Świat sportów samochodowych

Vogel
29.10.2009
Wszystko się zmieniło - właściwie prawie wszystko. W sezonie 2009 weszły w życie chybanajpoważniejsze zmiany przepisów technicznych w historii Formuły 1.

O ile dotychczas inżynierowie mogli wykorzystywać poprzedni model jako bazę do zaprojektowania nowego samochodu, o tyle teraz będą musieli zacząć pracę od białej kartki lub czarnego ekranu monitora. Przy opracowaniu podstawowego projektu samochodu trzeba było wziąć pod uwagę wiele
nowych koncepcji. Na nowo określono takie parametry, jak rozstaw osi, rozłożenie masy,
położenie silnika i skrzyni biegów, kształt i rozmiar zbiornika paliwa oraz rozmieszczenie elementów
układu KERS.

Specjaliści od aerodynamiki poświęcili dużo czasu na rozwój przedniego skrzydła. Za pomocą superkomputera oraz CFD inżynierowie BMW Sauber F1 Team rozpoczęli analizę funkcjonalności nowego skrzydła już w lutym. Szczególną uwagę zwrócono na wpływ spoilera na podwozie. Wynik ich prac to trzyczęściowe przednie skrzydło, które wizualnie wygląda bardzo dominująco i ma ogromny wpływ na wygląd samochodu. Dołączono do niego kilka zewnętrznych elementów, których zadaniem
jest jak najbardziej efektywne kierowanie strug powietrza wokół przednich kół.

Kolejną nowością jest możliwość sterowania kątem pochylenia przedniego skrzydła przez kierowcę.
Dzięki temu możliwa będzie bliższa jazda za poprzedzającym zawodnikiem.
Radykalnym zmianom poddano także przód samochodu.

W porównaniu z poprzednim modelem jest on wyraźnie wyższy i szerszy. Wyniki wielu testów pokazują, że taki wariant jest najbardziej efektywny przy współpracy z nowym przednim skrzydłem. Sekcje boczne
są wyższe z przodu i nie obniżają się tak stromo ku tyłowi, jak w poprzednich latach. Gorące powietrze
nie może już się wydostawać przez kominki i poprzeczne nacięcia. Duża część tylnej części nadwozia, łącznie z pokrywą silnika, musi teraz wspomagać optymalny przepływ powietrza wokół tyłu samochodu.

Kształt i umieszczenie tylnego skrzydła są zupełnie nowe. Szerokość zmniejszono z 1000 mm do 750 mm, a spoiler zawieszony jest teraz na wysokości 900 mm, zamiast poprzednich 800 mm. Te zmiany mają ułatwić jazdę kierowcy z tyłu, bo samochód będzie poddawany mniejszym turbulencjom. Boczne
końcówki skrzydła, mające ogromny wpływ na efektywność całego spoilera, szczególnie rzucają się w oczy. Może nie widać tego na pierwszy rzut oka, ale nowe przepisy wymusiły także pewne zmiany w dyfuzorze. Ten element samochodu jest teraz dłuższy i sięga bardziej do tyłu. Dzięki temu lepiej współpracuje z dolnym elementem tylnego skrzydła, a samochód staje się bardziej czuły na różnice
w opływie powietrza.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę