W przestrzeni

Za pomocą pomiaru geometrii w technice 3D diagnosta jest w stanie przeprowadzić całe badanie w ciągu zaledwie kilku minut. Wszystko to za sprawą głowicy z kamerami odczytującymi obraz odbity od ekranów zamontowanych na kołach samochodu.
Co zrobić, żeby zakup urządzenia do badania geometrii zawieszenia się opłacił? Warsztaty samochodowe mogą przeprowadzić szybki pomiar każdego pojazdu, obojętnie jaki problem zgłosiłby klient – tak byłoby najrozsądniej. I jeśli warsztat korzystałby z urządzenia do badania geometrii w 3D, cały proces zająłby niewiele czasu. Za pomocą uchwytów szybkomocujących można szybko zamontować tarcze pomiarowe, a kompletną kontrolę wejściową ustawienia kół przeprowadzić już w ciągu jednej minuty. Przy bardzo dużych przebiegach można również zastanowić się nad zakupem bezdotykowego systemu skanowania laserem, oczywiście jeśli tylko pozwalają na to warunki panujące w danym warsztacie. W przypadku zakupu urządzenia z funkcją nastawczą, to osoba decydująca o zakupie powinna zaangażować do współpracy odpowiednich mechaników i mechatroników. Producenci oferują różny poziom łatwości w obsłudze i wygląd dostępnych opcji. Dotyczy to także rozdzielczości wyświetlacza. Również oferowany zakres funkcji jest inny, nie każde urządzenie posiada specjalne procedury dla danego producenta samochodów. Prosta i łatwa w obsłudze lista opcji poszerza liczbę osób mogących obsługiwać dane urządzenie w warsztacie.
Także w zakresie oprogramowania można spotkać się z dużymi różnicami. Niektóre programy oferują znaczną pomoc w postaci filmów pokazowych lub pomoc wizualną w celu identyfikacji śrub regulacyjnych. W ten sposób już nie tylko specjalista od podwozia, ale każdy mechanik jest w stanie dokonać pomiarów i ewentualnej regulacji geometrii. Dla małego warsztatu może okazać się to bardzo istotnym argumentem, aby rozszerzyć zakres swojej działalności i tym samym pozyskać nowych klientów.
Odnośnie właściwych wartości nastawczych istnieje wśród oferentów zgoda – wszyscy opierają się na oryginalnych wartościach nastawczych danego producenta samochodu.
Sposób działania
W jaki sposób działa pomiar 3D? Jest to bardzo proste – jeśli człowiek patrzy na monetę, to oko przetwarza obraz i uwidacznia kształt kolisty. Jeśli moneta zostanie pochylona, to oko zaczyna rejestrować kształt owalny. Dzięki doświadczeniu i orientacji człowiek może udzielić informacji na temat położenia monety w przestrzeni. Tę zasadę wykorzystuje również program do pomiarów geometrii kół w technice 3D. Na tarczach pomiarowych umieszczone są kropki. Podczas pomiaru są one w sposób ciągły fotografowane przez kamery CCD, a pozycja wyjściowa kół określana jest za pomocą oprogramowania urządzenia podczas toczenia się kół. Dokładnie tak samo jak w przypadku monety, koliste obiekty na tarczach przytwierdzonych do kół nabierają kształtu owalnego, zmieniając swoją orientację względem kamery. Oprogramowanie wszystkich urządzeń może z różnych obrazów obliczyć wynik bicia obręczy kół. Pomiary w postaci wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, pochylenie osi sworznia zwrotnicy oraz różnicy kątów skrętu kół badane są jak zwykle pod kątem skrętu kierownicy wynoszącym 10 lub 20°. Również w tym przypadku do obliczenia kątów wystarczy, że system optycznie pobierze dane z tarcz. W tym czasie wartość ciśnienia w oponach jest obojętna. Wymagania co do giętkości podnośnika również są obniżone, w przypadku ciężkich pojazdów podnośnik czterokolumnowy jest wprawdzie przydatny, ale nie jest już niezbędny.
Największe wydatki związane z eksploatacją urządzenia to koszty rocznej aktualizacji oprogramowania. Nie należy się jednakże obawiać usterek ze względu na prostą konstrukcję głowic, a dzięki bezprzewodowej transmisji danych można zapomnieć o zniszczonych i przerwanych kablach.