Świat sportów samochodowych

Vogel
25.8.2009
W ostatnich latach pit stopy w F1 stały się bardzo ważnym elementem wyścigu. Trzeba śmiało powiedzieć, że mechanicy obsługujący bolid podczas wyścigu mają do wykonania kawał szybkiej, a przede wszystkim dobrej roboty. Jeśli wszystko przebiega bez zakłóceń, całość operacji twa zaledwie siedem sekund. Co można zrobić przez te kilka sekund? Przekonajcie się sami.

Przewodnik po pit stopie

Etap I

Kierowca, przy pełnej prędkości, wjeżdża do pit lane'a. Po przekroczeniu linii odzielającej tor od boksów wciska magiczny przycisk na kierownicy, który automatycznie zwalnia bolid do prędkości 80 km/h (W GP Monaco, ze względu na dość ciasny tor, prędkość jest ograniczona do 60 km/h). Wciśnięcie ogranicznika prędkości sprawia, iż automatycznie podnosi się klapka od wlewu paliwa. Kierowcy pozostaje „jedynie" zatrzymać się dokładnie w wyznaczonym dla zespołu stanowisku serwisowym, gdzie czeka już na niego batalion mechaników. W chwili kiedy samochód się zatrzyma, kierowca wrzuca na luz, a jednocześnie trzyma nogę na pedale hamulca, aby koła podczas odkręcania były nieruchome.

Etap II

Bolid zostaje dźwignięty w górę. W tym samym czasie mechanicy odkręcają śruby, a osoba odpowiedzialna za paliwo przykłada „kosmiczną" rurę do wlewu paliwa.

Etap III

Bak bolidu jest napełniany. Koła zostają wymienione. Każdy z mechaników podnosi rękę do góry, czym sygnalizuje skończoną pracę.

Etap IV

Cztery koła są wymieniane, a bolid zostaje opuszczony. Ostatnie krople paliwa spływają do baku.

Kierowca dostaje od lolliopopa (osoby wydającej komendy kierowcy) pozwolenie na wrzucenie pierwszego biegu.

Etap V

Zakończyło się tankowanie. Bolid jest gotowy do wyjazdu.

Etap VI

Lollipop daje znak do odjazdu. W chwili gdy auto opuszcza pit stop, automatycznie opuszcza się klapka wlewu paliwa, a kierowca ponownie uruchamia przycisk limitu prędkości. Proste? Pozornie tak, ale pamiętajmy o tym, że opisywane czynności trwają jedynie 7 sekund.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę