System podwójnych ograniczników hydraulicznych dostępny na rynku wtórnym
W czasach, gdy aktywne zawieszenia są coraz częściej stosowane w samochodach osobowych, a rozwiązania półaktywne obecne w większej liczbie pojazdów niż kiedykolwiek wcześniej – KYB przy współpracy z Citroënem wprowadza nową koncepcję zawieszenia opartą na pasywnych amortyzatorach – zdolną do osiągnięcia bardzo wysokiej wydajności systemów półaktywnych przy znacznie mniejszych kosztach.
System ten został opracowany i zastosowany jako oryginalne wyposażenie fabryczne w nowym Citroënie C5 Aircross, który wprowadzono do sprzedaży w 2017 roku.
Do tej pory technologia ta była stosowana tylko na OE w nowych pojazdach, jednak w 2022 r. będzie dostępna w KYB Europe jako część zamienna – numery referencji 3348095 i 3448033. KYB jest jedyną firmą, która oferuje te części na rynku wtórnym. Obecnie na europejskich drogach jeździ ponad 150 000 Citroënów C5 Aircross wyposażonych w system podwójnych ograniczników hydraulicznych.
Dzięki tej technologii pełny cykl pracy amortyzatora można podzielić na trzy fazy, w których zapewnia on różne charakterystyki i parametry tłumienia. Pierwsza faza to tłumienie w środkowym zakresie pracy tłoczyska amortyzatora. W tym obszarze roboczym konwencjonalne zawory (zespół zaworowy tłoczyska i dolny zespół zaworowy) zapewniają odpowiednie siły tłumiące. Druga i trzecia faza obszaru pracy amortyzatora występuje podczas skrajnych wartości ruchu ściskania i odbicia, gdzie system podwójnych ograniczników hydraulicznych (kompresji i odbicia) odpowiada za dodatkowe pochłanianie energii.
Takie rozwiązanie charakteryzuje się tym, że główne zawory amortyzatora odpowiadają za komfort jazdy, a dwa ograniczniki hydrauliczne przejmują kontrolę w bardziej wymagających sytuacjach na drodze, zwiększając w ten sposób zarówno komfort, jak i wydajność tłumienia.
Źródło: KYB