Textar radzi, jak unikać pękających tarcz hamulcowych

Textar radzi, jak unikać pękających tarcz hamulcowych TMD Friction

Niezawodne hamulce to podstawa w pojazdach użytkowych. Jednocześnie na rynku części zamiennych wciąż ignoruje się znaczenie odpowiedniego dopasowania klocków i tarcz. Firma Textar rozpoczęła akcją edukacyjną mającą zwiększyć świadomość zagrożeń.

Hamulce są jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w każdym pojeździe, ale w przypadku pojazdów użytkowych ich znaczenie jest kluczowe. Wynika to z rozmiarów, wagi i charakteru eksploatacji tego typu samochodów.

Pojazdy użytkowe, takie jak ciężarówki i autobusy, są znacznie cięższe niż samochody osobowe. Większa masa oznacza, że wymagają one większej siły do zatrzymania. Skuteczne hamulce gwarantują, że pojazdy będą w stanie wyhamować na bezpiecznym dystansie, zapobiegając kolizji czy wypadkowi. Bez niezawodnych hamulców droga hamowania dramatycznie się wydłuża, stwarzając zagrożenie dla kierowcy, ewentualnych pasażerów i innych użytkowników dróg.

Powiązane firmy

TMD Friction
TMD Friction

Chociaż awarie hamulców zdarzają się stosunkowo rzadko, ryzyko ich wystąpienia istnieje. Zwłaszcza w przypadku stosowania wadliwych lub nieodpowiednich części. Z badań wynika, że 30% wypadków samochodów ciężarowych jest spowodowanych niesprawnym układem hamulcowym lub uszkodzeniem jego części. Eksperci ds. badań i rozwoju marki Textar przestrzegają, że pękanie tarcz hamulcowych może wystąpić, jeśli klocki hamulcowe i tarcze nie są do siebie dopasowane.

Pękanie tarcz

Do pękania tarczy hamulcowej dochodzi zwykle, gdy część ta jest poddawana powtarzającym się naprężeniom i wysokim temperaturom. Powoduje to mikroskopijne pęknięcia, które z czasem się pogłębiają. Pęknięcia w tarczy hamulcowej usuwają materiał cierny z klocka hamulcowego, prowadząc do jego nierównomiernego zużycia. 

W najgorszych przypadkach mogą spowodować nawet uszkodzenie klocka. Może to mieć tragiczne konsekwencje w razie awaryjnego hamowania, zwłaszcza w pojazdach użytkowych, gdzie mamy do czynienia z potężną energią niezbędną do zatrzymania masy.

Dobieranie klocków i tarcz hamulcowych

Produkty Textar przechodzą rygorystyczne testy i kontrole jakości zarówno na etapie opracowywania, jak i w fazie sprawdzania ich przed wprowadzeniem na rynek. Eksperci z działu badań i rozwoju starannie analizują właściwości i zachowanie tarcz oraz klocków hamulcowych, dbając o odpowiedni współczynnik tarcia oraz skuteczną współpracę tych części. Fabrycznie nowe pojazdy wyposażone w części Textar gwarantują optymalne działanie, skuteczność i trwałość hamulców. Jednak w przypadku wymiany klocków i tarcz hamulcowych na pochodzące z niezależnego rynku części zamiennych klienci nie zawsze dobierają produkty dedykowane do pracy w zestawie. Powody mogą być różne – pośpiech lub ograniczenia budżetowe.

Przy okazji standardowych testów klocków i tarcz hamulcowych Textar, dział badań i rozwoju sprawdził jakość oraz trwałość części o różnych parametrach, dobranych przypadkowo. Eksperci Textar skontrolowali 33 produkty innych marek. Badania zakładały 250 cykli hamowania dla każdej części.

Ponieważ układ hamulcowy samochodu ciężarowego podczas jazdy osiąga temperaturę do 300°C, która wzrasta do około 750°C podczas ekstremalnego hamowania na zjeździe, podczas testów odtworzono średnią temperaturę ponad 450°C i typowe ciśnienie 3 barów. Testy trwały ponad 50 godzin. Kilka produktów nie wytrzymało intensywności badania i uległo awarii w połowie testu, osiągając tylko 120 uruchomień hamulców. To bardzo niepokojące informacje, ponieważ w rzeczywistych warunkach oznaczałyby awarię hamulców i spowodowanie zagrożenia na drodze.

TMD Friction

Testy pokazały, że jeśli klocek i tarcza hamulcowa nie były do siebie dopasowane 
w najlepszym możliwym stopniu, np. pod względem twardości lub zastosowania na danej osi, pierwsze cienkie pęknięcia w tarczy hamulcowej zaczęły się tworzyć już po kilku ostrych hamowaniach. Zjawisko pogłębiało się z każdym kolejnym hamowaniem. Badanie wykazało też, że niekompatybilne klocki i tarcze nie tylko wpływały na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu, ale jednocześnie przyspieszały zużycie klocków hamulcowych. Oznacza to, że klocki i tarcze hamulcowe będą musiały zostać wymienione wcześniej niż byłoby to możliwe przy zastosowaniu właściwie dobranych części.

Zalecenia Textar

Aby zapobiec pękaniu tarcz hamulcowych i zapewnić długą żywotność części pracujących w układzie hamulcowym, Textar zaleca mechanikom i menedżerom flot:

  1. Używaj części, które są do siebie dopasowane. Zawsze wybieraj klocki i tarcze hamulcowe renomowanych marek, które zostały zaprojektowane tak, aby ze sobą współpracowały. Taka kompatybilność minimalizuje ryzyko pękania tarcz i nierównomiernego zużycia klocków.
  2. Regularnie sprawdzaj tarcze hamulcowe pod kątem pęknięć i zużycia. Częste kontrole tarcz mogą wcześnie wykryć problemy, zapobiegając nieoczekiwanym awariom na drodze.
  3. Przestrzegaj wytycznych producenta dotyczących wymiany. Wymiana części zgodnie ze specyfikacjami OEM – lub wcześniej, w przypadku wykrycia pęknięć lub zużycia – pomaga utrzymać wysoką skuteczność hamowania.

Te kroki mogą zapewnić większą niezawodność, obniżyć koszty eksploatacji pojazdu i poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Podczas gdy ograniczenia budżetowe mogą skłaniać niektórych właścicieli lub menedżerów do wyboru tańszych, potencjalnie niekompatybilnych części hamulcowych, takie podejście do cięcia kosztów w dłuższej perspektywie może prowadzić do zwiększenia wydatków. Uszkodzenie źle dobranych klocków i tarcz oznacza skrócenie okresów między wymianami, co przekłada się na dodatkowe koszty części, robocizny i przestoje pojazdu

Textar dąży do zapewnienia skuteczności na poziomie OEM również w przypadku produktów oferowanych na niezależnym rynku części zamiennych. Wprowadzenie do sprzedaży klocków hamulcowych poprzedza trwające nawet trzy lata opracowywanie i testowanie mieszanki ciernej dopasowanej pod kątem zastosowania w danym pojeździe. Dzięki temu klienci mogą polegać na niezawodności i wydajności produktów Textar.

Źródło: TMD Friction

Tagi artykułu

autoExpert 05 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę