UFI Filters w pojazdach z ogniwami paliwowymi
Pierwszy chiński samochód napędzany wodorem, Changan Deep Blue SL03, został zaprezentowany przez UFI Filters, 21 czerwca 2023 r. Firma jako dostawca modułu katodowej filtracji powietrza, zrobiła kolejny krok w kierunku rozwoju technologii do zastosowań w ogniwach paliwowych.
W ubiegłym roku wprowadzony został na rynek pojazd elektryczny Changan Deep Blue SL03, a tego lata pojawi się również wersja z napędem wodorowym. Samochód będzie wyposażony w system ogniw paliwowych Shenli Technology o mocy 55 kW i będzie mógł osiągnąć wysoki współczynnik wytwarzania energii wynoszący 20,5 kWh na kg wodoru (wydajność konwersji energii wodoru >60%). Zasięg pojazdu będzie wynosić 730 km w normalnych warunkach jazdy.
W przypadku standardów przewidzianych dla pojazdów lekkich w Chinach (CLTC-China Light-Duty Vehicle Test Cycle) zużycie wodoru wynosi zaledwie 0,65 kg na 100 km, a ultraszybkie tankowanie można przeprowadzić zaledwie w 3 minuty. System akumulatorów charakteryzuje się długą żywotnością wynoszącą 10 000 godzin, a spadek wydajności wynosi <10%. Układ dolotowy powietrza do ogniwa paliwowego w Changan Deep Blue SL03 został opracowany przez UFI Group w centrum badawczym i zakładzie produkcyjnym Sofima Automotive Filter Co, Ltd. w Szanghaju.
Kompletny moduł składa się z rury dolotowej powietrza, filtra powietrza i rury wylotu powietrza. Produkt należy do gamy katodowych systemów filtracji projektowanych i produkowanych przez UFI Filters o nazwie SUPER ADSORBER. Giorgio Girondi, UFI Filters Group Chairman, komentuje:
To wielkie osiągnięcie dla naszej firmy, świadczące o zaangażowaniu w produkcję wysokiej klasy technologii do pojazdów zasilanych nowymi źródłami energii (NEV – New Energy Vehicles). Changan Deep Blue SL03 przyspieszył rozwój pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi na chińskim rynku samochodów osobowych, a niezależne marki, takie jak SAIC, Great Wall, GAC i Hongqi, zwiększyły swoje zainteresowanie tą technologią. Doprowadziło to do ożywienia na rynku pojazdów osobowych napędzanych wodorem. Dzięki centrum badawczo-rozwojowemu UFI Cell we Włoszech, angażujemy się aktywnie w opracowywanie innych technologii do zastosowań w ogniwach paliwowych, takich jak dejonizatory i elektrody membranowe (MEA).
Obecnie dostępne są na rynku systemy ogniw paliwowych z membraną do wymiany protonów (PEMFC). Zanieczyszczenia i szkodliwe gazy w powietrzu, takie jak SOX, NOX, H2S, CO, mogą znacząco wpłynąć na wydajność i żywotność ogniw. Dlatego od 2017 r. firma UFI Filters opracowuje technologie związane z wykorzystaniem wodoru w ogniwach paliwowych i kwestią filtracji, produkując panelowe katodowe filtry powietrza lub cylindryczne wkłady z funkcją podwójnej filtracji.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Pierwsza warstwa, wykonana z mediów syntetycznych, działa jako fizyczna bariera dla cząstek stałych. Druga warstwa, wykonana z włókniny z domieszką węgla aktywnego, ma za zadanie pochłaniać zanieczyszczenia gazowe. Wybór mediów filtracyjnych do katodowego systemu filtracji powietrza w ogniwie paliwowym jest bardzo istotny, dlatego firma Changan skorzystała z doświadczenia UFI Filters przy wyposażeniu pierwszego lekkiego pojazdu osobowego z ogniwami paliwowymi na chińskim rynku. Filtr powietrza katodowego SUPER ADSORBER opracowany dla Changan jest filtrem panelowym o oporze przepływu wynoszącym prawie 2 kPa i zdolności zatrzymywania pyłu powyżej 180 g.
Źródło: UFI Filters