Spektrofotometr ColorDialog w praktyce

22.10.2014

Spektrofotometr uchodzi za narzędzie kolorystyczne, które jest wciąż dostępne jedynie dla wąskiego grona lakierników. Stosunkowo kosztowny w zakupie, nieumiejętność skutecznego posługiwania się nim, czy przyzwyczajenie do tradycyjnych metod doboru koloru to tylko wybrane czynniki skutkujące jeszcze dość niskim wskaźnikiem popularności spektrofotometrów w polskich lakierniach.

Trend ten zaczął jednak ulegać zmianom. Obserwuje się zarówno wzrost ilości urządzeń na rynku, jak też faktycznego ich wykorzystywania w procesie zarządzania kolorem. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również techniczne szkolenia kolorystyczne poświęcone pracy ze spektrofotometrem, np. ColorDialog spectro organizowane przez markę Spies Hecker, w czasie którego Mariusz Safarzyński, Koordynator techniczny marki omawia między innymi: podstawy kolorymetrii, zasady działania urządzenia, optymalny wybór propozycji koloru, czy serwis i kalibrację urządzenia.

Marka Spies Hecker swój pierwszy, przełomowy spektrofotometr ColorDialog wprowadziła na rynek ponad dekadę temu. Wówczas był on pokazywany lakiernikom oraz wykorzystywany w Polsce jedynie w Centrum Szkoleniowym marki Spies Hecker. Z biegiem lat korzyści z urządzenia czerpało coraz więcej rodzimych lakierni, stając się z roku na rok częścią podstawowego wyposażenia większej liczby profesjonalnych lakierni. Prognozuje się, że ich liczba będzie rosnąć. Opracowywane i wprowadzane na rynek będą również spektrofotometry nowej generacji, o jeszcze lepszych funkcjonalnościach, np. oferowany przez markę Spies Hecker ColorDialog Delta-Scan uzupełniony o kolorowy, dotykowy wyświetlacz, czy nowy układ optyczny zapewniający jeszcze szybsze odtwarzanie koloru.

Wskazówki dotyczące użycia spektrofotometru ColorDialog

  1. Należy oczyścić powierzchnię karoserii przy użyciu zmywacza Permaloid® Silicone Remover 7010 oraz przeszlifować obszar, z którego będzie dokonywany pomiar.
  2. Zarysowania oraz brud mogą wpłynąć na wyniki pomiaru, dlatego najlepiej jest pobrać pomiar z nieuszkodzonej, czystej powierzchni.
  3. Powierzchnia pomiaru winna być równa i znajdować się w pobliżu miejsca uszkodzenia.
  4. Pomiaru nie przeprowadza się na krawędziach.
  5. Należy wykonać trzy pomiary za każdym razem zmieniając kąt przyłożenia urządzenia do powłoki lakieru.
  6. Pomiar trzeba wykonać w określonych warunkach, tj. w temperaturze nie niższej niż 15°C i nie wyższej niż 40°C. Zalecane jest niewystawianie powierzchni na działanie mocnego światła słonecznego przed dokonaniem pomiaru.
  7. W czasie pomiaru, spektrofotometru ColorDialog nie wolno podłączać do przewodu.
  8. Dobrze jest wykonać kilka pomiarów koloru przed podłączeniem urządzenia do oprogramowania CRplus w celu wyszukania właściwej receptury.

Więcej o spektrofotometrze ColorDialog oraz ColorDialog Delta-Scan, jak również odbywających się w najbliższym czasie kursów szkoleniowych znaleźć można na stronie internetowej www.spieshecker.pl.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę