Sportowa Toyota Yaris GR – tygrys o lekkiej konstrukcji

Sportowa Toyota Yaris GR  - tygrys o lekkiej konstrukcji

Sportowa Toyota Yaris GR cieszy się ogromnym zainteresowaniem w Polsce. Wszystkie 400 sztuk przeznaczonych na nasz rynek zostało już wyprzedanych. Dzieje się tak z powodu ciekawej, lekkiej konstrukcji samochodu, który został wyposażony w 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 261 koni mechanicznych. Zapewnia ogromną moc wrażeń podczas jazdy i stanowi gratkę dla miłośników motosportu. Zespół Tommiego Mäkinena wykonał kawał dobrej roboty. 

Nowa Toyota Yaris GR została zaprezentowana w styczniu 2020 roku w Tokio podczas odbywającego się tam salonu samochodowego. Auto ma napęd na cztery koła oraz 261 koni mechanicznych i cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród polskich kierowców. Już w czasie przedsprzedaży nabyto ponad 60% samochodów z całkowitej puli przeznaczonej na nasz rynek, a w chwili obecnej auto można nabyć wyłącznie z drugiej ręki.

Lekki samochód sportowy marzeniem Akio Toyody

Samochód powstał w Motomachi, jednej z najstarszych fabryk motoryzacyjnych w Japonii. To właśnie tu Toyota otworzyła swoją pierwszą linię produkcyjną. Zakład ten może szczycić się posiadaniem najnowocześniejszej technologii w branży motoryzacyjnej. Stworzenie sportowej wersji Yarisa miało być marzeniem samego szefa koncernu – Akio Toyody, dlatego też przykładał on szczególną wagę do tego projektu. Nad jakością produkcji czuwali japońscy specjaliści zaangażowani we wszystkie etapy wytwarzania, ręczne wykończenia oraz testowanie sprzętu.

Toyota Yaris GR - silnik. Żródło: materiały prasowe Toyoty

Zespół, złożony z inżynierów Toyota Gazoo Racing oraz Tommiego Mäkinena Racing, stworzył nowatorski produkt. Co ciekawe, dla modeli z serii GZ zbudowano wielosekcyjną przestrzeń montażową, zamiast tradycyjnej taśmy produkcyjnej. Umożliwiło to tworzenie kilku samochodów jednocześnie oraz zapewniło większą dbałość o detale.

Gratka dla miłośników szybkiej jazdy

Toyota GR Yaris to sportowy hatchback, posiadający wszystkie cechy auta rajdowego. Jego 3-drzwiowe nadwozie charakteryzuje się opływowym kształtem, zaś lekka konstrukcja zapewnia korzystną proporcję masy do mocy 4,9 kg/KM. Wyposażony został w 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 261 koni mechanicznych. Posiada napęd na 4 koła, którego pracę można regulować pokrętłem. Nie ma tu trybów zmieniających reakcję silnika na gaz. Jeśli chodzi o skrzynię biegów, jest ona manualna i wyposażona została w 6 stopni. Podczas testów samochód wypadł niezwykle korzystnie, szczególnie jeśli chodzi o trakcję i przyczepność do nawierzchni. Bardzo dobrze dostosowuje się do różnego typu podłoża. Jeśli chodzi o rozpędzanie się do prędkości 100 km/h, Yarisowi GR zajmuje to 5 sekund, maksymalnie zaś pojedzie 230 km/h. Samochód zapewnia dużą dozę frajdy i zadowolenia z jazdy. Można powiedzieć, że model ten stanowi przeciwwagę dla popularnej Toyoty hybrydowej i gratkę dla miłośników motoryzacji z pazurem.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę