Skutki montażu nieodpowiedniego akumulatora
Tradycyjny akumulator rozruchowy w samochodzie z systemem start-stop? Oczywiście, że można, ale to nie będzie dobre rozwiązanie.
Start-stop to zaawansowana technologia, która ma bez wątpienia wiele zalet, ale jednocześnie stanowi większe obciążenie dla akumulatora. Umożliwia bowiem wyłączanie silnika po każdym zatrzymaniu pojazdu i ponowne uruchamianie go po wciśnięciu sprzęgła, naciśnięciu pedału gazu lub zwolnieniu pedału hamulca.
Przy aktywnej funkcji start-stop, na przykład gdy samochód stoi na czerwonym świetle, spora liczba odbiorników elektrycznych nadal wymaga zasilania. Radio gra, smartfon się ładuje, a klimatyzacja zapewnia przyjemny chłód. Ponadto, gdy tylko światło zmieni się na zielone, akumulator musi umożliwić ponowne uruchomienie silnika. Aby spełnić te wymagania, opracowano specjalne akumulatory przeznaczone do samochodów z systemem start-stop. Montaż nieodpowiedniego akumulatora może mieć bowiem przykre konsekwencje.
Skutki montażu konwencjonalnego akumulatora
Konwencjonalny akumulator rozruchowy nie spełnia wymagań samochodu z systemem start-stop. Dlatego do podstawowych systemów start-stop mają zastosowanie akumulatory EFB. A w przypadku zaawansowanych systemów start-stop, gdzie dodatkowo następuje magazynowanie energii wygenerowanej w procesie hamowania mają zastosowanie akumulatory AGM.
Możliwe skutki zastosowania tradycyjnego akumulatora rozruchowego w samochodzie z systemem start-stop:
Utrata gwarancji: montaż nieodpowiedniego akumulatora skutkuje utratą gwarancji. Za wszelkie szkody i utratę funkcjonalności na skutek montażu nieodpowiedniego akumulatora odpowiada warsztat, który dokonał montażu lub kierowca, który zrobił to na własną rękę.
Pogorszenie komfortu jazdy: w idealnych warunkach system zarządzania akumulatorem (BMS) wykrywa montaż nieodpowiedniego akumulatora i dostosowuje działanie systemu start-stop do mniejszej jego mocy, tak aby zapewnić możliwość uruchomienia silnika. Gdy silnik zostanie wyłączony przez funkcję start-stop, większość elementów zwiększających komfort jazdy, np. podgrzewane siedzenia, nie jest dostępna. Jeśli system zarządzania akumulatorem nie wykryje montażu nieodpowiedniego akumulatora i nie dostosuje ustawień, może to skutkować znaczącym skróceniem żywotności akumulatora i doprowadzić do szybkiej awarii.
Ograniczona funkcjonalność systemu start-stop: nieodpowiedni akumulator dostarcza zbyt małą ilość energii elektrycznej, co prowadzi do jego szybkiego zużycia oraz sprawia, że system start-stop wyłącza silnik rzadko lub nawet wcale. To z kolei prowadzi do większego zużycia paliwa i wzrostu emisji dwutlenku węgla.
Ryzyko wybuchu akumulatora: ze względu na brak zgodności z systemem zarządzania akumulatorem (BMS) oraz systemem start-stop akumulator jest chronicznie niedoładowany. Ten stan rzeczy znacząco przyspiesza korozję oraz zasiarczenie akumulatora, co w najgorszym wypadku może prowadzić nawet do jego wybuchu.
Wyciek kwasu z akumulatora: w wyniku nadmiernego obciążenia i procesów elektrochemicznych zachodzących w akumulatorze w ekstremalnych przypadkach może dojść do wycieku kwasu z akumulatora. Nagły wyciek kwasu stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia.
Należy pamiętać, że w samochodach, w których zamontowany jest akumulator AGM, należy stosować wyłącznie akumulatory AGM. Tylko w ten sposób można zapewnić prawidłowe funkcjonowanie pojazdu po wymianie akumulatora.
WARTO WIEDZIEC
Jaki akumulator wybrać?
Po europejskich drogach jeździ około 30 tys. różnych modeli samochodów. W związku z tym bez fachowej wiedzy i pomocy dedykowanych materiałów niemożliwe jest prawidłowe dopasowanie akumulatora do każdego z nich. Dlatego VARTA stworzyła VARTA Partner Portal, który pomaga serwisom i warsztatom dobrać akumulator do konkretnego modelu pojazdu i prowadzi krok po kroku przez proces jego wymiany.
Na podstawie materiałów firmy Clarios