Stellantis Hordain: pierwszy na świecie zakład produkujący trzy napędy w jednym miejscu

Stellantis Hordain: trzy rodzaje napędów w jednej fabryce Stellantis

Podczas wizyty w zakładzie w Hordain w północnym regionie Francji dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, ogłosił rozpoczęcie masowej produkcji lekkich samochodów dostawczych Peugeot, Citroën i Opel w wersji zasilanej wodorem, wyposażonej w ogniwa paliwowe.

  • Dzięki nowej inwestycji w Hordain produkcja lekkich pojazdów użytkowych zasilanych ogniwami paliwowymi zwiększy się do poziomu przemysłowego;
  • Od 2024 roku zakład będzie miał zdolność produkcyjną na poziomie 5 000 samochodów rocznie;
  • Ogłoszenie to potwierdza zobowiązanie Stellantis do zainwestowania w 12 zakładów przemysłowych we Francji oraz etyczne dążenie firmy do nierozdzielania działalności w zakresie silników elektrycznych i spalinowych tak, by w transformację energetyczną zaangażować wszystkich pracowników.

Jestem niezwykle dumny z pracy wykonanej przez kierownictwo i pracowników zakładu Hordain, którzy dzięki elastyczności naszego systemu produkcyjnego uczynili swój zakład pierwszym na świecie, który łączy trzy rodzaje energii. Dzisiejsze ogłoszenie jest dowodem zobowiązania Stellantis do inwestowania we Francji w najnowsze technologie oraz do wspierania niskoemisyjnej mobilności w oparciu o zasadę „One Company” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis.

 – Stellantis udało się przejść do kolejnego etapu w historii motoryzacji, dokonując transformacji zarządzanej wspólnie z naszymi partnerami społecznymi w naszych 12 zakładach przemysłowych rozsianych po siedmiu regionach Francji, w których jesteśmy historycznie zakorzenieni, z czego jesteśmy dumni – dodał Tavares.

Źródło: YouTube, Stellantis

Stellantis Hordain uruchomił produkcję napędów wodorowych

Samochody wodorowe będą montowane na zakładowej linii multienergetycznej, na której już teraz każdego dnia produkuje się elektryczne i spalinowe wersje z rodziny K-Zero. Modele napędzane wodorem, wykorzystujące wzmocnioną platformę na etapie składania nadwozia, przechodzą następnie zwyczajowe etapy lakierowania i montażu na tej samej linii produkcyjnej, co samochody spalinowe i elektryczne, zanim trafią do nowego zakładu, który skupia się wyłącznie na końcowym ich wyposażeniu.

Pracownicy_w_Hordain_Francja_fabryka Źródło: Stellantis

Specjalny zespół instaluje zbiornik, dodatkowe akumulatory i ogniwo paliwowe na linii produkcyjnej w zakładzie w Hordain, skracając czas zabudowy o połowę w porównaniu z poprzednim procesem na małą skalę, obejmującym montaż ogniwa paliwowego w warsztacie pilotażowym w Rüsselsheim. Industrializacja lekkich samochodów dostawczych zasilanych wodorem, wraz z inwestycją o wartości 10 mln euro przy wsparciu finansowym rządu francuskiego, to nowy etap dla zakładu Hordain, gdzie 43% produkcji dla marek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat i Toyota jest już dostępnych w wersji elektrycznej o zerowej emisji.

Pojazdy K-Zero wyposażone w ogniwo paliwowe są przeznaczone dla profesjonalistów zajmujących się przewozem towarów na dużych odległościach, którzy potrzebują:

  • Większego zasięgu (400 km);
  • Najszybszego możliwego czasu ładowania (3 minuty);
  • Bezkompromisowego podejścia w zakresie ładowności (1000 kg ładowności)
Opel_Vivaro_wodorowe_ogniwa_K_Zero Źródło: Stellantis

Stellantis jest pierwszym producentem na świecie, który wprowadził na rynek w 2021 roku ten typ pojazdu. Uruchomiony w 1994 roku zakład w Hordain jest sercem strategii przemysłowej oddziału Stellantis zajmującego się samochodami dostawczymi.

Ten wzorcowy zakład montuje lekkie pojazdy użytkowe i samochody osobowe z rodziny K-Zero. Zakład w Hordain zatrudnia 2440 osób pracjących na trzech zmianach, a jego dzienna produkcja wynosi 628 pojazdów. W 2021 roku zakład zmontował 144 650 samochodów, a latem 2022 roku wyprodukował swój milionowy egzemplarz K-Zero.

Źródło: Stellantis

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę