Świat sportów samochodowych
RenaultW tym czasie należy dokonać oceny opon i zebrać wszelkie niezbędne dane. Kierowcy muszą zaś znaleźć optymalne ustawienie bolidu na całą resztę weekendu. Przystępując do realizacji powyższej listy zadań, Robert i Witalij działają wspólnie i dzielą się zebranymi danymi, aby umożliwić zespołowi
uporanie się z czekającą go ilością pracy. Jest przy tym oczywiste, że niektóre aspekty, takie jak
opony, muszą być oceniane przez każdego z kierowców z osobna. Nie oznacza to jednak konieczności
dwukrotnego powtarzania w całości tego samego programu. Bolidy są wysyłane na tor z różnymi ilościami paliwa.
Zespół Renault F1 Team zazwyczaj zaczyna treningi z pojazdem mało obciążonym paliwem, aby kierowcy mogli dopracować optymalne ustawienia bolidu i jak najlepiej wyczuć jego zachowanie. Pełne obciążenie paliwem jest wykorzystywane do oceny tempa zużycia opon, wytrzymałości układu hamulcowego i tempa jazdy, jak również w celu umożliwienia inżynierom zaplanowania właściwej strategii. Pozwala to zespołowi należycie przygotować się do sesji kwalifikacyjnej i do samego wyścigu.
Oprócz doboru specyficznych dla danego toru ustawień bolidu piątki stanowią również jedyną
okazję do przetestowania i zatwierdzenia kolejnych usprawnień. W ostatnim czasie zespół
opracował na przykład nowe elementy do skrzyni biegów, testując je przez trzy kolejne piątki przed
wydaniem zgody na ich użycie podczas wyścigu.
Jednym z głównych piątkowych wyzwań jest ocena opon. Zadanie to jest obecnie utrudnione z uwagi na
ograniczoną przepisami liczbę zestawów opon. Do dyspozycji jest tylko jeden zestaw opon „prime (twarde)" na potrzeby pierwszej sesji kwalifikacyjnej i może on być wykorzystany tylko podczas tej sesji.
W drugiej turze jazd kwalifikacyjnych poszczególne zespoły dysponują po jednym zestawie opon „prime"
i po jednym zestawie opon „option" (miękkie). Każdy kierowca ma zatem w piątek do swojej dyspozycji
nie więcej niż jeden zestaw każdego typu opon, co oznacza, że nowych opon jest zawsze za mało.
Bridgestone proponuje na ten weekend ze swojej gamy produktów zarówno opony twarde, jak
i miękkie, ponieważ tor w Spa charakteryzuje się wieloma bardzo szybkich zakrętami, które powodują
wysokie tempo zużycia bieżnika. Nierzadko zdarza się, że temperatura otoczenia oraz nawierzchni
toru jest dość niska, co znacznie utrudnia rozgrzanie opon.
Piątkowy program doboru ustawień bolidów w Spa z pewnością obejmować będzie również pewną dozę eksperymentowania z wielkościami docisku aerodynamicznego. W pierwszym i ostatnim sektorze toru dominują odcinki proste, na których uzyskuje się bardzo duże prędkości maksymalne, podczas gdy sektor nr 2 wymaga większej siły docisku na szybkich zakrętach, takich jak np. Pouhon. Zespół przeprowadzi zatem stosowne wyliczenia w celu wyboru najskuteczniejszej opcji. A co z najsławniejszym zakrętem na torze w Spa? W dzisiejszych czasach zakręt Eau Rouge nie stanowi już tak wielkiego wyzwania jak dawniej z uwagi na wysoką przyczepność, jaką uzyskują współczesne bolidy.
Nie oznacza to jednak, że zakręt ten należy w piątek rano zlekceważyć, chociaż samochody będą mogły go dość szybko pokonywać na pełnym gazie.



