UFI Filters w pojazdach z ogniwami paliwowymi

UFI Filters w pojazdach z ogniwami paliwowymi UFI Filters

Pierwszy chiński samochód napędzany wodorem, Changan Deep Blue SL03, został zaprezentowany przez UFI Filters, 21 czerwca 2023 r. Firma jako dostawca modułu katodowej filtracji powietrza, zrobiła kolejny krok w kierunku rozwoju technologii do zastosowań w ogniwach paliwowych.

W ubiegłym roku wprowadzony został na rynek pojazd elektryczny Changan Deep Blue SL03, a tego lata pojawi się również wersja z napędem wodorowym. Samochód będzie wyposażony w system ogniw paliwowych Shenli Technology o mocy 55 kW i będzie mógł osiągnąć wysoki współczynnik wytwarzania energii wynoszący 20,5 kWh na kg wodoru (wydajność konwersji energii wodoru >60%). Zasięg pojazdu będzie wynosić 730 km w normalnych warunkach jazdy.

ufi_filters UFI Filters

W przypadku standardów przewidzianych dla pojazdów lekkich w Chinach (CLTC-China Light-Duty Vehicle Test Cycle) zużycie wodoru wynosi zaledwie 0,65 kg na 100 km, a ultraszybkie tankowanie można przeprowadzić zaledwie w 3 minuty. System akumulatorów charakteryzuje się długą żywotnością wynoszącą 10 000 godzin, a spadek wydajności wynosi <10%. Układ dolotowy powietrza do ogniwa paliwowego w Changan Deep Blue SL03 został opracowany przez UFI Group w centrum badawczym i zakładzie produkcyjnym Sofima Automotive Filter Co, Ltd. w Szanghaju.

Kompletny moduł składa się z rury dolotowej powietrza, filtra powietrza i rury wylotu powietrza. Produkt należy do gamy katodowych systemów filtracji projektowanych i produkowanych przez UFI Filters o nazwie SUPER ADSORBER. Giorgio Girondi, UFI Filters Group Chairman, komentuje:

To wielkie osiągnięcie dla naszej firmy, świadczące o zaangażowaniu w produkcję wysokiej klasy technologii do pojazdów zasilanych nowymi źródłami energii (NEV – New Energy Vehicles). Changan Deep Blue SL03 przyspieszył rozwój pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi na chińskim rynku samochodów osobowych, a niezależne marki, takie jak SAIC, Great Wall, GAC i Hongqi, zwiększyły swoje zainteresowanie tą technologią. Doprowadziło to do ożywienia na rynku pojazdów osobowych napędzanych wodorem. Dzięki centrum badawczo-rozwojowemu UFI Cell we Włoszech, angażujemy się aktywnie w opracowywanie innych technologii do zastosowań w ogniwach paliwowych, takich jak dejonizatory i elektrody membranowe (MEA).

Obecnie dostępne są na rynku systemy ogniw paliwowych z membraną do wymiany protonów (PEMFC). Zanieczyszczenia i szkodliwe gazy w powietrzu, takie jak SOX, NOX, H2S, CO, mogą znacząco wpłynąć na wydajność i żywotność ogniw. Dlatego od 2017 r. firma UFI Filters opracowuje technologie związane z wykorzystaniem wodoru w ogniwach paliwowych i kwestią filtracji, produkując panelowe katodowe filtry powietrza lub cylindryczne wkłady z funkcją podwójnej filtracji.

Pierwsza warstwa, wykonana z mediów syntetycznych, działa jako fizyczna bariera dla cząstek stałych. Druga warstwa, wykonana z włókniny z domieszką węgla aktywnego, ma za zadanie pochłaniać zanieczyszczenia gazowe. Wybór mediów filtracyjnych do katodowego systemu filtracji powietrza w ogniwie paliwowym jest bardzo istotny, dlatego firma Changan skorzystała z doświadczenia UFI Filters przy wyposażeniu pierwszego lekkiego pojazdu osobowego z ogniwami paliwowymi na chińskim rynku. Filtr powietrza katodowego SUPER ADSORBER opracowany dla Changan jest filtrem panelowym o oporze przepływu wynoszącym prawie 2 kPa i zdolności zatrzymywania pyłu powyżej 180 g.

Źródło: UFI Filters

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę