Za ile sprzedać samochód? Bidcar podpowiada

Za ile sprzedać samochód? Badanie podpowiada, czego unikać Pixabay, Mohamed_Hassan

Co trzeci sprzedający ma problem z wyceną własnego samochodu, jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Bidcar. Co więcej, aż 16% sprzedających określa wartość auta „na oko”. Inni robią to, posiłkując się opiniami znajomych znających się na motoryzacji lub na podstawie kwoty zakupu. Ostatecznie połowa sprzedaje samochód za kwotę niższą od zakładanej.

Z badania Rynek samochodów używanych w Polsce, przeprowadzonego na zlecenie platformy aukcyjnej samochodów używanych Bidcar wynika, że sprzedającym samochód zależy na uzyskaniu jak najlepszej ceny, ale też na tym, aby cały proces przebiegał bez zbędnych przeszkód i sprawnie. Jako największą trudność przy realizacji tych celów 32% badanych wskazuje wycenę auta. Dla 16% z nich problematyczne jest też samo przygotowanie oferty.

Sprzedaż auta to praca na cały etat

Kłopotliwa dla sprzedających jest też obsługa potencjalnych klientów. Kontakt z nimi sprawia trudność 16% respondentów, natomiast dla 24% problemem jest konieczność wielokrotnego pokazywania oferowanego auta.

Przygotowanie samochodu do sprzedaży, jego wycena, zrobienie opisu, a potem odpowiadanie na pytania kupujących jest zajęciem na cały etat – ocenia Artur Kopania, współzałożyciel Bidcar, platformy aukcyjnej z samochodami używanymi. – Oddanie tego w ręce profesjonalistów, doświadczonych rzeczoznawców, jak ma to miejsce na naszej platformie, jest rozwiązaniem wygodnym dla sprzedających i bardziej wiarygodnym dla kupujących. Dzięki ściśle określonym standardom przeprowadzania inspekcji, udostępnianym raportom i dokumentacji fotograficznej, kupujący znają rzeczywisty stan faktyczny samochodu, który kupują – uzupełnia ekspert z Bidcar.

infografika_co_sprawilo_ci_trudnosc_w_sprzedazy_auta

Warto zaznaczyć, że opisy w ogłoszeniach przygotowywane przez amatorów są niekonkretne. Zachwalają samochód, a brakuje w nich potrzebnych, rzeczowych informacji.

Sprzedającemu trudno jest zachować pełną obiektywność, kiedy przygotowuje ogłoszenie własnego samochodu. Inaczej sprawa wygląda w wypadku oględzin i wyceny przez rzeczoznawcę. Jego zadaniem nie jest sprzedaż, ale merytoryczna ocena samochodu i określenie jego wartości. W raporcie rzeczoznawcy nie ma przemilczeń, powszechnych w ogłoszeniach. Pokazuje on rzeczywisty stan pojazdu, z jego wszystkimi defektami – podkreśla Artur Kopania z Bidcar.

Wycena „na oko” i „co powie znajomy”

Ponad połowa sprzedających określa wartość swojego samochodu na podstawie podobnych ogłoszeń, które znajdują w internecie. Co piąty korzysta z usług portali (11%) lub firm (9%) zajmujących się tym profesjonalnie.

Aż 16% respondentów przy określaniu wartości swojego auta strzelało – wyceniali je „na oko” i czekali na reakcję potencjalnych kupujących. Podobna liczba sprzedających sugerowała się sumą, za jaką kupili samochód lub prosiła o pomoc w wycenie znających się na motoryzacji znajomych.

Infografika_jak_okreslic_wartosc_swojego_auta

Co drugi sprzedał poniżej oczekiwań

Ostatecznej weryfikacji wartości samochodu, bez względu na to, w jaki sposób została określona, dokonuje rynek. Jak pokazuje przeprowadzone badanie, aż połowa sprzedających dostała za swoje auto mniej, niż oczekiwała.

Niektórzy (15% respondentów) musieli wyraźnie obniżyć cenę – sprzedali samochód za mniej niż 94% zakładanej kwoty. Okazuje się ponadto, że jest też niewielka grupa sprzedających, którzy nie doszacowali wartości swoich aut i ostatecznie otrzymali za nie kwoty wyższe, niż pierwotnie zakładane.

Kierowcy w swojej większości nie są ekspertami od motoryzacji – choć pewnie lubią tak o sobie myśleć. Widać to chociażby na etapie określania wartości aut. Wyceniając swój samochód, patrzą oni na ceny na portalach ogłoszeniowych, które często są zawyżone, przez co sami dodatkowo przyczyniają się do wzrostu cen ofertowych – zauważa Artur Kopania. – W Bidcar często powtarzamy, że nie ma złych samochodów, są tylko złe ceny. Każde dobrze wycenione auto zapewne znajdzie kupca. Za to oferty z cenami życzeniowymi zazwyczaj wiszą miesiącami i to właśnie one stają się wyznacznikiem dla innych sprzedających – dodaje Kopania.

infografika_czy_sprzedales_auto_za_tyle_ile_chciales

Źródło: Bidcar

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę