Serwis olejowy ciągnika

PZL Sędziszów
17.12.2021
Reklama
Reklama

Jacek Mądry – ekspert w naprawach maszyn rolniczych w Agro-Rami oraz Dominik Zwierzyk – Project Manager PZL Sędziszów przypominają o podstawowych zasadach serwisowania ciągników rolniczych. Poniższy materiał można potraktować jako praktyczną „check-listę”.

Niska prędkość jazdy, znikome ryzyko kontroli drogowej, marginalny udział w ruchu drogowym. To tylko trzy przykładowe czynniki, które sprawiają, że obsługa ciągników rolniczych bywa traktowana nieco po macoszemu. Z drugiej strony – przestrzeganie podstawowych zasad obsługi realnie wydłuża żywotność maszyny i w końcowym rozrachunku przynosi realne oszczędności. Stosowanie się do zaleceń wynikających z instrukcji obsługi jest zatem ważne. Poniżej przypominamy kluczowe zalecenia eksploatacyjne wspólne dla większości popularnych modeli ciągników rolniczych.

Interwały przeglądowe

Przebieg ciągnika rolniczego liczymy w motogodzinach – licznik przejechanych kilometrów odgrywa rolę drugorzędną. Zalecany interwał między przeglądami to od 250 do 300 motogodzin, ale nie rzadziej niż raz w roku.

Kiedy dokładnie wymieniać olej?

W tym miejscu wypada odpowiedzieć na pytanie, które bardzo często zadają sobie użytkownicy ciągników. Kiedy należy wymieniać olej silnikowy – po sezonie, przed zimą, czy po zimie, przed sezonem? Zwolennicy pierwszego terminu chcą jak najszybciej wypłukać zanieczyszczenia, zwolennicy drugiego terminu obawiają się, że nowy olej na mrozie straci swoje właściwości.

Reklama

Jacek Mądry, Agro-Rami: Osobiście rekomenduję wymianę oleju po zimie, przed sezonem.

Co się wymienia?

Olej silnikowy to nie jedyny środek eksploatacyjny, który podlega wymianie. W zależności od typu ciągnika lista może się różnić, ale na ogół mamy tu: olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, olej w tylnym moście, czasami także olej w zwolnicach. Czy za każdym razem należy wymieniać wszystko?

Powiązane firmy

Reklama

J.M.: Wymiany oleju i filtrów dokonujemy w zależności od przepracowanych godzin i wizualnej oceny pod kątem zanieczyszczenia niezależnie od przepracowanych motogodzin.

Sekcja hydrauliczna

Praktycznie wszystkie ciągniki są wyposażone w układ hydrauliczny. Należy dbać o jego szczelność i regularnie kontrolować poziom oleju hydraulicznego. Pojawia się w tym miejscu pytanie – czy ten olej także podlega wymianie.

J.M.: Olej hydrauliczny również podlega wymianie co 1200 motogodzin, lub niezależnie od przepracowanych motogodzin, jeśli został wymieszany z innymi olejami lub zabrudzony.

Nie zapominaj o filtrach

W zasadzie nikt nie zapomina o wymianie filtrów oleju. Stan filtrów powietrza jest najczęściej regularnie kontrolowany. Ale z pozostałymi filtrami bywa różnie, a przecież należy wymieniać je wszystkie. Przypominamy, że w typowym ciągniku mamy następujący zestaw filtrów: filtr oleju, filtr powietrza, filtr paliwa (czasem są dwa – wstępny i zasadniczy, może być także separator wody), filtr instalacji hydraulicznej, filtr kabinowy.

Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów: Dobre filtry gwarantują dwie podstawowe cechy: odpowiednią skuteczność filtrowania zanieczyszczeń oraz niskie opory przepływu. Obie te cechy są równie ważne. W pierwszym przypadku chodzi oczywiście o ochronę elementów współpracujących. W drugim – zapewnienie odpowiednich ciśnień w układzie. Niskie opory przepływu to także niższe zużycie pomp ciśnienia i samej instalacji.

Źródło: PZL Sędziszów

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama