Zdaniem EXPERTa: Piotr Niemiec z Orlen Oil

Zdaniem EXPERTa: Piotr Niemiec z Orlen Oil Raven Media
12.3.2025

Zdaniem EXPERTA: Piotr Niemiec, z Biura Technologii Orlen Oil, zapowiada nowe specyfikacje jakościowe dotyczące olejów do samochodów hybrydowych.

Nadal wyzwaniem dla branży jest brak specyfikacji jakościowej dla olejów do samochodów hybrydowych, kluczowych w kontekście normy Euro7. Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie tego typu specyfikacja zostanie opracowana przez organizację ACEA. dopasowanie optymalnego oleju do samochodu, który ma spełniać nową normę emisyjną.

W praktyce oznacza to konieczność opracowywania i wprowadzania na rynek nowych produktów, które będą spełniać nowe wymagania jakościowe stawiane olejom przez producentów samochodów. Kluczowym obszarem optymalizacji jest obszar wpływu środka smarowego na energochłonność pojazdu. Natomiast niezmiennym kierunkiem rozwoju jest dążenie do uzyskania jeszcze bardziej energooszczędnych olejów silnikowych.

Norma Euro 7? Żaden problem dla Orlenu!

Nie przewidujemy rewolucji polegającej na konieczności wprowadzania zupełnie nowych produktów. Oczekujemy raczej wzrostu popularności produktów już obecnych na rynku, tj. energooszczędnych olejów syntetycznych typu low-mid SAPS w klasie lepkości SAE 0W-16. Nadal wyzwaniem dla branży jest brak specyfikacji jakościowej dla olejów do samochodów hybrydowych, kluczowych w kontekście normy Euro7. Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie taka specyfikacja zostanie opracowana przez organizację ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (European Automobile Manufacturers’ Association – ACEA).

Olejowe kłopoty

Wygląda na to, że technologiczne granice redukcji lepkości zbliżają się do istniejących minimalnych wymagań dla klasy 0W-8 wg SAE, czyli ok. 4 mm2/s dla lepkości kinematycznej w 100◦C. Można jednak zauważyć że brak zużycia silnika może być obserwowany w przypadku opracowania olejów o lepkości jeszcze o 15% niższej.

Źródło: Orlen Oil

Artykuł ukazał się w czasopiśmie
autoExpert 03 2025
NEWSLETTER
Zobacz więcej
autoExpert 03 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę