator, który pełni funkcję silnika wspomagającego.
Więcej informacji na stronie www.bosch.pl