Usterka kołem się toczy

Renault

Druga generacja Renault Megane zaskoczyła w swoim czasie nie tylko kontrowersyjnym wyglądem. Posiadacze tego auta w wersji benzynowej muszą uważać przede wszystkim na problemy z kołem zmiennych faz rozrządu, którego wymiana do tanich nie należy.

Renault Megane II ukazało się na rynku w 2002 roku i wzbudziło sporą sensację. Francuzi całkowicie odmienili model w porównaniu do poprzedniej generacji. Największą zmianę przeszedł tył auta, którego bagażnik zyskał szybę poprowadzoną pod kątem prostym. Od tej pory przez wymieniony zabieg stylistyczny niemożliwe jest pomylenie Megane II z innym autem. Co więcej, dzięki charakterystycznemu elementowi do drugiej generacji francuskiego kompakta przylgnął pseudonim „żelazko” – do dziś w branży motoryzacyjnej kojarzony wyłącznie z tym autem.
Megane II to całkiem popularny pojazd na rynku aut używanych. W popularnym serwisie aukcyjnym znaleźliśmy aż 1192 oferty. Co ciekawe, nie widać wyraźnej przewagi modeli z konkretnym rodzajem paliwa. Połowę ogłoszeń stanowią te z silnikami Diesla, a drugą – napędzane motorem benzynowym. Tylko 70 ogłoszeń sprzedaży obejmowało auta z LPG. Natomiast jeśli chodzi o wersje, to Polacy preferują Renault Megane II w wersji kombi (513 ogłoszeń). Drugie miejsce zajmuje hatchback (488 ogłoszeń), a trzecie – wersja sedan – tylko o 13 ogłoszeń mniej popularna od kabrioleta. Na tle konkurencji widać, że Megane II to model, który często gości w ogłoszeniach, ale nie aż tak, jak jego najwięksi rywale. Popularny Volkswagen Golf ma ponad 1800 ogłoszeń, a jeszcze lepiej radzi sobie Opel Astra z wynikiem ponad 2700 ofert. Dla jasności, braliśmy tutaj pod uwagę wersje Astry i Golfa produkowane w latach 2002 i 2008, czyli tak, jak cała produkcja Megane II. Z tego względu niemiecki i amerykański kompakt mógł zaoferować zarówno wcześniejszy jak i nowszy model (odpowiednio Golfa IV i V oraz Astrę G i H).

Ten problem zna prawie każdy

Jak widać, Renault Megane II to model popularny na naszym rynku, który przy okazji jest częstym bywalcem w warsztatach. Największy kłopot sprawia koło zmiennych faz rozrządu w modelu z silnikiem benzynowym 1.6. Po kilku latach od premiery auta jego posiadacze masowo zaczęli odwiedzać serwisy, bowiem w wielu przypadkach koło psuło się po przebiegu około 60 tys. km. Objawy są dość charakterystyczne. – Po uruchomieniu silnika słychać grzechotanie z okolic rozrządu, a zaraz potem motor gaśnie. Ponadto auto ciężko pali na zimno. Usterkę można też rozpoznać po tym, że świeci się kontrolka układu wtryskowego – wymienia kilka objawów kłopotów z kołem zmiennych faz rozrządu Jacek Kiliński, właściciel serwisu RENO MAX.

Metaliczny dźwięk (stukot) dochodzący z okolic rozrządu to sygnał, że trzeba się zająć kołem zmiennych faz rozrządu (tak zwanym KZRF). – Przy wymianie należy wymienić też rozrząd z pompą wody i wszystkimi rolkami – jeśli tylko ma większy przebieg niż 20 tysięcy km. Ponadto powinno się wymienić olej z filtrem, gdyż koło zmiennych faz jest przestawiane ciśnieniem oleju, ważne więc, aby było zalane czystym olejem.

Spore koszty

Jeszcze na początku, kiedy odkryto kłopoty z wadliwym kołem zmiennych faz rozrządu, koszty naprawy były naprawdę wysokie. Samo koło kosztowało ponad 1000 złotych. Teraz można je nabyć za około 400 zł. W ASO ten koszt będzie dwa razy większy. A to nie koniec wydatków, dochodzi bowiem jeszcze wymiana kompletnego rozrządu w cenie około 380 złotych w warsztacie niezależnym, a w ASO – około 555 złotych. – Pompa wody to z kolei koszt 120 zł do 450 zł w zależności od producenta. Nasz serwis poleca pompę Hepu za 213 zł. Do tego trzeba dodać koszt robocizny za całość w wysokości 430 zł oraz cenę zaślepek wałków rozrządu – 25 i 35 zł – wylicza skrupulatnie Jacek Kiliński. Całościowy koszt takiej operacji powinien zamknąć się w kwocie około 1500 złotych.

To nie wszystkie wady modelu

Renault Megane II dało się poznać ze złej strony nie tylko w przypadku kłopotów z kołem zmiennych faz rozrządu. Jeszcze kilka lat wcześniej były problemy z cewkami zapłonowymi typu paluch (wada konstrukcyjna). – Czasami zdarzały się też kłopoty z przepustnicą zmotoryzowaną, mieliśmy również kilka przypadków związanych z błędem położenia wałka rozrządu, przy którym kończyło się na wymianie komputera. Standardowa procedura wyglądała tak, że najpierw wymieniało się czujnik, sprawdzało instalacje elektryczną i przeprogramowało system. Niestety, na końcu komputer i tak był do wymiany – opowiada właściciel serwisu RENO MAX.

Mimo tych wad Renault Megane II cieszy się sporym zainteresowaniem wśród kierowców i nietrudno spotkać ten model na drogach. Powód jest prosty. Renault w momencie debiutu zaoferowało kompakt z bardzo dobrym wyposażeniem w świetnej cenie, której Astra, Golf oraz pozostałe auta nie mogły przebić. „Żelazka” poruszające się po polskich drogach często mają automatyczną klimatyzację, szyberdach, wszystkie szyby elektryczne, radio CD sterowane z kierownicy, a nawet tempomat. Jak na tę klasę sprzed tylu lat to naprawdę świetna oferta. Ponadto Megane II zasłynęło z tego, że jako pierwszy kompakt dostało pięć na pięć gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP, a ten argument trudno było podważyć nawet największym krytykom francuskiej myśli motoryzacyjnej.

Kapryśna elektryka i elektronika

Nie tylko koło zmiennych faz rozrządu bywa problemem w tym samochodzie. Jak w wielu modelach Renault z tych lat problemy może stwarzać instalacja elektryczna oraz same przełączniki, które sa dość delikatne. Elektronika także lubi płatać figle. Tutaj można się spodziewać wszystkiego. Psują się rozruszniki, elektryczne otwieranie tylnej klapy, sterowanie elektrycznie otwieranymi oknami w drzwiach czy nawet napęd wycieraczek. Najwięcej niespodzianek może jednak sprawić system monitoringu ciśnienia w oponach oraz elektroniczny kluczyk. Ten ostatni jest dość drogi. Na rynku wtórnym dorobienie takiego kluczyka kosztuje przynajmniej 400 złotych. Przy odrobinie szczęścia i znajomościach można trafić na fachowców dorabiających (programujących) te klucze taniej, jednak to rzadkość. Cena tej usługi wynika z faktu, że klucz-karta jest praktycznie jednorazowy. W przypadku przeprogramowania konieczne jest zdobycie klucza nowego – czystego) i zaprogramowanie go od początku. W przypadku karty używanej lub wcześniej zaprogramowanej konieczne jest jej rozmontowanie i przelutowanie układu PCF, w którym znajdują się dane komunikacyjne. Po wymianie tego układu konieczne jest zaprogramowanie karty.

W Megane II także stosunkowo szybko zużywają się sworznie kuliste w przednim zawieszeniu, ale jest to usterka tania w naprawie. Skrzypienie przedniego zawieszenia na nierównościach jest zazwyczaj sygnałem zużycia łożysk w kolumnach Mc Persona. W silnikach benzynowych najbardziej kłopotliwe są awarie cewek zapłonowych. Nie są one odporne na wilgoć i potrafią przerywać pracę silnika. Turbodiesle są bardzo czułe na jakość paliwa oraz oleju smarującego. Standardem są awarie dwumasowych kół zamachowych, turbosprężarek czy zaworów EGR. To domena większości aktualnych diesli jeżdżących na krótkich dystansach.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę