Świat sportów samochodowych
BMW SauberKażdego roku inżynierowie wprowadzają do niego wiele poprawek, aby „wyciągnąć" z niego jeszcze więcej mocy. Jak w tym roku będzie wyglądał zespół napędowy BMW? Jednostka napędowa BMW V8 od końca sezonu 2006 pozostaje w jednakowej, homologowanej specyfikacji. Możliwy jest rozwój jedynie wybranych, pobocznych podzespołów.
Inne elementy układu napędowego - rozwijanego w całości w Monachium pod czujnym okiem Marksa Duesmanna - zostały poddane poważnym modyfikacjom. Od sezonu 2008 każda skrzynia biegów w Formule 1 będzie musiała wytrzymać cztery kolejne weekendy Grand Prix.
Z wyjątkiem nielicznych podzespołów cała przekładnia musi teraz wystarczyć na przejechanie około 2500 kilometrów bez ingerencji mechaników. Wraz z przepisem o nowych dopuszczalnych wymiarach kół zębatych poszczególnych przełożeń oznacza to, że cała skrzynia biegów musiała być całkowicie przeprojektowana. Nowa skrzynia BMW G1.08, wykorzystująca technologię szybkich zmian przełożeń (quick shift gearbox - QSG), całkowicie eliminuje przerwę w przekazywaniu napędu. Kluczem jest genialne połączenie elektronicznych i mechanicznych podzespołów. Jednym z najpoważniejszych wyzwań było przystosowanie się do korzystania z standardowego układu sterowanie ECU, od sezonu 2008 obowiązkowego dla wszystkich zespołów.
Przekazanie momentu obrotowego silnika na koła to tylko jedno z zadań układu przeniesienia napędu. Musi on także wytrzymać siły wytwarzane przez zawieszenie i działające na samochód za pośrednictwem silnika.
Wszystkie zespoły w stawce korzystają ze standardowego układu elektronicznego sterowania - w praktyce czarnej skrzynki sterującej pracą poszczególnych podzespołów - i muszą go jak najlepiej wykorzystać.
Najważniejszą ofiarą tego przepisu są systemy kontroli trakcji, które dotychczas regulowały przekazywanie mocy silnika na koła podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania. Dzięki zminimalizowaniu uślizgów uzyskiwało się optymalną trakcję. Pozbycie się tych układów sprawia, że sporą uwagę należało poświęcić innym podzespołom samochodu - przeprojektować pełniącą funkcję centrum dowodzenia kierownicę, umieścić w nadwoziu, silniku i skrzyni biegów nowe czujniki, a przede wszystkim odpowiednio dopracować nowy, standardowy układ ECU.
W poprzednich latach Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA wprowadziła kilka nowych przepisów technicznych, dotyczących rozwoju silników. Jako przyczyny zmian twórcy przepisów wymieniają bezpieczeństwo - dzięki zmniejszonym prędkościom maksymalnym - oraz ograniczenie kosztów. Od sezonu 2002 wymagana regulaminem żywotność silników została wydłużona czterokrotnie. Po sezonie 2006 wszystkie zespoły musiały przedstawić FIA wzorcowe silniki, które pozostaną praktycznie niezmienione do końca sezonu 2010. Jedynym polem do popisu dla inżynierów pozostają elementy peryferyjne, jak układ chłodzenia, układ dolotowy czy inne podzespoły.
źródło: BMW Sauber



