Z pozoru prosta sprawa

Nissens
30.11.2017

Dmuchawa kabinowa, w zależności od typu konstrukcji, składa się między innymi z wirnika dmuchawy, silnika elektrycznego i łożysk. Wybrane elementy składowe są częściami krytycznymi, wpływającymi bezpośrednio na parametry pracy dmuchawy (np. głośność) czy też jej trwałość. 

Wielokrotne przykłady z rynku w zakresie produktów o niskiej jakości udowodniły, że niedostateczna jakość materiału szczotek doprowadza do awarii dmuchawy lub jej przyspieszonego zużycia. Przy dużych obciążeniach prądowych szczotki o niskiej jakości grzeją się oraz potrafią nadtopić ustalające je elementy obudowy. W produktach wysokiej jakości kładzie się nacisk na prawidłowy dobór mieszanki, z której wykonane są szczotki w celu zapewnienia wysokiej trwałości dmuchaw (odpowiednia mieszanina materiałów ślizgowych oraz dodatkowo materiałów bardzo dobrze przewodzących prąd).

Normy ISO 7637, ISO 16750 oraz dyrektywa EMC

Wszystkie dmuchawy kabinowe powinny spełniać normy w zakresie urządzeń elektrycznych ISO 7637, ISO 16750 oraz dyrektywę zgodności elektromagnetycznej (EMC). Ponadto powinny być wyposażone w układy sterujące o jakości OE. W procesie produkcyjnym normą jest testowanie dmuchaw pod względem jakościowym. Wykonuje się m.in. test przepływu powietrza, test temperaturowy, test przeciążeniowy, test zmiennych parametrów pracy, start-stop test, test wytrzymałościowy, test wibracji, test długiego czasu pracy, test wyważenia wirnika oraz test głośności.

Jak montować?

W trakcie obsługi układu nawiewu należy ostrożnie obchodzić się z dmuchawą, a szczególnie z wirnikiem dmuchawy, który jest elementem delikatnym, łatwo jest go uszkodzić lub pozbawić wyważenia.

  • uszkodzony lub niewyważony wirnik będzie powodował głośną pracę dmuchawy, wibracje, a w skrajnym przypadku awarię dmuchawy, 
  • przed montażem należy upewnić się, że w dmuchawie nie pozostała torebka ze środkiem higroskopijnym wkładanym do pudełka z dmuchawą, 
  • należy sprawdzić stan filtra przeciwpyłkowego (jeżeli występuje), w przypadku znacznego zabrudzenia należy wymienić filtr na nowy. Zapchany filtr kabinowy uniemożliwia prawidłowy przepływ powietrza przez dmuchawę oraz system nawiewów, utrudnia warunki pracy dmuchawy, zwiększa jej zużycie oraz skraca trwałość. Należy usunąć pył, brud, liście oraz wszelkie inne zanieczyszczenia z przedziału dmuchawy i kanałów nawiewów,
  • należy upewnić się, że wymieniane części elektryczne są zgodne z instalacją elektryczną auta oraz sprawdzić, czy instalacja działa prawidłowo, zgodnie z wytycznymi producenta auta. Należy sprawdzić bezpieczniki, w tym bezpiecznik dmuchawy oraz wymienić na prawidłowy nowy, jeżeli jest spalony. Należy sprawdzić stan wtyczki (złącza) dmuchawy. Jeżeli wtyczka jest nadtopiona, uszkodzona lub styki są skorodowane, należy ją wymienić na nową. Należy także sprawdzić stan opornicy dmuchawy znajdującej się w samochodzie (jeżeli występuje), a jeżeli nie działa, należy ją wymienić na nową. Specjaliści z firmy Nissens sugerują także przed wymianą dmuchawy sprawdzenie działania klap sterujących przepływem powietrza w układzie nawiewów, a jeżeli są uszkodzone ich naprawę lub wymianę ich napędu, w przypadku klap nastawianych silniczkami elektrycznymi, gdyż mają one wpływ na prawidłowe sterowanie przepływem w układzie nawiewów. Należy zresetować układy elektroniczne auta, jeżeli to konieczne,
  • jeżeli układ klimatyzacji jest odgrzybiany lub oczyszczany środkami płynnymi lub w aerozolach, należy uważać aby nie zalać dmuchawy, gdyż może to spowodować jej awarię
  • podczas montażu dmuchawy należy ostrożnie dokręcać śruby mocujące, aby nie uszkodzić plastikowych elementów dmuchawy, a jednocześnie aby dmuchawa nie poluzowała się podczas pracy.

     

Jak używać?

Przestrzegając kilku zasad, można uniknąć awarii dmuchawy i wydłużyć okres jej eksploatacji.

  • należy pamiętać o wymianie filtra kabinowego. W warunkach silnego zapylenia może być konieczne skrócenie czasu między wymianami filtra kabinowego,
  • nie należy dopuszczać do zawilgocenia dmuchawy – nieprawidłowe mycie natryskowe może prowadzić do dostania się wody do przedziału i silnika dmuchawy,
  • należy unikać stosowania środków czyszczących oraz odkażających bezpośrednio na dmuchawę,
  • usterki układu elektrycznego pojazdu mogą mieć wpływ na żywotność dmuchawy, dlatego zaleca się niezwłoczne usunięcie ew. awarii układu elektrycznego auta.

 

Typowe uszkodzenia dmuchaw, ich diagnoza oraz naprawa

Dmuchawa nie działa po włączeniu, niezależnie od wybranej prędkości obrotowej

  1. Sprawdzić bezpiecznik odpowiedzialny za dmuchawę. Jeżeli jest spalony, wymienić na nowy o tych samych parametrach.
  2. Sprawdzić, czy wtyczka dmuchawy jest podłączona prawidłowo.
  3. Sprawdzić, czy wirnik dmuchawy nie jest zablokowany przez ciało obce.
  4. Po podłączeniu do komputera diagnostycznego sprawdzić, czy dmuchawa nie generuje błędu.

 Dmuchawa nie pracuje we wszystkich wymaganych zakresach prędkości

  1. Jeden lub kilka rezystorów jest uszkodzonych.
  2. Jeżeli rezystor jest integralną częścią dmuchawy, cała dmuchawa musi zostać wymieniona.

Dmuchawa pracuje głośno

  1. Jeżeli to uszkodzenie mechaniczne, konieczna jest wymiana na nową dmuchawę.
  2. Skrzywiony wirnik dmuchawy wymaga wymiany wirnika lub dmuchawy.
  3. Zużyte szczotki silnika (hałas/piski w trakcie pracy) sugerują konieczną wymianę na nową dmuchawę.

 Dmuchawa pracuje zbyt wolno lub nierówno

  1. Jeżeli szczotki silnika są zużyte, konieczna jest wymiana na nową dmuchawę.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę