Z prądem

We wspomnianych hybrydach producenci zdecydowali się na wykorzystanie sześciocylindrowej (V6) jednostki o pojemności 3 litrów z turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów. Silnik V6 ma moc 245 kW (333 KM) i przy 3000 obrotów na minutę osiąga moment obrotowy 440 Nm. Uzupełnieniem jednostki spalinowej jest zintegrowany silnik-generator (IMG - Integrated Motor Generator) firmy Bosch. Chłodzony wodą silnik elektryczny wraz z własnym sprzęgłem jest umieszczony w module hybrydowym, pomiędzy silnikiem spalinowym a przekładnią. Moduł o średnicy 30 cm i długości zaledwie 145 mm zajmuje wyjątkowo mało przestrzeni montażowej. Silnik IMG ma moc 34 kW, a jego maksymalny moment obrotowy to 300 Nm. Silnik elektryczny pozwala na jazdę z prędkością maksymalną 50-60 km na godzinę przy napędzie wyłącznie elektrycznym, o ile pozwala na to stan naładowania akumulatora NiMH o pojemności 1,7 kWh
i przy napięciu 288 V. Podczas hamowania silnik elektryczny działający jako generator odzyskuje energię kinetyczną, która jest przekazywana do wysokonapięciowego akumulatora.
Jeżeli kierowca zdejmie nogę z gazu, aktywowana jest tzw. funkcja żeglowania (działa do prędkości ok. 160 km/h). Silnik spalinowy jest wówczas automatycznie wyłączany, a pojazd toczy się bez zużywania paliwa, przy czym dotychczasowy poziom bezpieczeństwa i komfortu pozostają zachowane. Również podczas hamowania wszystko odbywa się automatycznie. Sterownik systemu na podstawie zmiany położenia pedału hamulca oblicza moment obrotowy hamowania, jaki musi wytworzyć silnik IMG. Zmiana napędu nie ma wpływu na działanie systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS czy ESP.
Przyspieszenie z silnikiem elektrycznym
W nagłych sytuacjach silnik elektryczny może wspomagać działanie silnika spalinowego. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy. Funkcja Boost zwiększa moc pojazdu do 279 kW (380 KM), a moment obrotowy do 580 Nm. W porównaniu do silników pierwszej generacji nowe modele hybrydowe zużywają do 40% mniej paliwa. Według Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NECJ) zużycie spada do 8,2 l benzyny na 100 km, a emisja CO2 do 193 g/km. Oba nowe modele spełniają normę emisji Euro 5.
Inteligentne sterowanie zapewnia komfort jazdy
Ogromnym wyzwaniem przy opracowywaniu koncepcji napędowej były fazy przejścia pomiędzy napędem elektrycznym, hybrydowym a spalinowym, ponieważ nie powinny one w żaden sposób wpływać na komfort jazdy. Aby to zagwarantować, sterownik ma stały dostęp do danych rejestrowanych przez czujniki silnika spalinowego, silnika elektrycznego, akumulatora, sprzęgła i innych komponentów. Dzięki temu sterownik może analizować dane i sterować współpracą napędów w czasie rzeczywistym. Funkcje wykonawcze pełni sprzęgło adaptacyjne, które zapewnia płynność przechodzenia z jednego trybu pracy w inny i gwarantuje, że silniki elektryczny i spalinowy mają w chwili przekazywania mocy taką samą prędkość obrotową. Zdaniem specjalistów Boscha to właśnie sprzęgło adaptacyjne jest centralnym elementem równoległego napędu hybrydowego.
Maciej Blum
Więcej informacji na temat napędów hybrydowych w najnowszym "autoEXPERCIE" 12/2011.