Zamiennik o jakości OE - zmiany w ofercie MOOG

Federal_Mogul
9.5.2017

Wydłużony spaw, przeprojektowany kształt gumowej osłony sworznia wahacza, powłoka kataforetyczna oraz nowe gniazdo imbusowe - to kilka przykładów modyfikacji, które mają podnieść żywotność części zamiennych MOOG, a jednocześnie ułatwić serwisowanie pojazdów.

W 2016 roku Federal-Mogul Motorparts wydłużył gwarancję na produkty MOOG do 3 lat. Teraz prezentuje przykładowe udoskonalenia produktów, które mają dorównać lub nawet przewyższyć jakością części używane na pierwszy montaż.

Volkswagen, Seat – wydłużone spawy
Zadaniem specjalistów MOOG było wydłużenie żywotności wahacza trójkątnego o popularnym numerze referencyjnym do pojazdów Grupy Volkswagen. W tym celu wyraźnie wydłużono z 25,5 mm do 43,1 mm spawy, co wzmocniło połączenie tulei i ramienia wahacza. Dodatkowo zoptymalizowano kształt pionowej tulei oraz wprowadzono nową mieszankę gumy. Zapobiega ona nadmiernym ruchom podczas pracy wahacza, a tym samym znacznie wydłuża czas eksploatacji części.

Różne modele pojazdów – powłoka kataforetyczna
W polskich warunkach pogodowych wahacze nie mają łatwo. Ich powierzchnia jest narażona na działanie wody, soli, piasku i kamieni. Chcąc uniknąć pojawienia się rdzy, potrzebna jest trwała ochrona. Tradycyjne środki w postaci malowania elektrostatycznego okazały się niewystarczające. Dlatego MOOG pokrywa swoje wahacze powłoką kataforetyczną.

Malowanie części tą metodą odbywa się z użyciem prądu elektrycznego. Cząsteczki farby przemieszczają się w polu elektrycznym, a dzięki ładunkowi farba dociera nawet do trudno dostępnych miejsc, zdecydowanie skuteczniej w porównaniu z konwencjonalnymi metodami malowania części motoryzacyjnych. Badania laboratoryjne wykazały, że produkt MOOG jest skutecznie zabezpieczony przed korozją nawet po uderzeniu ostrymi przedmiotami, na przykład odpryskującymi spod kół kamieniami.

 

Mercedes-Benz – zmiana konstrukcji osłony gumowej sworznia
Sworznie wahacza odgrywają bardzo ważną rolę jako połączenie wahacza ze zwrotnicą. Podczas pracy sworzeń wahacza może znaleźć się w swoim maksymalnym kącie wychylenia, a w konsekwencji może dojść do kontaktu z innymi elementami i uszkodzenia osłony gumowej sworznia. Dalszy przebieg zdarzeń jest łatwy do przewidzenia – przez uszkodzoną osłonę wnika woda i zanieczyszczenia powodując korozję sworznia kulistego. Przyspieszone zużycie elementu wymusza jego wymianę.

W celu wyeliminowania powyższej sytuacji MOOG zmienił konstrukcję gumowej osłony sworznia dla takich modeli Mercedesa jak CLS (219), Klasa E (W211, S211), Klasa S (W220) i piątej generacji roadstera SL R230. Zmiana kształtu osłony poprawiła jakość i wydłużyła czas eksploatacji części MOOG.

Różne modele pojazdów – trzpień sworznia z gniazdem imbusowym ułatwia montaż
Wiele wahaczy, końcówek drążka kierowniczego i łączników stabilizatora posiada sworzeń kulowy z zaokrąglonym otworem w górnej części trzpienia. Niestety podczas prac serwisowych zaokrąglony otwór nie pozwala mechanikowi zabezpieczyć sworznia kulowego przed obracaniem. Montaż i demontaż części może być bardzo trudny, a w najgorszym wypadku niemożliwy, ponieważ nakrętka nie zostanie nakręcona na gwint sworznia gdy ten obraca się.

W odpowiedzi MOOG wprowadził konstrukcję z sześciokątnym otworem. Ta prosta modyfikacja pozwala mechanikom unieruchomić sworzeń MOOG za pomocą klucza imbusowego. Zmiana daje oczywiste korzyści – ułatwia i przyspiesza naprawę.

Źródło: Federal-Mogul

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę